Fylliksen Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Jeg prøvde juvvandring for noen år siden, tror det var med enten Heidal rafting eller Sjoa raftingsenter. Er ganske sikker på at juvet vi var i het Tesse. Jeg likte juvvandringa, men det var for det meste gåing, og lite naturlige "vannsklier". Da jeg så etter et sted å juve forrige gang, fant vi et firma som hadde juvvvandring på to forskjellige steder, hvor de sa at i den ene var man i vannet 80% av tiden og virket som den var litt mer variert enn det stedet jeg prøvde. Sendte mail til Sjoa raftingsenter, og de sa at de kun hadde turer til Tesse. Er det noen her som har prøvd juving flere steder i Norge? Evt et bra sted med "vannsklier" og litt forskjellig å prøve seg på, ikke bare rapellering og hopping? Har sykt lyst til å prøve juvvandring i , men har nok ikke råd til å dra dit i sommer...... Men noe ala det hadde vært optimalt. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Har du prøvd juv vandring i Kjøsterud juvet i Drammen? Et juv som er førti meter dypt og 1,3 kilometer langt juv i åssiden nordvest for Drammen, du går opp fra Aron turheis i bydelen Åssiden, helt vest i Drammen. Er så og si vokst opp i det juvet og naturen er helt forskjellig fra det vi finner rundt dette juvet, da alle planter og trær vokser "utover" for å fange det lille sollyset som trenger ned der... Flott tur opp og flott tur ned igjen, da man kan gå på begge sider av juvet på vei ned. Dette er en perle som fælt få drammmensere vet om også faktisk, selv om juvet er langt mer oppgått i dag enn da jeg var guttunge. Det var ikke en sti der engang den gangen... Vi brukte kulpene i den nederste delen av juvet til å bade i, vi demmet dem opp og fikk de reneste svømme bassengene den gangen Nesten helt oppe er det en matall stige på siden av den ene fossen som kan være litt lei å komme opp ved høy vannføring, før du kommer til noe tau der du vasser i bekken/elven (alt etter hvor mye vannføring det er) før du ender opp på gamledammen. Som sagt, en flott tur om du hadde giddet å ta den. Hilsen gammel drammenser Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. juli 2013 Del Skrevet 4. juli 2013 Har et nationalt og internationalt kjent juv i Lier kommune, som heter Asdøljuvet. Dette kan minne noe om Kjøsterudjuvet, men er likevel forskjellig og er 3 ganger så langt, ca. 4 km. Det ligger mange bilder og artikkler ute på nettet, men de klarer ikke å få frem naturen og følelsen av å gå i en dyp kløft. Bilder og film er mer av hvor en plasserer føttene, når en går og lite oppover og til sidene. Så jeg har ikke sett noe som rettferdiggjør og juvet. En film (film snutter) på You Tube viser også hvor en går, deler av strekningen, men kun et sted er kameraet rettet oppover og lite til sidene. Kan sees her, men den viser veldig lite av juvet og den dype kløften. http://www.youtube.com/watch?v=OpKb_3Z_-Bo Film-snutten tatt på en tid, med relativt mye vann i Asdølbekken. Anbefaler å ta turen når det er lite vannføring, ellers blir det nok som på filmen, med en del krevende vading. Anbefaler ikke vassdraget som vannsklie! Så en tur til Drammensområdet, så kan en se to flotte juv. Og etter min mening, er Asdøljuvet det flotteste. Lenke til kommentar
Fylliksen Skrevet 12. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) Takk for gode svar! Hadde egentlig noe mer organisert i tankene, med rappellering, hoppemuligheter, sklier etc, men disse juvene høres også absolutt interessante ut det er vel mer el mindre gratis også, regner jeg med? Skal definitivt prøve å få med noen venner og ta en tur i sommer. Evt flere dersom det gir mersmak Endret 12. juli 2013 av audunk Lenke til kommentar
SjoaRafting Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 (endret) Jag jobbar egentligen for Sjoa Rafting, men också Opplev Oppdal har bra Juving. Endret 24. august 2013 av SjoaRafting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå