Mr.M Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Kjøpt denne fra DX http://dx.com/p/measy-rc12-2-4ghz-wireless-1000dpi-optical-air-mouse-keyboard-combo-black-3-x-aaa-144875 (forøvrig mitt første trådløse mus/tastatur) Det funker greit vel inne i Windows eller Ubuntu, men får ikke tilgang til bios i oppstarten, hvis jeg har behov for det. Mistenker at denslags trådløse duppeditter må initieres i OS før de virker? Eller finnes evt. noe i bios-innstillinger man kan forandre på for å "enable" en funksjon? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Hadde du USB tastatur fra før? Symptomet er typisk for BIOS som ikke har USB enablet. Innstillingen heter "Legacy USB" og skal være på. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2013 Den er på ja (default innstilling på aktuelle hovedkort/bios) så ikke der årsaken ligger. Mulig jeg får prøve en annen usb-port til mottakeren? Men, generelt så pleier altså trådløse dingser (under "optimale forhold") å gi tilgang til feks. bios i oppstarten eller? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 BIOS ser ikke at det er trådløs, den ser bare en USB enhet. Det kan være forskjell på USB porter, ja.. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Den er på ja (default innstilling på aktuelle hovedkort/bios) så ikke der årsaken ligger. Mulig jeg får prøve en annen usb-port til mottakeren? Men, generelt så pleier altså trådløse dingser (under "optimale forhold") å gi tilgang til feks. bios i oppstarten eller? Dette er helt normalt, da det ikke finnes driver for den trådløse mottakeren før du har kommet inn i operativsystemet. Det vil ikke hjelpe å skifte USB port. Løsningen er å ha et kablet tastatur tilgjengelig. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 Er det nå man har anledning å sarkastisk utbryte "dem greier å landsette folk på månen, men å få et trådløst tastatur å fungere på hjemme-pc får de jaggu ikke til" Dog ser ut til å være motstridene forhånds-oppfattninger der ute hvorvidt denslags går eller ei. Snublet feks. over denne karen som ved å trykke "F-lock button og Del" kom seg inn i bios http://discussions.virtualdr.com/showthread.php?220609-RESOLVED-unable-access-bios-using-wireless-keyboard Hos en annen fyr løste det seg ved å flytte mottaker til annen usb-port (ifølge vedkommende var det kun de to usb'ene rett ved Ethernett-kontakten som fungerte. Men, tror ikke man kan lage noe generell konklusjon at det fungerer hos "alle" siden det er forskjellige hovedkort, forskjellige tastaturer, og ymse faktorer som spiller inn. Får se mye jeg orker å re-boote og generellt styre med issuet, men skulle jeg tilfeldigvis snuble over en magisk key-kombinasjon som funker, så gis melding om det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå