Gå til innhold

Kjøpte ny pulsklokke som viser seg å være brukt av selgeren som solgte klokken!

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg kjøpte en ny pulsklokke hos Elkjøp i går. Den ser ny ut, og bærer ikke preg av å være brukt. Men når jeg går inn på klokken, finner jeg rundetider og treningsdata. Etter dette funnet kobler jeg klokken til pc, og finner en profil som inneholder informasjon om en person som jeg antar eide klokken før meg. Blant denne informasjonen er fult navn, høyde, vekt osv.

Hvilken rettigheter har jeg? Det må da være ulovlig å selge noe brukt, men hevde at det er nytt og selge det til nypris?

Det er forøvrig denne klokken det snakk om:

http://www.elkjop.no...omtom-hvit-solv

I butikken betalte jeg 1199,-

Endret av dinosauren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt leting på Facebook finner jeg denne personen som eide klokken før meg. Det viser seg at dette faktisk er selgeren som solgte meg klokken! Selger har altså brukt klokken, pakket den ned, og så solgt den videre som ny!!!!!!

Endret av dinosauren
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke ulovlig - men du som kunde har krav på å få bytte den i en ny så klart :). Dette er i alle fall ikke gjort med vilje - butikkene tjener ingenting på å selge brukte produkter som nye uten å si ifra, det eneste man får da er sure kunder.

Jeg ville ruslet innom, vist fram saken, byttet den i en som faktisk er ny og spurt om det var mulig å få noe kompensasjon for å måtte reise fram og tilbake ekstra.

Så ordner dette seg :)

EDIT: Det høres jo veldig merkverdig ut - kan det hende at klokken har vært i bruk i utstillingen eller testet lokalt? Skjønner ikke helt hvordan dette skal forekomme. Igjen så vil det være lurt å prate med de i butikken.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Du syns virkelig et par tusen kilometer er ekvivalent med bruken pulsklokka di fikk?

Hvis du virkelig syns det er sammenlignbart så burde vel jeg fått hissyfit når jeg kjøpte helt ny Audi og den *grøss* hadde blitt testkjørt i Tyskland slik at sommerdekka ikke så helt nye ut!

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke ulovlig - men du som kunde har krav på å få bytte den i en ny så klart :).

Jo, det er absolutt ulovlig. Når man kjøper noe i en butikk og det ikke opplyses om at det er brukt, må man kunna anta at det man har kjøpt er nytt. Man har berettigede forventninger om en ny vare, og å gi noe annet vil være kontraktsbrudd. At man ikke har utvist skyld endrer ingenting.

Lenke til kommentar

Bil og klokke er ikke helt sammenlignbart nei. Men jeg synes trådstarter bør ha rett til å bytte i en helt ny klokke, eller få litt avslag på den han allerede har kjøpt. Selges noe som nytt og ubrukt, og det viser seg at den er brukt mer enn bare slått på for å teste at den fungerer/vist frem til en annen kunde, så hadde jeg også blitt skuffa.

Lenke til kommentar

Du skjønte poenget. Etter det jeg vet er det ikke vanlig for ansatte i varehusene å testbruke produktene før de selger dem. Dette ansvaret hviler nok på produsentene. Er en pakke åpnet i et varehus bør den selger som demomodell/utstillingsvare!

Endret av dinosauren
Lenke til kommentar

Jo, det er absolutt ulovlig. Når man kjøper noe i en butikk og det ikke opplyses om at det er brukt, må man kunna anta at det man har kjøpt er nytt. Man har berettigede forventninger om en ny vare, og å gi noe annet vil være kontraktsbrudd. At man ikke har utvist skyld endrer ingenting.

Kanskje jeg ordla meg litt flåsete - det er selvfølgelig brudd på forbrukerkjøpsloven og man har krav på å få byttet produktet i ny vare (få mangelen rettet).

Poenget mitt var mest at å bare få byttet varen kanskje ikke er nok kompensasjon for trådstarter, men da må man ikke snakke om hva som er lov eller ei, men mer hva man kan gjøre for å bli fornøyd :)

Du skjønte poenget. Etter det jeg vet er det ikke vanlig for ansatte i varehusene å testbruke produktene før de selger dem. Dette ansvaret hviler nok på produsentene. Er en pakke åpnet i et varehus bør den selger som demomodell/utstillingsvare!

Helt enig :). Har du kontaktet butikken enda og hørt om de også er enig med deg? (Noe jeg tror de vil være altså, ingen som tjener på å selge brukte produkter som nye med vilje..)

Lenke til kommentar

Hvis jeg ser ting er brukt før jeg kjøper krever jeg rabatt.

Det du bør gjøre er å dra til butikken, kreve ny klokke + rabatt/kompensasjon pga uinformert kjøp av brukt produkt.

Det er uhørt å selge produkter som har vært i bruk som et nytt produkt. Det hadde jeg aldri akseptert.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ser ting er brukt før jeg kjøper krever jeg rabatt.

Det du bør gjøre er å dra til butikken, kreve ny klokke + rabatt/kompensasjon pga uinformert kjøp av brukt produkt.

Det er uhørt å selge produkter som har vært i bruk som et nytt produkt. Det hadde jeg aldri akseptert.

Han kan nok ikke kreve penger i tillegg til ny klokke. Men det er jo lov å spørre.

Lenke til kommentar

Sidan du kjøpte klokka på elkjøp så er vell den enklaste løysninga at du benytter deg av elkjøp sin 'åpent kjøp i 30 dager' tilbud? Då kan du levere inn klokka, vise til kvitteringa og få pengane tilbake. Deretter kan du gå på expert (nei dei hadde den ufordragelige reklama), gå i annen elektronikkbutikk og kjøp ei pulsklokke der i staden for.

Som forbruker trenger du ikkje å finne deg i å bli lurt. Ikkje treng du ha dårlig samvittigheit for å benytte deg av dette ekstratilbudet som elkjøp lover kundene sine heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...