AnonymDiskusjon Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Min nåværende leieboer har fått avsluttet sitt engasjement der han jobbet. Han flytter derfor i løpet av sommeren og jeg mister en meget gunstig avtale. Gunstig stort sett fordi han (jobben hans) betalte bra, han var her kun i ukedagene ettersom han var pendler og siden jeg kjente han fra før. Han som bodde her før var også en bekjent av meg. Det fører til at mitt soverom nummer to står ledig fra høsten av. Ståa er da altså den at jeg aldri egentlig har leid ut til ukjente, samtidig som jeg ikke har veldig gode opplevelser fra å leie hos andre. Jeg følte meg aldri sosialt flink nok til å bli kjent med dem og holdt meg for det meste på mitt eget rom. Jeg er redd for at dette kommer til å skje igjen, men denne gangen i min egen leilighet. Samtidig så er det å leie ut et rom ganske lukrativt. Jeg bor i Bergen, i gangavstand fra Universitetet, så jeg kan antakeligvis få dekket renta på lånet mitt ved å leie ut selv om det er til studentpris i stedet for firmapris slik det har vært frem til nå. Dette vil føre til en lukrativ feriereise i året og at jeg kan spise stort sett hva jeg vil uten å tenke på pris, slik jeg har gjort de siste par-tre årene. Leiligheten er ikke i veldig god stand. Med det mener jeg ikke at den faller fra hverandre, men kjøkkenet burde nok ha hatt godt av litt nye hvitevarer og nye fronter og badet kunne absolutt vært vasket oftere. (Jeg er lat, er usikker på om det er verdt å pusse opp før jeg selger og jeg hater å vaske.) De forrige leieboerne mine visste naturlig nok om dette før de flyttet inn ettersom de allerede kjenner meg, men jeg er usikker på om jeg klarer å skjerpe meg nok til å ha noen jeg ikke kjenner boende her. Samtidig så har jeg jo vært innom en del studentboliger og jeg har sett at det absolutt finnes boliger som er i dårligere stand enn min, og bad som er mye eklere. Mitt dilemma er da altså egentlig ganske enkelt. Større økonomisk frihet men bo med et menneske i 10 måneder jeg ikke vet om jeg kommer overens med eller som kommer til å like seg her med tanke på hvordan jeg er og jeg bor, eller kutte ned på ferieturer og maststandard? Jeg spør ingen her om å svare for meg, men jeg setter pris på hvordan dere tenker og jeg setter pris på alle innspill. Spesielt fra de som har leid ut rom i egen bolig selv, eller har leid med en slik ordning. (Og om det er uklart hvorfor den blir postet i samliv og relasjoner så er det hovedsaklig på grunn av anonymiteten men også siden en stor del av min tvil rundt det å få inn en ny leieboer ligger i at jeg er usikker på andre mennesker). Anonym poster: 07da987b730dd8d0d95820f7f7e5f969 Lenke til kommentar
tole Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det er jo du som ser an personen du evt skal dele leilighet med og du har også frihet til å si opp leieforholdet om det ikke fungerer. I min egen studietid har jeg vært borti mye forskjellige mennesker og det er en del forskjellig for å si det sånn. Folk ser jo igjennom leiligheten før de vurderer den og ser jo sånn sett standarden. De fleste studenter er vel neppe så forferdelig kravstore med tanke på at et rom er nok, og mye tid går vanligvis med til studiene. Bodde selv på 14 kvadrat i studietiden med felles kjøkken og dusj og det var funksjonelt nok for meg. P.g.a at ingen av de andre to vaskepliktene sine alvorlig ga jeg også faen etterhvert og det så mildt sagt ganske shabby ut, men det gjorde jeg for å se hvor langt de var villig til gå. På kjøkkenet stod det et par uker med brukte middagstallerkener stablet på hverandre. Fyren satt basically og spilte fantasyspill hele dagen. Tredje leieboeren var en svoren Britney Spears fan og sov kun på rommet. Er usikker på om han spiste noe og i det hele tatt brukte badet. Vaskelisten var i alle fall usynlig for han også. Vasking er viktig for inneklima og det er en god vane å legge seg til. Det er litt pes i starten men etterhvert blir det rutine og man setter pris på at det er rent og pent. Det å ha noen andre sammen med seg gjør jo det hele mer trivelig. Kanskje invitere til felles aktiviteter som spising og vasking så blir det for mer ok for alle parter. Sier du dette på visning så kan du sile ut de personene som er uaktuelle, og du finner noen som passer mer med det du vil ha sammen med en leieboer, for det du ser for deg er vel kanskje et lite sosialt minikollektiv ? Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Tips, tilby husrom i 2-3 mnd til de finner seg noe permanent... la det stå i kontrakten, altså tidbegrnset. Kommer du godt overens med de så tilbyr du de langvarig leiekontrakt. Det er jo du som ser an personen du evt skal dele leilighet med og du har også frihet til å si opp leieforholdet om det ikke fungerer. Har man egentlig den friheten? Lenke til kommentar
tole Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Har man egentlig den friheten? Så lenge man definerer kontraktsfestet oppsigelse. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Tips, tilby husrom i 2-3 mnd til de finner seg noe permanent... la det stå i kontrakten, altså tidbegrnset. Kommer du godt overens med de så tilbyr du de langvarig leiekontrakt. Har man egentlig den friheten? Tja. Om det viser seg at det ikke passet å ha leieboere likevel så kan man si opp "for eget bruk" uten at det er galt på noen måte. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Hvorfor si opp for eget bruk? Den som leier enkeltrom med tilgang til annens leilighet har ikke noe oppsigelsesvern. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Man har nok ikke den friheten med mindre man tilegner seg det i kontakten. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Hvorfor si opp for eget bruk? Den som leier enkeltrom med tilgang til annens leilighet har ikke noe oppsigelsesvern. Ok, visste ikke det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2013 Hvorfor si opp for eget bruk? Den som leier enkeltrom med tilgang til annens leilighet har ikke noe oppsigelsesvern. Vil det si at man kan be dem flytte på dagen? Anonym poster: 07da987b730dd8d0d95820f7f7e5f969 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Nei. De har en måneds oppsigelsesfrist, og oppsigelsen må være skriftlig. Den trenger imidlertid ikke begrunnes og kan ikke protesteres mot. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 En ting som vel og vil skje er at om du får inn en sosial person så vil denne personen gjerne ha med seg andre personer inn på deres fellesrom, det være seg for å se fotballkamp, ha et vorspiel eller lignende. Kanskje har du godt av det, kanskje vil du helst unngå det. Kan ihvertfall være greit å tenke på. Men som det foreslås, du kan jo bare prøve en stund og si at "dette funker ikke" dersom du føler det ubehagelig. Den økonomiske siden av det er grei om du har leieboer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2013 En ting som vel og vil skje er at om du får inn en sosial person så vil denne personen gjerne ha med seg andre personer inn på deres fellesrom, det være seg for å se fotballkamp, ha et vorspiel eller lignende. Kanskje har du godt av det, kanskje vil du helst unngå det. Kan ihvertfall være greit å tenke på. Men som det foreslås, du kan jo bare prøve en stund og si at "dette funker ikke" dersom du føler det ubehagelig. Den økonomiske siden av det er grei om du har leieboer. Det jeg er redd for, som jeg har skrever, er jo at jeg av tidligere erfaring kan komme til å ende opp med en følelse av å være fanget på mitt eget rom i mitt eget hus i slike situasjoner. Rett og slett fordi jeg er usikker på om jeg er velkommen i slike settinger (selv om jeg blir invitert). Jeg liker jo ikke å gå på loftet med vasken når naboene mine er der dengang. Vanskelig dette. Anonym poster: 07da987b730dd8d0d95820f7f7e5f969 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Vel vel. På meg virker det som du er en person som ville hatt godt av - og ønsker - litt mer sosial omgang. Da kan dette i beste fall være en god måte å få til dette på. Og økonomisk er det selvsagt uansett gunstig, som du poengterer. Jeg har leid på denne måten selv, det funka veldig bra. For at du skal få inn en person du kan trives med, er det lurt å ha endel å velge i. Vil derfor anbefale deg å legge deg på en rimelig pris. Dette vil tiltrekke seg endel folk, som du så avtaler visninger med én og én. Det som er til felles for oss som sliter og har slitt sosialt, er som regel at vi ikke går like godt overens med alle. Dette er imidlertid noe du veldig ofte kan merke første gangen du treffer folk. Du bør nok tenke over hva som er viktig for at du skal trives i leiligheten. Deretter kan du lage deg en spørsmålsliste, over ting du lurer på om folka. Dette kan være ting som interesser, vaner, om de er glade i å feste, osv - alt som er relevant til å leve tett med en person. Dette kan virke kravstort på enkelte, men blås i det! Den personen du ser etter vil bare sette pris på å ha kommet igjennom nåløyet og vil antakelig trives godt med å bo hos deg, ettersom trivsel i regelen går begge veier i en relasjon. En noenlunde lik holdning om husarbeid og ryddighet på fellesområdet er en forutsetning. I dette tilfellet er det din holdning som setter standarden, da du eier leiligheten. Dette bør klareres på forhånd. Rent praktisk, sett opp en vaskeliste og forvent at den overholdes. Til slutt, om du ønsker å få inn noen flere supre mennesker i livet ditt og har et ledig rom, vil jeg anbefale sofasurfing på det varmeste! Å få utlendinger hjem i stua byr også på utfordringer, men stort sett er det bare veldig moro og lærerikt Endret 21. juni 2013 av Aiven Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 Hvorfor si opp for eget bruk? Den som leier enkeltrom med tilgang til annens leilighet har ikke noe oppsigelsesvern. Siden det virker som om du har peiling på det, og jeg ikke er så veldig flink til å lete gjennom lovverket kommer jeg med et spørsmål til. Har en som leier ett soverom i min bolig anledning til å la andre flytte inn der på samme måte som det vises til i utleieloven (eller hva den nå heter)? Der er det vel snakk om barn eller kjæreste. Anonym poster: 07da987b730dd8d0d95820f7f7e5f969 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 Vel vel. På meg virker det som du er en person som ville hatt godt av - og ønsker - litt mer sosial omgang. Da kan dette i beste fall være en god måte å få til dette på. Og økonomisk er det selvsagt uansett gunstig, som du poengterer. Jeg har leid på denne måten selv, det funka veldig bra. For at du skal få inn en person du kan trives med, er det lurt å ha endel å velge i. Vil derfor anbefale deg å legge deg på en rimelig pris. Dette vil tiltrekke seg endel folk, som du så avtaler visninger med én og én. Det som er til felles for oss som sliter og har slitt sosialt, er som regel at vi ikke går like godt overens med alle. Dette er imidlertid noe du veldig ofte kan merke første gangen du treffer folk. Du bør nok tenke over hva som er viktig for at du skal trives i leiligheten. Deretter kan du lage deg en spørsmålsliste, over ting du lurer på om folka. Dette kan være ting som interesser, vaner, om de er glade i å feste, osv - alt som er relevant til å leve tett med en person. Dette kan virke kravstort på enkelte, men blås i det! Den personen du ser etter vil bare sette pris på å ha kommet igjennom nåløyet og vil antakelig trives godt med å bo hos deg, ettersom trivsel i regelen går begge veier i en relasjon. Antakeligvis ville jeg hatt godt av det. Det jeg er redd for er at jeg ikke kommer overens med en person jeg må bo med over tid. Selv om det å ha mange å velge mellom selvsagt vil øke sjansen for at jeg finner noen som passer meg er jo ingenting garantert. Til slutt, om du ønsker å få inn noen flere supre mennesker i livet ditt og har et ledig rom, vil jeg anbefale sofasurfing på det varmeste! Å få utlendinger hjem i stua byr også på utfordringer, men stort sett er det bare veldig moro og lærerikt Har vurdert både dette og de nettstedene hvor man leier ut rom (sistnevnte krever dog en del mer fra meg mtp utseende, oppgradering osv vil jeg tro). Vi får se hva som skjer med utleie først. Takker i alle fall for langt svar. Anonym poster: 07da987b730dd8d0d95820f7f7e5f969 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Siden det virker som om du har peiling på det, og jeg ikke er så veldig flink til å lete gjennom lovverket kommer jeg med et spørsmål til. Har en som leier ett soverom i min bolig anledning til å la andre flytte inn der på samme måte som det vises til i utleieloven (eller hva den nå heter)? Der er det vel snakk om barn eller kjæreste. Anonym poster: 07da987b730dd8d0d95820f7f7e5f969 Ville trodd at slikt må klareres med deg siden det er din leilighet og du bor der. Ellers kan du vel avbryte kontrakten om det skjer. Oppsigelsestiden avhenger vel av kontrakttypen som skrives, mener det er 3 måneder som standard på noen av de. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Har en som leier ett soverom i min bolig anledning til å la andre flytte inn der på samme måte som det vises til i utleieloven (eller hva den nå heter)? Der er det vel snakk om barn eller kjæreste. Anonym poster: 07da987b730dd8d0d95820f7f7e5f969 Husleieloven pgf 7-1 gir en nominell rett til å la en leietaker kreve at samboer, ektefelle, og slekt i oppad- og nedadstigende linje kan flytte inn. Denne gjelder også for leieforhold der man bare leier et enkeltrom og har adgang til en annens leilighet. Siden det ikke er krav om saklig grunn for å si opp et slikt leieforhold er denne retten imidlertid i praksis ikke-eksisterende. Utleier kan møte et slikt innflyttingskrav med oppsigelse, og da er det ikke mye igjen av retten i pgf 7-1. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 Siden det ikke er krav om saklig grunn for å si opp et slikt leieforhold er denne retten imidlertid i praksis ikke-eksisterende. Utleier kan møte et slikt innflyttingskrav med oppsigelse, og da er det ikke mye igjen av retten i pgf 7-1. Det vil da heller ikke være noe i veien for å opplyse om at denne reaksjonen vil følge i forkant? Leiligheten min er på ingen måte stor nok til å bo tre personer i, det har blitt prøvd før og det skal ikke prøves igjen. Anonym poster: 07da987b730dd8d0d95820f7f7e5f969 Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Siden det ikke er krav om saklig grunn for å si opp et slikt leieforhold er denne retten imidlertid i praksis ikke-eksisterende. Utleier kan møte et slikt innflyttingskrav med oppsigelse, og da er det ikke mye igjen av retten i pgf 7-1. På lang sikt er nok dette riktig men hva med kontrakter der det er avtalt 3 mnd oppsiglese eller lengre eller kanskje leieperioden er tidsbegrenset uten mulighet for oppsigelse. Må man da tåle flere leieboere i oppsigelsestiden eller i hele den tidsbegrensede leieperioden. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Det vil da heller ikke være noe i veien for å opplyse om at denne reaksjonen vil følge i forkant? Leiligheten min er på ingen måte stor nok til å bo tre personer i, det har blitt prøvd før og det skal ikke prøves igjen. Anonym poster: 07da987b730dd8d0d95820f7f7e5f969 Det er ingenting i veien for å opplyse om dette i forkant. På lang sikt er nok dette riktig men hva med kontrakter der det er avtalt 3 mnd oppsiglese eller lengre eller kanskje leieperioden er tidsbegrenset uten mulighet for oppsigelse. Må man da tåle flere leieboere i oppsigelsestiden eller i hele den tidsbegrensede leieperioden. Da må man tåle overtredelsen frem til oppsigelsestiden utløper, med mindre det er grunnlag for å si at leietaker vesentlig har misligholdt leieavtalen (og dermed åpner for heving som et alternativ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå