Gå til innhold

Jobbe uten utdannelse

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en mann/gutt på 25 år. Har for tiden jobbet som pedagogisk leder i en barnehage, da jeg har gått 3 år på førskolelærerutdanningen. Dette var for meg 3 meget slitsomme år, da jeg aldri har vært god på eksamener eller prøver generellt. Uansett hvor mye jeg leser, hjelper det aldri og jeg får en lav karakter.

Jeg er veldig god i praktisk arbeid og elsker det å jobbe i barnehage, men den siste eksamenen vi tok i fjor klarte jeg ikke å bestå, så ga den ett nytt forsøk i år, da gikk det heller ikke. Jeg har enda et forsøk igjen på å klare denne og skal prøve på det. "Problemet" er om jeg stryker en siste gang, så må jeg ta opp hele faget og det har jeg faktisk ikke økonomi til å gjøre.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaring med å jobbe uten utdanning, jeg er ikke den som krever 500.000 i lønn (da hadde jeg ikke valgt barnehageyrket), men nok til å overleve å vell så det.

For å konkretisere spørsmålet mitt enda mer, er det mulig å skaffe seg en grei nok jobb der man slipper å sitte i kassa på Ica'n, men får en mye mer praktisk / fysisk arbeidsplass?

Håper dere skjønner hva jeg er på utkikk etter.

edit: Kan legge til at jeg har planer om å fullføre studiet, men om jeg må ta opp faget på nytt, blir jeg nødt til å ta det på deltid. Derfor lurer jeg litt på mulighetene.

Endret av Matsemann1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobbet på diverse lager i litt under et år, mye forskjellig praktisk arbeid. Lønna er ok for vikarer, men jobber du deg fram til en god bedrift så kan lønna bli bra. Har ca. 240,- timen på det siste og beste stedet jeg jobber, men det er med en del kvelds og nattjobbing.

Det krever dog at man lærer praktiske ting og kan samarbeide bra med folk. Jo mer ansvar, kommunikasjon og nøyaktighet som kreves, jo mer "verdt" er det med en nordmann isteden for en random svenske.

Det som kreves er truckførerbevis (ikke noe vanskelig teoretisk) og litt truckerfaring, for å ikke stå helt på bar bakke når man søker jobber.

Lenke til kommentar

Det går selvfølgelig. Vurdert å starte opp selv? Eventuelt er nettverk veldig avgjørende. Sjekk om noen nære venner/ familie har mulighet til å skvise deg inn et sted. Utdannelse er selvfølgelig en viktig faktor, men man ser stadig vekk at venner blir tilbudt muligheter framfor "ukjente".

I veldig mange jobber er også personligheten den viktigste faktoren. Du kommer langt med en god personlighet! Det er bare å søke rundt! Som pedagogisk lærer regner jeg med at du har utviklet gode mellommenneskelige ferdigheter. Overdriv gjerne litt i søknaden så er sannsynligheten for innkallelse til intervju større :)

Lenke til kommentar

Tja, hva skal jeg si. Jeg kan jo begynne å fortelle jeg har hatt mange jobber som ikke har krevd utdannelse men kurs enkelte da. Tjente veldig godt som truckfører på et fiskeanlegg her jeg bor. Syntes det var veldig artig å kjøre truck på et lager. Du får liksom holde på for deg selv og stable slik du vil ha det. Krever presisjon og at du er nøyaktig. Dagene gikk veldig fort i trucken med cd-spilleren på full smekk. Tjente helt greit også. 30 000,- i månden etter skatt. som 20år ''rookie'' (grønnskollning). Truckførerkurset er veldig enkelt og du får NAV til å dekke det hvis du er lovet jobb etterpå.

Ellers så gikk jeg et såkalt 19-ukerskurs (sjåførutdanninga) hvor jeg kjørte opp til C, CE og D. Betalte kun for gebyrene hos Statens Vegvesen. Fikk meg jobb som yrkessjåfør og kjører nå Norge på langs. Syntes det er kjempe artig å få se nye plasser i Norge og det er et utrolig undervurdert yrke. Du får mange utfordringer i hverdagen og er faktisk veldig sosialt. Du har også mange andre oppgaver enn selve kjøringen.. Kundehåntering, lasting/lossing, litt papirarbeid osv. Møter også nye mennesker hver dag. Hender jeg kjører litt flybuss på kveldene for ekstra ''cheese''

Begge disse yrkene får du deg jobb lett. Spesielt hvis du har kjørt opp til tyngre klasser.

Lykke til...

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...