Gå til innhold

En gang i momsregisteret, alltid i momsregisteret?

hean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, man vil bli etterhvert bli kastet ut, fordi det er en forutsetning for å forbli merverdiavgiftspliktig at man driver avgiftspliktig omsetning av noe omfang (over "tilfeldig omsetning"-grensen).

Når man blir kastet ut innebærer dog en skjønnsmessig avgjørelse. Vurderingstemaet er tross alt om den avgiftspliktige virksomheten i praksis er opphørt, og det er det vanskelig å sette noen harde regler om.

Lenke til kommentar

Hvorvidt du driver avgiftspliktig virksomhet avgjøres selvsagt ut fra avgiftspliktig omsetning.

Forvaltningsloven gjelder for behandling av saker etter ligningsloven, herunder forvaltningsloven pgf 16 om krav til varsel før vedtak skal treffes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

MVAL 14-3. 3 ledd

(3) Dersom merverdiavgiftspliktig omsetning og uttak er falt under den til enhver tid gjeldende beløpsgrensen i § 2-1 første til tredje ledd uten at virksomheten er slettet i medhold av denne paragrafen, skal avgiftssubjektet forbli registrert i minst to hele kalenderår. Det samme gjelder dersom avgiftssubjektet rykker ned til en divisjon lavere enn angitt i § 2-1 annet ledd annet punktum og omsetningen av tjenester som gir noen rett til å overvære idrettsarrangementer utgjør mindre enn 3 millioner kroner.

Så faller omsetningen din under 50 000 i 2012, så blir du i mvaregisteret i 2013 og 2014, og får varsel om utmelding for 2015. Praktisk løses det nok litt variabelt, men i utgangspunktet så skal du ut av manntallet etter 2 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar, da fikk jeg hvite det jeg trengte.

Trenger nå å få en omsetning på 50 K før jeg begynner en del innkjøp siden jeg har lyst å få tilbake momsen "min".

Håper på å klare det innen 1. halvdel neste måned, helst før den 10. :hmm:

Lenke til kommentar

Til informasjon:

Tilbakegående merverdiavgiftsoppgjør

Siden virksomheten som oftest ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret fra oppstartdato, skal virksomheten heller ikke sende inn merverdiavgiftsoppgaver. Dette betyr at virksomheten ikke kan fradragsføre inngående mva. på anskaffelser som har oppstått i perioden før registreringen i Merverdiavgiftsregisteret er foretatt. For å kunne få refundert slik inngående merverdiavgiften kan virksomheten søke om tilbakegående avgiftsoppgjør. Dette gjøres i forbindelse med den første ordinære merverdiavgiftsoppgaven som sendes inn etter at virksomheten er registrert. Da kan man få tilbakeført inngående mva. på innkjøp av varer og tjenester tilbake til startdato. En forutsetning for tilbakegående avgiftsoppgjør er at varen er til bruk i den avgiftspliktige virksomheten og ikke er videresolgt før mva-registreringen. Det kan ikke søkes om tilbakegående avgiftsoppgjør lenger enn tre år tilbake i tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...