Gå til innhold

Legge opp nettverk for installasjon i nybygg(hus)

Anbefalte innlegg

Hei,

Får begynne med å si at jeg var usikker på hvor jeg skulle poste denne posten, så hvis det er feil, kanskje noen kan flytte den for meg? :)

Skal omsider snart begynne å bygge nytt hus. Rundt alt dette, så har jeg lyst til å få lagt opp et skikkelig hjemmenettverk.

Går på wlan i huset vi har idag, og er lei av at det er mye ustabilt og tregt.

Derfor blir jeg å legge opp TP kabel til alle rom det er tiltenkt å ha en PC på sikt, som kontor, hobbyrom, loftstue og barnas soverom.

Pluss at jeg har tenkt å trekke TP kabel til strategiske punkter i huset for å sette opp et skikkelig trådløst nett for telefoner, nettbrett, bærbare og gjester.

Alt dette er jo egentlig ganske greit, men der jeg personlig mangler kunnskap og fantasi er hvordan systemer jeg kan bruke. Tenker da på server, tynn-klienter til barnerom, NAS, etc.

Kommer jo ikke til å investere i alt dette med en gang, siden småen bare er 1 år. Men med tid og stund, så må jo han ha en maskin også. Og etter enda flere år, så er nok kanskje han interessert i å spille spill på maskinen.

Da kommer vel tynn-klientene litt dårlig ut, så da skulle jeg vel hatt et oppsett som det er enkelt å oppgradere?

Siden jeg ikke er så bereist når det kommer til hjemmenettverk, så kanskje det finnes noen fiffige løsninger der ut som dere vet om?

Lurer også på om det er noen enkel måte å legge HDMI kabel i trekkrør. Slik at man får en HDMI kontakt i veggen? Hadde man hatt det tilgjengelig, så har det blitt en enkel sak å koble arbeids PC'n på kontoret til TV'n i stua de gangene det måtte trengs. Any ideas? :)

Som sagt så er jeg bare i planleggingen av det tekniske på huset, så tar gjerne imot tips og eksempler på hvordan det kan gjøres! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du gjør er å trekke samtlige nettverksuttak mot et og samme rom hvor du har et patchepanel og en svitsj.

hva du så vil bruke nettverkskablene til kan være så mangt, tynnklienter, pc-er, aksesspungt.. det kan du jo tenke på siden.

vedrørende hdmi så må du tenke på det det har en begrensnin på hvor lange disse kan være, er mellom 10 og 15m om jeg husker rett, du kan dog kjøre hdmi over ethernet med convertere som jeg vil tro er fornuftlig i ditt tilfelle, husk på triple uttak :)

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Det du gjør er å trekke samtlige nettverksuttak mot et og samme rom hvor du har et patchepanel og en svitsj.

hva du så vil bruke nettverkskablene til kan være så mangt, tynnklienter, pc-er, aksesspungt.. det kan du jo tenke på siden.

vedrørende hdmi så må du tenke på det det har en begrensnin på hvor lange disse kan være, er mellom 10 og 15m om jeg husker rett, du kan dog kjøre hdmi over ethernet med convertere som jeg vil tro er fornuftlig i ditt tilfelle, husk da doble uttak :)

Takk for innspill.

Ja, jeg har tenkt å ha et eget rom/bod hvor jeg skal ha en server og forskjellig teknisk. Skal installere KNX også, så blir nok av kabling. Den biten er egentlig grei nok.

Jeg har bare tenkt å begynne å sondere terrenget for hva jeg skal bruke av servere/NAS, tynn-klient etc :)

Avstanden fra kontor til tenkt TV plassering, så mindre enn 10m, så skal ikke være noe problem. Det som jeg ikke har funnet etter en kjapp runde på google, er om det finnes veggkontakter til HDMI, slik som nettverkskabler o.l. ?

Lenke til kommentar

Finnes det ikke utstyr som sender alt over tp kabelen? Aka, du har feks 2 nettverkskontakter i hvert rom, kanskje flere i stua, og får både nettverk, tv, telefon og hva enn du måtte ønske via disse? Bundet opp til et patchepanel og switch..

Synes å huske jeg har sett dette et par ganger. Meget praktisk i mine øyne.

Lenke til kommentar

telefon fungerer jo over ethernet (iptlf), også IPtv, det lønner seg med flere ethernetporter, kan løses via en kabel med vlan osv, men det blir himla stress og unødvendig om det ikke egentlig er behov, skal man først legge kabler legger man heller noen for mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...