Luske_Ludvig Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Hei, leste om trafikkulykke på Sotra i dag. Skal si man sitter sikrere i en stor bil. Veldig synd på han i sportsbil. Link maps.google.com, NRK og BT. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Store biler er farligst kan vi vel like godt si. 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Store biler blir sikrere enn små biler når de kolliderer med små ja, man kjøper seg sikkerhet på bekostning av andres sikkerhet, om alle bilder var mindre og lettere ville antakelig totaltryggehten økt. AtW 4 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Hei, leste om trafikkulykke på Sotra i dag. Skal si man sitter sikrere i en stor bil. Det gjør man vel, men i denne ulykken kan det vel hende at sportsbilen har truffet noe mer enn bare SUV'en? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Alle ulykker er ikke kollisjoner. Ved utforkjøringer hjelper ikke vekta stort. Ved påkjørsler av myke trafikanter er vekta så dominerende at det ikke er innen rekkevidde å redusere skadeomfanget ved å redusere vekta. Om vekta er ett eller to tonn spiller heller ingen rolle når det man kolliderer med dominerer. F.eks et en semitrailer eller et lokomotiv. I kollisjoner med andre biler med vekt ikke voldsomt langt unna vekta på egen bil gir vekt som sagt trygghet på bekostning av andre. Det kunnet ført til et uheldig kappløp om vekt der gjennomsnittsbilisten ikke kommer bedre ut av det enn før. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Alle ulykker er ikke kollisjoner. Ved utforkjøringer hjelper ikke vekta stort. Ved påkjørsler av myke trafikanter er vekta så dominerende at det ikke er innen rekkevidde å redusere skadeomfanget ved å redusere vekta. I seg selv riktig, men det at en bil er tung gjensdpeiler gjerne en del andre aspekter. Tunge SUVer o.l. har gjerne høyt tyngdepunkt som gjør at de ruller rundt lettere. Mange tunge biler har også gjerne høy front noe som gjør de farligere i kollisjoner med myke trafikanter, så kollisjoner i hastigheter som kan være overlevbare med en lavere front kan en stor SUV bli dødelig. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 store tunge biler er definnetivt tryggest (for dem inni) ved krasj i andre trafikanter, eller elementer som har muligheg for bevegelse, type skog, fender, trehus. krasjer man i betong eller fjell som likevel holder seg har det vel ikke så mye å si med vekten, dog vil jeg nok tro større biler er generelt noe mer solig, men det skal jeg ikke si for sikkert. 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Store biler blir sikrere enn små biler når de kolliderer med små ja, man kjøper seg sikkerhet på bekostning av andres sikkerhet. Hvilken påstand er dette? - Nøyaktig det samme kan sies om de som kjører små biler. Det er ikke noe som het "på bekostning av andres sikkerhet" når det kommer til å kjøpe stor eller liten bil. Hvis man mener det, kanskje man selv burde kjøpe stor bil. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Hvilken påstand er dette? - Nøyaktig det samme kan sies om de som kjører små biler. Det er ikke noe som het "på bekostning av andres sikkerhet" når det kommer til å kjøpe stor eller liten bil. Hvis man mener det, kanskje man selv burde kjøpe stor bil. Du kan jo ikke si det. Fordi det er feil. I kollisjon blir store biler sikrere på bekostning av små fordi de akselererer mindre. AtW Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Store biler har større sjangs til å krasje, de er vel kun sikrere når de krasjer med mindre biler som nevnt over. "Asfalt Suv'er" er noe skit synes nå jeg, statusbiler og kun det Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Hvilken påstand er dette? - Nøyaktig det samme kan sies om de som kjører små biler. Det er ikke noe som het "på bekostning av andres sikkerhet" når det kommer til å kjøpe stor eller liten bil. Dette er grunnleggende fysikk. Den tunge bilen har ved samme fart større bevegelsesmengde. Ved utgangen av kollisjonen vil den lettere bilen blitt aksellerert mer ettersom bevegelsesmengden vil være nær summen av bevegelsesmengdene fordelt på begge bilene som en enhet (I.e. kollisjonen er svært nær uelastisk) Prøv selv: http://phet.colorado...ion-lab_en.html Se hvem som ser mest aksellerasjon den store eller den lille. Endret 22. juni 2013 av sverreb 3 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg sier ikke at den lille bilen er sikrere, jeg sier at det er en latterlig påstand å prøve å fremvise eiere av større biler på den måten det gjøres. En større bil er som regel også tryggere om du treffer en mur. Det er vel hatet mot større biler som driver debatten mot dem, og ønske om å forby alt som er større en ens egen bil? 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Jeg sier ikke at den lille bilen er sikrere, jeg sier at det er en latterlig påstand å prøve å fremvise eiere av større biler på den måten det gjøres. En større bil er som regel også tryggere om du treffer en mur. Det er vel hatet mot større biler som driver debatten mot dem, og ønske om å forby alt som er større en ens egen bil? Lurer på om du troller, hvis ikke har du virkelig ikke peiling. Les deg opp litt finner mye om dette på nettet. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Hovedgrunnen for at jeg kjøpte meg SUV var at jeg ville ha en høy 4x4 som ikke setter seg fast med en gang det kommer et par cm med snø. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 En større bil er som regel også tryggere om du treffer en mur. Den påstanden trenger dokumentasjon. Det er vel hatet mot større biler som driver debatten mot dem, og ønske om å forby alt som er større en ens egen bil? Hat? Forbud? Denslags er det bare du som har nevnt her. 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2013 Oppdatering (sportsbil høy fart):http://mobil.ba.no/nyheter/article6729119.ece Vil ha Suburban eller Landcruiser. (Nei jeg kommer ikke til å kjøre på andre) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Oppdatering (sportsbil høy fart):http://mobil.ba.no/nyheter/article6729119.ece Vil ha Suburban eller Landcruiser. (Nei jeg kommer ikke til å kjøre på andre) Om du er sikker på at du ikke kommer til å kjøre på andre, er du antakelig av typen som har større sannsynlighet enn snittet for å gjøre det. AtW 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Har vi ikke allerede hatt denne tråden over i Oppslagstavlen under Politikkbiten? Konklusjonen var at den store og tunge bilen ikke var sikrere, det eneste det kommer ned til er hvor godt designet ramma er for frontalkollisjon. Nyere bil = Bedre Ramma = etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå