Gå til innhold

Nettverksswitch

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp koblet en 8-porters switch til modemet, hvor jeg igjen har koblet på trådløs router, Apple TV, NAS disk, osv til switchen. Dette er gjort for å unngå at alle enheter blir frakoblet hver gang den trådløse routeren faller ut. Jeg har ikke helt forstått hvordan switchen fungerer; har skjønt at denne ikke har IP adresse eller at det går ann å konfigurere denne, men enhetene som kobles til må jo få en IP? F.eks. Apple TV-enheten fungerer bra på det trådløse nettverket, men når den kobles til switchen er det ingen forbindelse (noen av enhetene som er koblet til switchen virker som de skal, mens noen virker ikke med mindre jeg kobler de på routeren) Tenkte jeg skulle prøve å skrive inn IP-info manuelt, men hvor kan jeg se hvilken IP disse har fått utdelt av switchen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Switchen genererer ikke IP adresser, den bare videresender disse fra modem/router.

Enhetene som får IP fra WLAN routeren, får som default disse generert av denne, og da i en annen IP range enn den som ISP gir deg.

Noen ISP'er har en grense på hvor mange IP adresser de gir deg fra modemet, og du må da bruke en router som lager flere lokalt.

Hvilken ISP bruker du og hvilket modem/router har de levert til deg ?

Lenke til kommentar

Du har koblet en switch til modemet?

Et modem forbinder ditt nett med resten av verden, dens jobb er å dele ut en offentlig ip til en router som igjen deler ut private ip-adresser i henhold til rfc1918 til alle dine enheter.

Det kan godt hende du har modem & router i ett, da er det bare å gjøre slik som du har gjort nå, men dersom du har ett modem (fra leverandør som står i bridge-modus) og en router må du plugge switchen inn i en av portene til routeren som er ledig fordi routeren deler ut IP-adresser til dine enheter da modemet gjerne deler ut ÉN (1) offentlig IP-adresse og ikke mer som routeren skal motta.

En switch gjør ikke noe annet en å registrere hvor pakkene skal sendes, trenger ikke å tenke så mye mer på det.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar. Dersom jeg må koble switchen rett til routeren forsvinner hele poenget, det var jo for at ikke alt skulle falle ut når routeren mister forbindelsen. (noe den dessverre gjør litt for ofte) Jeg har Canal Digial Kabel, modem Thomson TCM 470, og router D-Link DIR 655. Switchen er en Sandstrøm SS8PSW. NAS disken fungerer helt fint mens den er koblet direkte til switchen, samme gjør routeren.

Lenke til kommentar

Canal Digital deler ut 4 offentlige IP-adresser, det vil si at du kan maks ha 4 enheter i switchen. (Lest tidligere, Canal Digital sa ikke noe selv da jeg spurte dem om noe liggende som du gjør, men se svarte at det gikk fint å gjøre det du gjør over e-post)

Så det blir: 1 for router, og 3 tilgjenglige for andre ting i huset.

MERK!

Når du har plugget ting i switchen er det alt åpent inn / ut for nettverkstrafikk mot den enkelte enhet med mindre det er noe brannmur på den enheten / i mellom.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Her høres det ut som det er et problem med routeren som bør feilsøkes, for om planen din var å ungå at ting faller ut når routeren mister forbindelse vil jo det samme skje om modemet skulle miste forbindelse.

Så for meg høres det ut som routeren her er problemet ville feilsøk dette nærmere.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Da kommer jeg til å gjøre nettopp det BearCat foreslår. Hadde nok ikke kjøpt switchen dersom jeg hadde visst dette på forhånd. Blir en litt annen greie, men noen som har en STABIL router å foreslå? Ser mange tester av routere, men syntes de veldig ofte fokuserer på hastighet og dekning, sjelden på stabiliteten. Har inntrykk av at flere og flere sliter med nettopp dette.

Lenke til kommentar

Selv har jeg ASUS RT-N66U og er veldig fornøyd med denne, så inne på loggene i går da jeg satt å lekte meg og oppetiden var på 30 dager, det er vel 30 dager siden jeg flyttet routeren til der den står nå.

Uten om det så har jeg ikke så veldig mye å utsette på den, har 1 i familien som klager at nettet er blitt dårligere.

Testet litt en gang og kjørte speed test, i det ene øyblikket var al fint og i det andre var den helt reva. Men det er da 1 maskin av alt for mange anheter i huset som opplever problemer så jeg tipper mer på at det er denne som er problemet og ikke routeren / nettet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...