RulleRimfrost Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Jeg er for det første svært gniten. Jeg kjører derfor min gamle win 2k3 server på Intel ich9 brikke, med noen 2 TB WD Green-disker i software raid 5 som lagring. Dette har tuslet og gått 24/7 i årevis, men har nå fått melding om at en av diskene er røket (som forventet egentlig). Jeg har bestilt 1 stk WD red 3 TB og har bare tenkt å erstatte røket disk og rebuilde raid. Deretter forventer jeg at de andre green-diskene ryker, og at jeg kan erstatte disse med red-disker etterhvert. To spørsmål: 1. Er det en dårlig ide og la nye disker i raid "arve" alignement og stripe-size fra gammelt oppsett (jeg har ikke noe forhold til slike ting) 2. Når siste 2TB disk i raidet er byttet ut bør det vel ikke være noe problem å ekspandere det til å benytte hele plassen på 3TB diskene? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Jeg støtte på samme problem med en server for noen uker siden med et raid 1 oppsett. I serveren var det 2 stykk 160Gb WD Red. Den ene av de røyk og jeg tenkte da å få satt i noe større med en gang. Endte til slutt opp å lage et nytt raidsett for den nye disken jeg kjøpte. Satte dette i degraded mode og klonet innholdet fra den fungerende disken over til nytt raidsett. Da slapp jeg å drive å expandere det gamle raidsettet om jeg bare hadde rebuildet til den nye disken. Fjernet så den fungerende disken og bootet opp på det nye raidsettet. Satte så i den andre 3Tb disken og kjørte rebuild til denne. Har nå et nytt raidsett med 3Tb. Har kjørt stabilt siden overgangen og har ikke opplevd noe problemer med det til nå. Dette er raid 1, så spørs om du får til noe lignende med raid 5.. 2. http://searchstorage.techtarget.com/tip/A-quick-and-dirty-way-to-increase-a-RAID-5-array Endret 21. juni 2013 av Hille Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Er det ikke lurest å holde seg til max 2tb disker når man ikke har uefi systemer ,men eldre hovedkort , gammelt os og eldre kontrollere. Endret 22. juni 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 Crap. Leser litt rundt nå at > 2tb krever Intel RST-driver 10.5 eller nyere, som støttes bare av Windows 7 eller nyere. Folk får heller ikke tilgang til 2tb av store disker, men om den funker i det hele tatt så vises bare 7 - 800mb. Lukter plan b (retur) eller plan c (linux softraid) til uken Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Windows Server 2003 SW RAID støtter ikke utvidelse av RAID-settet, dessverre. Du får dermed ikke brukt den ekstra diskplassen* selv om du bytter ut alle diskene med 3 TB disker. Eneste måten er å slette SW raidsettet (og dermed alle data) og bygge det opp på nytt, hvis du bytter ut alle 2 TB diskene med 3 TB disker. Backup-restore mao. En annen ting å tenke på, har 2 TB diskene dine 4 KB sector size, native 512 bytes eller har du satt dem til 512 bytes via en jumper? Hvis 2 TB diskene dine har 512 og du setter inn en 3 TB 4 KB sector size disk vil det sannsynligvis påvirke ytelsen negativt. Chipsettet ditt, ICH9 tror jeg støtter ≥ 2TB disker. Pass uansett på at du har nyeste chipsett- og kontrollerdrivere installert. 4 KB sector size kalles også Advanced Format. Tror EARS-serien til WD har 4 KB, f. eks EADS har 512 bytes. * Du kan lage et nytt raidsett (eller enkle volumer) med den ledige diskplassen som du får når du bytter ut med større disk(er). Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Det anbefales at disker i RAID alltid skal være samme merke og modell. Dette gir optimal ytelse. Jeg ville kjøpt nye/brukte disker på ebay, og kjørt løpet ut med samme størrelse. Kan du ekspandere til 6 disker på kontrolleren din er det vel like godt å gjøre dette med en gang, selv om det krever en rebuild. Trenger du mer plass, enten bytt alle diskene, eller kjøp en RAID kontroller til... Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 27. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2013 Ser det som åpenbart at MS har avsluttet støtten for Windows Server 2003, så Ubuntu server 12.04 er allerede inne, og det kjører på sitt eget raid1. Sitter nå med en haug disker på 1, 2 og 3 Gb og planlegger oppsett lagringsdelen. Raidz på ZFS er hovedkandidat, men det virker ikke så fleksibelt. Om WHS hadde hvert et ekte operativsystem virker det som det beste på diskmanagement (et slags raid1 på mappenivå, og en løs "pool" av disker). Får se Intel's raid kan man ikke basere fremtiden på i hvert fall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå