Gå til innhold

merkelig abit nf7?


snoopafella

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et abit nf7 som jeg kjørte stabilt på 217x11 på 1.8-1.9v.

Deretter satte jeg ned hastigheten til orginal instillinger en stund siden bare skulle stå å laste ned ting en helg.

Når jeg skulle skru opp fsb igjen ville den ikke en gang starte med 180mhz.

 

Kortet/cpu`en min poster ikke en gang med mp over 11 uansett fsb, men sånn har det alltid vært.

Har flashet med et par forskjellige bioser (har flashet tilbake til den biosen jeg hadde da jeg kjørte 217x11 uten hell)

Har også prøvd å formatere og xp og nforce driverne(2.45) på ny.

 

Leste noe her

 

Overklokking gikk greit helt frem til første gangen vi gikk for langt/hadde for lav spenning og maskinen spontantbootet. Etter første spontanboot ble overklokingsegenskapene betraktelig dårligere, selv etter nullstilling av BIOS. Merkelig!

 

Er ikke helt det som skjedde med meg men det virker som om overklokkings egenskapene til kortet mitt har forandret seg. :shrug:

Hadde en del spontanrebooter når jeg holdt på å overklokke med MP men det kjørte stabilt etterpå når jeg satte MP til 11 igjen.

 

Noen som har en løsning/lignende erfaringer/peiling på hva som skjer med disse kortene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Har et abit nf7 som jeg kjørte stabilt på 217x11 på 1.8-1.9v.

Deretter satte jeg ned hastigheten til orginal instillinger en stund siden bare skulle stå å laste ned ting en helg.

Når jeg skulle skru opp fsb igjen ville den ikke en gang starte med 180mhz.

 

Kortet/cpu`en min poster ikke en gang med mp over 11 uansett fsb, men sånn har det alltid vært.

Har flashet med et par forskjellige bioser (har flashet tilbake til den biosen jeg hadde da jeg kjørte 217x11 uten hell)

Har også prøvd å formatere og xp og nforce driverne(2.45) på ny.

 

Leste noe her

 

Overklokking gikk greit helt frem til første gangen vi gikk for langt/hadde for lav spenning og maskinen spontantbootet. Etter første spontanboot ble overklokingsegenskapene betraktelig dårligere, selv etter nullstilling av BIOS. Merkelig!

 

Er ikke helt det som skjedde med meg men det virker som om overklokkings egenskapene til kortet mitt har forandret seg. :shrug:

Hadde en del spontanrebooter når jeg holdt på å overklokke med MP men det kjørte stabilt etterpå når jeg satte MP til 11 igjen.

 

Noen som har en løsning/lignende erfaringer/peiling på hva som skjer med disse kortene?

 

Det er kun én ting som er verre enn dobbelposting. Dobbelposting av nye tråder!

Lenke til kommentar

Har et abit nf7 som jeg kjørte stabilt på 217x11 på 1.8-1.9v.

Deretter satte jeg ned hastigheten til orginal instillinger en stund siden bare skulle stå å laste ned ting en helg.

Når jeg skulle skru opp fsb igjen ville den ikke en gang starte med 180mhz.

 

...

 

Noen som har en løsning/lignende erfaringer/peiling på hva som skjer med disse kortene?

 

Jeg har opplevd det samme (samme cpu og hovedkort), men enda litt mer ekstremt utfall: jeg klokket opp til 190 mhz fsb uten noen problemer. På 192 mhz fikk jeg noen stabilitetsproblemer. Ok, tenkte jeg, jeg går tilbake til 190 mhz foreløpig, og prøver meg med litt økt spenning eller endring av multiplier senere. Men... Nå går cpu'en kun stabilt på 166 mhz fsb! Om jeg øker fsb med bare 2 mhz (til 168 mhz), blir maskinen ustabil! CPU'en kan mao ikke overklokkes! Hva er det som skjer med dette hovedkortet når man har tråkket (litt) over grensen?

Lenke til kommentar

Flashet med 1.0 bios i går (med hjelp fra formann :-) )

Klarer nå nesten det samme som før: 11x215.

Maskinen er stabil under kjøring av windows, 3Dmark01 og spill generelt , men 3dmark03 klarte jeg før med 11x217 uten problemer, klikker det etter den 3 eller 4. testen. (har ingen hensikt å klokke videre nedover bare for å få kjøre 3D-03 når alt annet funker fint)

 

Jaja..... Er nesten fornøyd. skulle kansje hatt litt bedre kjøling og kjørt opp Vcore litt.

 

edit: klarer 2400Mhz nå (11.5x209) nå med bios 1.8 av en eller annen grunn.

og 3Dmark01 og 03 funker fint. :p

Lenke til kommentar

klarer 15x161 nå.(Virker som høy fsb hjelper mer på poengsummene i 3Dmarks enn høy MP)

Klarer også å kjøre gjennom 3Dmark03 men får bare 46xx poeng med skjermkortet på 420.75/362.25.

 

Hadde 6086 poeng før når jeg kjørte på 11x217 med 405/360 på skjermkortet (bios 1.6 og 1.8 ).

 

formann:

1:vet du hvorfor BIOS 1.0 ikke er bra på 3D?

2:Har du absolutt ingen artifacts i f.eks 3D-03 når du kjører

450/365 på skjermkortet?

 

Jeg får 5-6 hvite prikker i 3D-01 på ryggen til dragen, og bakpå den ene foten til PS 2.0 elefanten i 3D-03.

Er dette skadelig for skjermkortet? (bortsett fra at levetiden blir forkortet en smule og 2)

Lenke til kommentar
klarer 15x161 nå.(Virker som høy fsb hjelper mer på poengsummene i 3Dmarks enn høy MP)

Klarer også å kjøre gjennom 3Dmark03 men får bare 46xx poeng med skjermkortet på 420.75/362.25.

 

Hadde 6086 poeng før når jeg kjørte på 11x217 med 405/360 på skjermkortet (bios 1.6 og 1.8 ).

 

formann:  

1:vet du hvorfor BIOS 1.0 ikke er bra på 3D?

2:Har du absolutt ingen artifacts i f.eks 3D-03 når du kjører  

  450/365 på skjermkortet?

 

Jeg får 5-6 hvite prikker i 3D-01 på ryggen til dragen,  og bakpå den ene foten til PS 2.0 elefanten i 3D-03.

Er dette skadelig for skjermkortet? (bortsett fra at levetiden blir forkortet en smule og 2)

 

Høy FSB er viktig ja. 3dmark er veldig glad i båndbredde, og derfor har FSB og timings på ram mye å si.

 

Hvorfor bios 1.0 ikke er noe god vet jeg ikke helt, men du kan jo prøve den. Abit NF7 er (som mange har merket) et meget merkelig hovedkort, og det som ikke går i dag kan fint gå om dager. Jeg kom feks ikke lenger enn 215 FSB stabilt med 1.8 når jeg først kjøpte 2.0 kortet mitt, men nå de siste ukene har jeg gått tilbake til 1.8, og kan nå kjøre 227*11.5 uten mods. Jeg har riktignok gjort vddmod tidligere, men den er fjernet nå.

Noen finner lykken med 1.0, andre med 1.4b eller 1.8 .. man må bare prøve seg frem, for alle NF7 er faktisk ganske forskjellige. Jeg tror ingen noen gang kommer til å skjønne seg på, og finne alle hemmelighetene dette kortet besitter.

 

Jeg kjører nå 456/368 på kortet, og jeg har ingen artifacts i spill eller i 3dmark. Jeg tror nok ikke det er skadelig med noen få artifacts, men det er vel ikke spesielt sundt heller. Klokk heller litt ned for å være sikker. Det er jo uansett ikke noe kult å spille med korrupt frafikk. Mitt gamle GeForce 256 DDR har kjørt med artifacts i et par år nå, og det lever i beste velgående. Har hittil klart 4500 3dmarks med det, og det er langtifra fritt for artifacts. Snarere tvert i mot :D

Lenke til kommentar
flashet tilbake til 1.8 netopp jeg også. Klarer nå mer enn før.

Merkelig HK...

 

Får bare artifacts i 3Dmarks, ikke i spill.

Får riktig score nå. Trodde AA og AF var slått av men begge sto visst på 2x. Fikk nå 63xx i 3D-03  

 

Bruker Rage3D tweak.

Hvilket program bruker du for klokking av skjermkortet?

 

6300 begynner å bli bra ja :)

 

Jeg bruker radlinker.. funker på samme måte som coolbits.

 

Har lagt det ut her:

 

http://privat.bluezone.no/forman/Div/RadLinker0908.msi

Lenke til kommentar

Du må bare prøve deg fram. Er ikke noe fasit svar på hvilke kombinasjoener av MP og fsb som er best.

Fremgangsmåte er beskrevet mange steder på forumet.

 

Still inn auto-shutdown temperaturer i bios på 65 grader så er du trygg.(Du svir iallefall ikke cpu eller no)

du bør ikke prøve å øke noen spenninger hvis kjøleren er dårlig

Lenke til kommentar
Flashet med 1.0 bios i går (med hjelp fra formann :-) )

Klarer nå nesten det samme som før: 11x215.

 

Jeg valgte en annen løsning. Jeg beholdt den bios-versjonen jeg hadde (1.8), men tok ut batteriet fra hovedkortet for å være helt sikker på at jeg fikk et null-stilt hovedkort. Det hjalp, nå kjører jeg 100% stabilt på 11x200 (har ikke prøvd høyere). Snedige greier, før batteri-trikset ville ikke maskinen over 11x168 selv om jeg brukte jumper for å resette kortet.

Lenke til kommentar

Mitt nf7 v2.0 er også av det merklige slaget. Idag ville den ikke boote på 200x10, som egentlig skulle vært en smal sak. Har kjørt dette oppsettet på 225x10.5 = 2360 @ 1.75v i flere dager uten problemer, men i min iver etter å tøye grenser og et par spontan reboots er kortet meget lite medgjørlig. Skal teste litt forskjellige bios versjoner nå å se hvordan det går. Kjører nå bios 1.8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...