Mixy Skrevet 20. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2013 Hei! Kjøpte meg idag ny laptop, en Samsung 7 serie. Den kommer forhåndsinstallert med Windows 8, og en hel haug dritt fra Samsung. Blant annet kan det nevnes at de har 1.2gb "screensavers", 600mb manualer på alle mulige språk. Mange Windows 8 apps tar sitt. Jeg fikk rett og slett 45gb plass å leke meg på, maskinen har 128gb SSD. Det følger ikke med Windows 8 disk eller USB. Jeg kan lage dette selv via noe Samsung Software, men da får jeg jo bare med dritten videre. Spørsmålet er hva som er enkleste måten å få ren windows inn på denne maskinen? Windows-lisensen har jeg hørt ligger i BIOS, vil det da si at jeg kan laste ned et Windows 8 image på nettet (finner det vel på Microsoft sine sider), legge det på en minnepenn og installere uten å måtte tenke på aktivering? Takker for svar! Lenke til kommentar
code Skrevet 20. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Ja, du kan laste ned image fra Microsoft sine sider. Jeg vil også anbefale å ikke slette recovery drive om det følger med. Man finner også ofte Windows CD-key på undersiden av laptopen. Og ja, typisk bloatware som kommer med laptop, flere har laget software som man kan kjøre, som automatisk sletter alt av bloatware som kommer med datamaskinen. Endret 20. juni 2013 av Ares NOR Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juni 2013 Det er ikke slik at Windows CD-keyen er klistret under maskinen. Det er omtrent utgått med Windows 8 maskiner såvidt jeg har forstått. Her er den i UEFI (BIOS), kryptert. dvs jeg får ikke hentet den ut, men hvis jeg reinstallerer skal den (om alt går rett) hentes inn automatisk og jeg slipper tenke på det. Nå har jeg gjort det på en ikke-ideell måte, jeg installerte Windows 8 på nytt, over den gamle. Fjernet så den gamle "windows.old" mappen. Ganske utrolig, men jeg klarte rett og slett ikke boote fra USB-sticken jeg hadde laget med Windows' eget verktøy. Kom ikke opp som alternativ for boot i UEFI. Når det er sagt, ser dette virkelig ut til å være en clean installasjon, alt er friskt, ikke noe bloatware, og etter at gammel installasjon var fjernet har jeg kun brukt 20gb (8gb i page/huberfil). Fornøyd så langt, så får vi se om det dukker opp noe snusk. Fortsatt misfornøyd med den enorme recovery partisjonen, den er faktisk på 22gb. Det er 14gb for mye. Får se om jeg ikke sletter den etterhvert. Kommer etter all sannsynlighet aldri til å bruke den da jeg ved neste formatering også vil bruke USB-pinne for å få en clean-installasjon. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Du bruker mindre tid på å avinstallere fra add remove programs. Du kommer til å få problemer med fast start , rapid start. Det er i intel opplegget laget i uefi med en partisjon som matcher installert minne. Alt i alt er det bedre å installere en ssd nummer 2 enn å kødde med partitioning style og oppsett fra fabrikk. Selv hadde jeg en ledig msata port i egen ultrabook så jeg satte inn en ekstra som ga + 256GB med unused space. Ssd nr1 (msata) på cripled 120GB lot jeg bare være . Men bare avinstallert det jeg ikke ville ha via add/remove . Det er ikke helt som før lengre med siste oem tilpasningene av reserve parisjon i uefi og windows 8 for bærbare.Det er heller ikke bare å laste ned iso fil lengre heller. Sa er det enhetsdrivere og sw for knapper , strømstyring, kamera som også må hentes hos produsent om de indet hele tatt har det på kundeweb. Bare en vennlig advarsel. Jeg synes det ikke er verdt det. 2dre hånds verdi vil jo også lide da maskinen ikke har aut recovery fra produsent lengre også. Jeg ville ha kjøpt en brukt win8 laptop med dette intakt fremfor en som ikke var det. Endret 21. juni 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 21. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2013 Lag e via Samsung Software Factory Recovery DVDs Avinstallere programmer du ikke ønsker å ha (games, antivirus program, DVD burning software og alt som følger med, og andre programmer du ikke kommer å bruke.) Men en del Samsung applications, som har med system management, må du beholde, siden du kommer til å installere dem igjen. Veldig vanlig det der, dvs. fjerne alt for så å Bruke deretter de mulighetene du har i Windows 8, som system image med den Windows 7 file recovery, eller image med Windows 8 (se ”recimg – CreateImage” ). Teste de alternativene. Avhenging av hvor stor er din system partisjon, kan du deretter velge å aktivere Windows RE slik du ønsker. Avhenging av hvor du lagrer det tilpasset image, vil du kunne spare minimum 17GB. 128GB er ikke mye, som syar2003 nevner en disk til eller en større enn den du har virker som veldig god forslag. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2013 Hei wiberos! Laptops type Ultrabooks og thin kommer jo ikke med DVD brenner/leser lengre. Så for å kunne lage recovery dvds til en slik ny maskin vil de fleste slite litt dersom de ikke er i besittelse av en portable usb dvd brenner. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Laptops type Ultrabooks og thin kommer jo ikke med DVD brenner/leser lengre. Så for å kunne lage recovery dvds til en slik ny maskin vil de fleste slite litt dersom de ikke er i besittelse av en portable usb dvd brenner. Tilsvarende verktøy på min 128GB Toshiba hadde ikke noe problem med å "brenne" til en USB stick som et alternativ til DVD. Endret 21. juni 2013 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 21. juni 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juni 2013 Har nå maskinen oppe og går med clean Windows. Fungerer fint, installerte det jeg trengte fra Samsung, og har spart masse plass. 1 Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 27. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2013 Har tenkt å gjøre det samme med en samsung 7, har du touch-skjerm på din? Også lurer jeg på hvor du lastet ned image, fant bare en på piratebay. Men den er engelsk. En ting til, funker FN knappene? Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå