Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Urolig søvn?

Anbefalte innlegg

Hei, noen få ganger, kanskje tre ganger i halvåret våkner jeg der jeg føler meg skikkelig "refreshed". Føler meg jo ikke spesielt uopplagt til vanlig, men lurer på hvorfor jeg så sjeldent våkner opp med denne deilige følelsen, og lurer på hva jeg eventuelt kan gjøre for å oppnå dette til vanlig. Legger jeg meg sent våkner jeg også ofte trøtt og med svak hodepine om morgenen

La ved en graf over hvor tungt jeg sover, og den ser ganske humpete ut. Andelen dyp søvn ligger som regel på rundt 40%

Anonym poster: 5fb2d49f5d2db60dac99091408e0bfd2

post-226106-0-43156700-1371767378_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant app.

Stod et review av den som inneholder følgende. Virker som en app-implementering av armbåndsmåleren Sleeptracker som inneholder akselerometer. Legger du bare mobilen i senga ?

Sleep As Android is (as the name implies) Android only, but it does a great job of watching your sleep cycles. Originally it was intended to just wake you gently at the best possible time of the morning when your sleep cycle was at the best time for you to rise, but the app has come a long way since then. The app still helps you track your sleep and shows you graphs of your sleep habits overnight, but the app will also warn you if you're running on a sleep deficit and you should get back into a regular sleeping pattern. The app even pays attention to the sound in the room while you're sleeping to catch you snoring, record you talking in your sleep if that's a problem you have, or help you diagnose sleep illnesses you might not otherwise know about, like sleep apnea. Sleep As Android will wake you up gently at the best time in the morning for you to wake without being late with nature sounds, soothing music, captcha or puzzle alarms, or whatever you choose from the music on your phone or a special playlist to get you started. You can snag a 2 week trial free, after which you'll have to drop $3 for an unlock code, and a few bucks more for other useful in-app purchases.

Problemet i dag er at folk absolutt skal skvise så mye ut av døgnet at søvn blir underprioritert. Helst bør man klare å få til en naturlig oppvåkning sånn at man ikke trenger å bruke en alarm. Det fordrer igjen vanligvis at man legger seg tidligere og prioriterer søvn.

Du kan jo vurdere å måle blodsukkeret ditt om morgenen i dager du har hodepine og dager du føler deg i fin form.

Det kan være noe så enkelt det. Mange avgifter seg godt om natten også, og kan føle seg dårlig av den grunn. Spiser du mindre bedres som regel dette. Personlig er jeg en stor fan av chlorella. Ta gjerne det før du legger deg og se om det har noen effekt.

Mange har godt av å spise lite og lettfordøyelig kveldsmat og spesielt droppe raske karbohydrater. Generelt for en frisk kropp gjelder jo mindre kroppen har å fordøye jo bedre søvnkvalitet og restitusjon.

Et gammelt jungelord fra østen er å spise lunch som en konge, middag som en arbeider og kveldsmat som en fattig.

Lenke til kommentar

Ja, det er en veldig praktisk app. Appen baserer seg på en teori om at jo dypere du sover, jo mindre beveger du deg. Slikt måleutstyr koster rundt $200, men hva er poenget med det når en har alle de nødvendige komponentene i mobilen? Bevegelsessensorene i mobilen er så sensitive at det holder å bare ha mobilen liggende på andre siden av madrassen.

Innstallerte opprinnelig appen siden noen venner sa jeg snorket veldig, som om jeg ikke fikk puste, men etter mange netter uten at mobilen har plukket opp noen slike opptak, har jeg slått bekymringene fra meg. Det hender dog at det dukker opp noen få minutter med normal snorking når jeg er veldig trøtt, etterfulgt av noen småsnork med ca. en times mellomrom iløpet av natten.

Alt dette får du for bare 20,-

Slet en stund med søvnløshet, men dette forbedret seg drastisk da jeg installerte et program som heter f.lux på PC-en og iPaden. Anbefales!

Anonym poster: 5fb2d49f5d2db60dac99091408e0bfd2

Lenke til kommentar

Slet en stund med søvnløshet, men dette forbedret seg drastisk da jeg installerte et program som heter f.lux på PC-en og iPaden. Anbefales!

Takk for tipset. Nyttig program å vite om.

Jeg bruker en fargekorrigeringsverktøy for skjerm fra Spyder og monitorer har som regel alt for mye blåskjær. Med en gang man kalibrerer skjermen ser alt ut som det er i rødskjær inntil man tilvenner seg det. Tror nok det er blålyset som forhindrer melatoninproduksjonen.

Her er en demonstrasjon. Tror du kjenner deg igjen litt i hva f.lux gjør.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...