hean Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Registrering i momsregisteret krever 50 000 kr i omsetning i en periode på 12 mnd. Hvis omsetningen ikke holder seg der i fremtiden vil man da bli kastet ut? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det jeg har hørt (eller lest i andre tråder på forumet) er at du blir strøket etter tre år med omsetning under grensa, og naturligvis om du legger ned hele virksomheten. Har ikke noen formelt holdbar kilde på det, dog. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Ja, man vil bli etterhvert bli kastet ut, fordi det er en forutsetning for å forbli merverdiavgiftspliktig at man driver avgiftspliktig omsetning av noe omfang (over "tilfeldig omsetning"-grensen). Når man blir kastet ut innebærer dog en skjønnsmessig avgjørelse. Vurderingstemaet er tross alt om den avgiftspliktige virksomheten i praksis er opphørt, og det er det vanskelig å sette noen harde regler om. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2013 Takker for svar begge to... Lurer på om dette vurderes ut fra omsetning eller momspliktig omsetning. Finnes det regler for varsling eller kan de bare kaste deg ut på dagen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Hvorvidt du driver avgiftspliktig virksomhet avgjøres selvsagt ut fra avgiftspliktig omsetning. Forvaltningsloven gjelder for behandling av saker etter ligningsloven, herunder forvaltningsloven pgf 16 om krav til varsel før vedtak skal treffes. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Jeg drev et enkeltmannsforetak for fem år siden uten omsetning siden 2008, og i år finner jeg ikke oppgavene for foretaket i Altinn. Jeg har ikke fått noen beskjed fra myndighetene om dette, jeg vil tro det er automatikk. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det har sett slik ut siden januar... Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 MVAL 14-3. 3 ledd (3) Dersom merverdiavgiftspliktig omsetning og uttak er falt under den til enhver tid gjeldende beløpsgrensen i § 2-1 første til tredje ledd uten at virksomheten er slettet i medhold av denne paragrafen, skal avgiftssubjektet forbli registrert i minst to hele kalenderår. Det samme gjelder dersom avgiftssubjektet rykker ned til en divisjon lavere enn angitt i § 2-1 annet ledd annet punktum og omsetningen av tjenester som gir noen rett til å overvære idrettsarrangementer utgjør mindre enn 3 millioner kroner. Så faller omsetningen din under 50 000 i 2012, så blir du i mvaregisteret i 2013 og 2014, og får varsel om utmelding for 2015. Praktisk løses det nok litt variabelt, men i utgangspunktet så skal du ut av manntallet etter 2 år. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2013 Takker for svar, da fikk jeg hvite det jeg trengte. Trenger nå å få en omsetning på 50 K før jeg begynner en del innkjøp siden jeg har lyst å få tilbake momsen "min". Håper på å klare det innen 1. halvdel neste måned, helst før den 10. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Til informasjon: Tilbakegående merverdiavgiftsoppgjørSiden virksomheten som oftest ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret fra oppstartdato, skal virksomheten heller ikke sende inn merverdiavgiftsoppgaver. Dette betyr at virksomheten ikke kan fradragsføre inngående mva. på anskaffelser som har oppstått i perioden før registreringen i Merverdiavgiftsregisteret er foretatt. For å kunne få refundert slik inngående merverdiavgiften kan virksomheten søke om tilbakegående avgiftsoppgjør. Dette gjøres i forbindelse med den første ordinære merverdiavgiftsoppgaven som sendes inn etter at virksomheten er registrert. Da kan man få tilbakeført inngående mva. på innkjøp av varer og tjenester tilbake til startdato. En forutsetning for tilbakegående avgiftsoppgjør er at varen er til bruk i den avgiftspliktige virksomheten og ikke er videresolgt før mva-registreringen. Det kan ikke søkes om tilbakegående avgiftsoppgjør lenger enn tre år tilbake i tid. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 Til informasjon: Tusen takk for informasjon, det visste jeg ikke! Kan da ligge en del tusenlapper å vente på meg hvis jeg da er heldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå