Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan omgå den kinesiske (brann)muren?

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har det seg slik at jeg skal reise til Kina på søndag, og vi skal bli der i en måned. Det blir mange uker uten Facebook, Twitter, YouTube, til og med NRK! (Kineserene er fortsatt litt butthurt etter fredsprisutdelingen for sånn 3 år siden) :p

Før skulle det vel være lett å bruke proxyer/VPN og slikt, men det skal visst være litt verre...

1. Er proxyer trygt å bruke? Tenker på innlogging, passord og slikt

2. I så fall, noen som har noen gode proxy-sider å dele? :)

3. VPN er vel betal-tjenester?

4. Er tor-nettverk noe å satse på? Går ikke det hei-dundrende treigt? :p

5. Tar med mobil (iPhone), klarer en å titte over sensurmuren med den?

En del spørsmål her, men jeg blir skikkelig takknemlig om noen tar seg tid til å svare! :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På grunn av opphavsrettigheter hos NRK har de lagt ganske mye begrensninger på hva du kan se på fra utenlandsk IP-adresse. Det gjeller alle land og ikke bare Kina. Du må derfor bruke noe ala VPN som gir norsk IP for å få fullt utbytte av NRK fra utlandet.

1) Du kan bruke Proxy men en god VPN er å anbefale, både på grunn av sikkerhet og hastigheter.

2) strongvpn.com og hidemyass.com

3) tja. De finnes i gratis-versjoner også men de er som regel tregere enn betal-tjenestene. betal-tjeneser er derfor å foretrekke.

4) det er en opsjon men er mye tregere enn tidligere nevnte løsninger.

5) setter du den opp med proxy, VPN, tor-nettverk eller lignende skal det gå, iallefall i teorien.

• Liker 2
Lenke til kommentar

På grunn av opphavsrettigheter hos NRK har de lagt ganske mye begrensninger på hva du kan se på fra utenlandsk IP-adresse. Det gjeller alle land og ikke bare Kina. Du må derfor bruke noe ala VPN som gir norsk IP for å få fullt utbytte av NRK fra utlandet.

1) Du kan bruke Proxy men en god VPN er å anbefale, både på grunn av sikkerhet og hastigheter.

2) strongvpn.com og hidemyass.com

3) tja. De finnes i gratis-versjoner også men de er som regel tregere enn betal-tjenestene. betal-tjeneser er derfor å foretrekke.

4) det er en opsjon men er mye tregere enn tidligere nevnte løsninger.

5) setter du den opp med proxy, VPN, tor-nettverk eller lignende skal det gå, iallefall i teorien.

Takker for svar! Ble litt klokere nå :)

Tok med NRK bare som et eksempel da. Tror jeg klarer meg en måned uten :p

Søkte litt rundt, og folk flest mener at gratis VPN er tregt som fy. Og TOR tror jeg at jeg holder meg unna.

Satser nok på proxy, og hidemyass virker jo som et godt alternativ!

Får se hvordan det går, og så får jeg vel legge til en update her neste uke :)

Lenke til kommentar

Ta en titt på Astrill. De har servere bl.a. i Norge slik at du får med deg NRK, og de har også gjort "spesialtiltak" for at tjenesten deres fortsatt skal gå an å bruke i Kina - til tross for at "The Great Firewall of China" har klart å spore opp og blokkere de fleste VPN-tjenester. Men ikke spør meg om det faktisk virker.

Lenke til kommentar

Artikkel fra i fjor:

Like many foreigners in China, I signed up for a virtual private network, or VPN, geek-speak for a link to an overseas server, which allows you to leapfrog the Chinese Internet and plug straight into the real thing, as if you were sitting in New York or London. Twitter, the New York Times and Gmail loaded seamlessly on my iPad, ending a tense couple of days of withdrawal symptoms. And then it all crashed.

My VPN provider, a major player in the market, explained in an e-mail that the disruption was due to a recent update of the Great Firewall, referred to as the GFW, which “now has the ability to learn, discover and block VPN protocols automatically.”

Lenke til kommentar

Dersom du er interessert i å bruke Tor i Kina bør du ha tilgang til en egen bridge relay som ikke er offisielt listet. Årsaken til det er at kineserne hindrer vanlige folk å bruke Tor ved å blokkere de offisielle relay nodene. Dette tror jeg ikke skal være vanskelig å sette opp, og om du ikke kan sette det opp selv, er det bare å spørre en venn eller noe. Ett relay er en Tor tjeneste som Tor klienten kobler seg mot for å kommunisere med resten av Tor nettverket (og exit noder).

https://www.torproje...n#RelayOrBridge

Tor prosjektet har også noe som heter obfsproxy som gjør trafikken mellom Tor klient og relay vanskelig å kjenne igjen. Men jeg vet desverre ikke så mye om temaet, eller sensur og great wall of china.. Så du må nok lese deg litt opp selv for å vite sikkert hva som kreves for å bruke Tor i Kina. :p

https://www.torproject.org/projects/obfsproxy.html.en

Om det fungerer med en VPN tilbyder, er det sannsynligvis den enkleste løsningen.

