Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Påbudt med bod i til leilighet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minst fem kvadratmeter sportsbod med adgang utenfra, og minst tre kvaratmeter bod med adkomst innefra. Innvendig bod kan være i kjeller eller på loft, men hvis leiligheten ellers oppfyller kravene til "tilgjengelig boenhet" skal bodene ha trinnfri adkomst.

http://byggeregler.dibk.no/dxp/content/tekniskekrav/12/10/

§ 12-10. Bod og oppbevaringsplass

(1) Boenhet skal ha tilstrekkelig plass for oppbevaring av klær, mat, sykler, barnevogner, sportsutstyr, hagemøbler mv. Følgende skal minst være oppfylt:

Boenhet skal, i tillegg til oppbevaringsplass for mat og klær, ha innvendig oppbevaringsplass eller bod på minimum 3 m 2 BRA. For 1-roms leiligheter kan innvendig oppbevaringsplass eller bod være 1,5 m 2 BRA eller minimum 2 løpemeter skap. Innvendig oppbevaringsplass eller bod som er i tillegg til oppbevaringsplass for mat og klær, skal plasseres internt i boenhet eller internt i bygningen.

Boenhet skal ha oppbevaringsplass eller bod på minimum 5 m2 BRA for sykler, sportsutstyr, barnevogner m.m. For 1-roms leiligheter kan arealet for den enkelte boenhet halveres.

(2) Boenhet med krav om tilgjengelighet skal ha trinnfri atkomst til oppbevaringsplass. Nødvendig oppbevaringsplass skal være tilgjengelig ved bruk av rullestol

Dette er hva TEK10, någjeldende byggetekniske forskrift sier. Det er ikke nødvendigvis en mangel om en gammel leilighet bygd etter tidligere regler mangler bod.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Egen inngang: Låsbar dør inn til egen bolig, og man trenger ikke gå gjennom noen andres bolig for å komme til døra. Spiller ingen rolle om man deler yttergang, trappeoppgang, korridor for å komme til døra, eller om den vender ut mot friluft..

Har man ikke egen inngang, eller deler kjøkken, stue, bad, do etc. med en utleier eller andre hybelboere, har man ikke en "selvstendig boenhet" men en hybel eller det husleieloven kaller "enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig". Og da så vidt jeg vet ikke noe krav om at hybelen skal ha egen bod, kravet om bod gjelder hele boligen som man deler med andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Krav til bodplass (inv. for tørrvarer og utv. sportsbod), er i første rekke ment for boliger, med flere leiligheter. Eks. såkalt enebolig, med en ekstra liten leilighet. (Dette er i.h.t. lovverket en tomannsbolig - to separate boenheter og brannskiller). Nytt eks. boligblokk/hybelbygg, trenger også boder.

Det er blitt bygget, eller ombyggd mange boliger, for å "presse inn" en ekstra leilighet i bygget, uten tanke på at leietageren hadde behov for plass for matvarer/klær og sykkel, barnvogn, ski, o.l. Og kravet om bodplass, er kommet for å ivareta deres interesser.

I en enebolig anntar en, at det er nok "stueplass", så det stilles ikke krav om bodplass for dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I en enebolig anntar en, at det er nok "stueplass", så det stilles ikke krav om bodplass for dem.

Så vidt jeg kan se av TEK10 er kravet per boenhet 5 kvm sportsbod og 3 kvm innvendig bod per boenhet, eneste unntak gjelder ettromsleiligheter. Det er ikke nevnt noe unntak for enebolioger, hus med bare en boenhet.

Og bra er det, i en tid da det byggeskikken tiliser å bygge på støpt plate uten kjeller, og loft og underetasjer er proppet full med primærrom. Et ekstra soverom eller et hjemmekinorom "selger" bedre enn boder, derfor trengs kravet der også for at husfirmaene ikke skal glemme boder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se av TEK10 er kravet per boenhet 5 kvm sportsbod og 3 kvm innvendig bod per boenhet, eneste unntak gjelder ettromsleiligheter. Det er ikke nevnt noe unntak for enebolioger, hus med bare en boenhet.

Og bra er det, i en tid da det byggeskikken tiliser å bygge på støpt plate uten kjeller, og loft og underetasjer er proppet full med primærrom. Et ekstra soverom eller et hjemmekinorom "selger" bedre enn boder, derfor trengs kravet der også for at husfirmaene ikke skal glemme boder.

Du har helt rett, i prinsippet gjelder loven også for en enebolig! :) Men jeg skrev en forklaring, på hvorfor kravet ble innført, som en opplysning til de uinnvidde.

Jeg har fulgt dette fra 1996 med de gamle Byggeforskriftene og omleggingen i 1997 til ny Plan og bygningslov (med tilhørende tek. forskrifter og veiledninger) og senere forslag til revisjoner/høringer, revisjonene og frem til siste revidering (men ikke TEK 10). Så seint som i 2003 stod det i Tekninsk Forskrift, under § 10-34 sitat: " Byggning med flere boliger, skal ha minst 5 m2 oppbevaringsplas for sykler, ..... m.m., for hver bolig". "For byggninger med hybler, kan arealet for den enkelte hybel halveres". I andre avsnitt, et krav om tilstrekkelig plass for mat, klær, o.l., men uten spesifisering av areal, o.l. Tekst og krav, har endret seg opp i mellom årene. Tidligere var det ingen spesifisering, men en skulle likevel ta hensyn til bl.a. nødvendig bodplass. Og ny TEK 10 har ikke endret på årsaken til kravet og hensikten.

Og som ansvarlig SØK/SAM og PRO/KPR (min. for tømrer- og murarbeider, men også for hele prosjektet). Så jeg så aldri problemet med "bodplass" når jeg prosjekterte (og tegnet) og heller ikke, at kommunene på det sentrale Østlandet fokuserte på det. Det var nok av bodplass, i eneboligene. Og det er en del av jobben til de som prosjekterer, enten de er arkitekter, ingeniører, eller andre med nødvendig ansvarsrett., selv uten pressiseringen i TEK 10. Det er greit med et spesifikt krav, men personlig så tror jeg det er mest myntet på de som sjelden prosjekterer og ikke kjenner lov/forskrifter og hensikten med dem.

Over årene overtok jeg flere saker, hvor byggmestere/murermestere og arkitekter ikke fikk godkjent sine tegninger/søknader og fikk disse godkjent. Problemene lå gjerne på andre områder. Men diskusjonene ble oftest med Tiltakshavere som ønsket å endre en enbolig, til 2 - 3 mannsbolig, eller en ombygging som medførte at disp. bodplass ble brukt til primærrom.

Om noen forsøker seg på å prosjektere en enebolg, uten bodplass, vil trolig kommunen reagere likevel.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

For en byggning som var bygd i 1974, altså før loven ble innført, er det lov å selge leiligheten nå med en bod mindre en 5kvm? Det er snakk om en 4 roms leilighet med en kjeller bod på 4.5kvm og ganske mye skap plass i selve leiligheten. Kan man selge den som den er eller er det påbudt å bygge ekstra bod plass? beregnes skapene i romene (minst 2 rom har skap på 2m eller lengre) som akseptabilt bevaringsplass?

Hvis det er påbudt med ekstra bodplass utenfor leiligheten, er det sameietes ansvar i en selv-eier leilighet? Er det akseptabelt med ekstra bod på balkongen som har tilgangen fra stuen?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Det er definitivt lov å selge en leilighet med 4,5 m2 kjellerbod og masse skapplass, særlig hvis den er godkjent eller har ferdigattest etter reglene fra den tid den ble bygget.

Man bør opplyse i prospektet at kjellerboden er 4,5 m2, slik at kjøper er informert om dette, og ikke "plutselig" oppdager dette og klager og påstår at det er en mangel. Meglere bruker også ofte formuleringer som "dette avviker fra dagens bygningstekniske standard" for å gjøre det klinkende klart for kjøper når de kjøper noe som ikke er bygd etter dagens standarder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...