Gå til innhold

Fordel med separate OS-disker på SSD?

Anbefalte innlegg

HEY

Driver å snekrer sammen en maskin nå, og det blir min første med SSD. Mimrer tilbake til gamledager hvor det var "lurt" å ha OS på en egen fysisk disk, og en annen disk til f.eks spill og alt anna ræl. Er det fortsatt sånn, med SSD også?

Tenkte egentlig å kjøpe 1stk SSD til OS og gaming, og ha en vanlig HD til stæsj ved siden av, men om det har en del å si å ha separat OS-disk fortsatt gjør jeg selvfølgelig det. What´s the status?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor var det "lurt" å ha OS på egen fysisk disk? Antagelig fordi HDD er mekanisk, det tar tid å flytte hodet fra en plass til en annen. Når OS disken da slipper å flytte hodet for å lese data så vil OS gå raskere.

Men SSD har null søketid. Altså er den tenkemåten helt irrelevant.

Lenke til kommentar

Før var vel det hovedappellen, men nå går det vel litt på overføringshastighet også vil jeg tro. En annen ting er at det ikke er lurt å fylle opp en ssd helt. På min stakkars 128GB så er det dermed best å holde vekke så mye som mulig. Er rart hvor mye som alikvel finner veien til C:\ disken.

Men har man en større SSD er det vel bare overføringshastiheten som blir begrensningen.

Lenke til kommentar

Hårek har i praksis rett. I teorien har man ikke perfekt skalering ved skalert parallell last på SSD, men så lenge man har på AHCI eller RAID mode (som alle nyere hovedkort støtter) får man så god skalering og de fleste SSDer har så god ytelse at man i praksis ikke vil merke forskjell. På harddisk kunne forskjellen være veldig betydelig.

Konklusjon: SSD til det som trenger disk-ytelse og kjapp responstid, HDD til resten. Om du har noe som ikke trenger kjapp responstid men bare sekvensiell båndbredde, se an hvor stor plass og gå for enten SSD eller HDD RAID.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...