Lenke til kommentar

Wow, her var det mye interessant! :)

[...] due to a recent update of the Great Firewall, referred to as the GFW, which “now has the ability to learn, discover and block VPN protocols automatically.”

Det var dette jeg fryktet... en stund siden jeg var der, og ting har visst forandret seg. :hmm:

Er litt over snittet dateinteressert men ikke fullt så IT-kyndig, så tror at jeg dropper alt som har med TOR å gjøre :hm:

Sett opp rutern din hjemme i Norge som VPN server og bruk den som VPN server når du er i kina, da vil alt være som før (omtrent).

^THIS^ Noen som kan gi en kjapp innføring? :D

Lenke til kommentar

Hvis de blokker portene er det kanskje ikke like lett, vet det er få rutere som støtter custom porting på VPN funksjonaliteten sin. Men du kunne satt opp en SSH Tunnel, som vil gjøre deg like sikker og anonym som en VPN (og unblocker shit)

Noten rutere har til og med støtte for SSH tilkobling, men ikke alle.

Hvilken ruter har du? Og er den på original eller custom firmware?

Lenke til kommentar

Åjåj, her var det mange ukjente ord og uttrykk :p

Litt rask etterforskning viste at ruteren vår er en "Tilgin Home Gateway HG 1522 -EU-S-G"

Vi fikk den for rundt en uke siden, for vi har akkurat gravd ned fiberkabel og greier. Ruteren bare fikk vi fra Tafjord, så vet ikke som det er original/custom firmware :)

Lenke til kommentar

Hmm, ser ikke ut som den har noe støtte for VPN, SSH eller custom firmware. :/

Du har ikke tilfeldigvis en Raspberry Pi liggende som du kan bruke som SSH tjener? :p

Haha, nei dessverre. Hadde visst ikke en sånn tilfeldig slengende rundt her i huset :)

Vi får vel se hvordan det går. Om ikke hidemyass.com fungerer, så er det vel opp til dere andre her å smugle proxy-sider inn til Kina :p

Lenke til kommentar

Hamachi kan kanskje også være ett (lett å bruke) alternativ.

https://secure.logme...oducts/hamachi/

Det lager ett virtuelt nettverk mellom dine maskiner, så visst du har en Windows maskin i Norge som er koblet på Hamachi nettverket ditt, kan du kjøre RDP (fjernstyring) fra ute i verden. Hamachi kommer lett forbi rutere og er således lett å sette opp.

For viderekomne kan man kanskje også sette opp en proxy på hjemmemaskinen, for å rute trafikken gjennom Hamachi og så ut på internett (i Norge).

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Astrill påstår i alle fall at deres StealthVPN løsning funger fint i Kina og med den nye funksjonen til Great Firewall of China.

De skriver følgende:

Det "ikke så viktige":

On May 2011, the Great Firewall of China did a probe which blocked VPNs temporarily. Unfortunately on Dec 2012, the Great Firewall of China ISPs and government worked really hard to block all existing VPN protocols. They have updated GFW so it can now learn, detect and block VPN protocols in real-time and automatically. All standard protocols like OpenVPN, PPTP, L2TP/IPSec, IPSec, SSTP are blocked. They use DPI (deep packet inspection) to detect IP addresses running VPN protocols. Then it takes them a few hours or in best case 1 day to block these IPs.

This practically means standard VPN protocols will not work in China anymore. Not now or ever. Censorship in China will become much worse. They are making new laws which will make VPNs illegal and request from Internet users to use their real name when signing up on web sites.

All VPN providers are affected by this block, not just Astrill in China. Even big companies like Apple are affected and their employees have problems to connect to their corporate VPN from China.

Det viktige for deg:

As a response to Great Firewall of China VPN blocking events, we decided to create a new VPN protocol that is not detectable as VPN protocol and which works in China. We named those new protocols StealthVPN and RouterPro VPN.

StealthVPN and RouterPro VPN is our customized version of OpenVPN, and is our solution which works in China. StealthVPN add-on is for computers only (Windows, Mac OSX and Linux), and RouterPro VPN add-on is for routers only (DD-WRT, Tomato, TomatoUSB, ASUS Merlin, RMerl/asuswrt-merlin). While both StealthVPN and RouterPro VPN protocols were originally designed for China users, anyone can use this protocols as means to prevent your ISP Throttling Your Internet Connection.

The new protocols StealthVPN and RouterPro VPN are designed to make it really hard to detect and block. The new protocol has 2-layers of encryption for even better security. Standard price for StealthVPN add-on is $5/month and $10/month for RouterPro VPN add-on. This fee is necessary to cover development and maintenance costs and server expenses, as this new protocol uses much more system resources due to two layers of encryption.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Ultrasurf kan kanskje være en løsning? Programmet er veldig enkelt å bruke, og proxyene der har gitt meg god nok båndbredde til å streame video.

http://ultrasurf.us/

Fra nettsiden deres: Originally created to help internet users in China find security and freedom online, Ultrasurf has now become one of the world's most popular anti-censorship, pro-privacy software, with millions of people using it to bypass internet censorship and protect their online privacy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...