Gå til innhold

Liten eller stor SSD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD trenger noen % ledig plass for å optimere hastighet

Jeg har 16GB ram, noe som betyr at dvalefunksjonen til Windows låser 16GB av SSD'en

Mine Steam og Origin-mapper er rundt 60GB, blir neppe mer plasseffektivt fremover

Om du virtualiserer eller benytter videoeditorer vil du ønske å benytte SSD'en, og dette "låser" av store deler av disken.

Jeg har 128GB SSD, og måtte ganske raskt begynne å tenke over organiseringen. Det er for smått.

Lenke til kommentar

I en laptop holder det fint for meg med 120/128GB (avhengig av modell), men i desktop...ikke mindre enn 240GB. Som nevnt så bør en SSD har X % ledig (tror ~20% er anbefalt ledig plass) for at søppelfunksjonene skal fungere optimalt.

Videre kommer dvalemodus-funksjonen (kommer an på mengde RAM - og jeg har 32GB av det, så det gikk utover SSDen), oppsett av programmer osv.

Lenke til kommentar

Er det ingen som skal nevne at 128GB-modellene ofte også langt fra så raske på lese/skrive/IOPS som sine storebrødre på 240+ GB?

Om det bare er snakk om teoretiske forskjeller eller også praktisk merkbare vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Det er alltid greit å overvurdere kapasitetsbehovet ettersom lite ledig plass på enheten kan gå utover ytelse.

Og så bør du sjekke om maskinen har SATA 2- eller SATA 3-grensesnitt. Hvis du er begrenset til SATA 2 så hjelper det lite å kjøpe den raskeste modellen du finner.

Lenke til kommentar

Om det ikke er kjøpt ennå kan det nevnes at hovedforskjellen er skrivehastighet. For bruken som er nevnt vil du i praksis bare trenge å ta hensyn til hvor mye plass du trenger. Jeg vil anbefale å gå for en Samsung 840 250GB som du kan få til rundt 1200kr, det er der du får mest for pengene om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...