Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Deler til tilhenger


Anbefalte innlegg

Siden det ikke er noe egen underkategori for tilhenger blir bil det nermeste jeg kommer :)

 

Jeg holder på å overhaler tilhengeren min. Når jeg tok av platten ser jeg at den er ganske klar for utskifting.

 

Jeg tror det er finer av noe slag? Vannimpregnert?

 

Er det noen som har peiling på hvor man får tak i det? Kanskje hos byggevarehandlere? Jeg har hørt at det er svindyrt, å jeg har en henger som er 3m lang og 1.50 eller mer i bredde.

 

Noen andre forslag til rimeligste måte å skaffe ny platt på?

 

Det er jo en tilhenger fra 1984, så jeg vil jo ikke bruke like mye som det koster for en ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, enig i at vannfast kryssfiner er overkill. På kjerren til traktoren benyttet vi furubord som er ment for innendørs golv. Malt med Biltema lakk. Det har vart i mange år. Er tipp på kjerren og kjørt mange lass med stein. Fordel at dette står noen lunde tørt på vinterhalvåret.

 

Forskalingsplater kan oxo benyttes. De platene er 120x60.

 

Ta oxo og ring til produsenter som Tysse og Tredal? for tips.

Lenke til kommentar

Etter å snakket litt med forskjellige folk så har jeg blitt tipset om at BM i byen har 3m x 1.5m plater i 14mm tykkelse. Skal dra i morgen å sjekke pris på de platene.

 

Jeg trenger også en del deler til påløpsbremsen min.. har prøvd å søke litt på nettet og finner mye forskjellig.. noen som har noen nettsider å anbefale med tilhengerdeler? Har Knott KRV13.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vognplate blir de kalt den type finer du skal ha, du får egentlige to typer, en rødbrun type som er "billig" og selges på byggevarer den har ikke så lang levetid og tåler ikke så mye påkjenning før det går hull, det finnes også en sort type som er betydelig sterkere og lever lengre men omtrent dobbel så dyr, eller kjøpe dedikerte plater som er beregnet for tilhengere som er like bra som de sorte platene.

 

Anbefaler og bruke sikafleks/tec7 rundt kantene så det ikke samler seg skit og smuss som holder på fuktigheten og der igjen forårsaker at det råtner fortere, og smør inn planet annet hver år med en tynn blanding av linolje/whitesprit.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble forskalingsplater fra Byggmakker. To stykk 1.5x3m koster nærmere 3100,- Men jeg var heldig å fikk 25% rabatt så da ble det "bare" rundt 2300.- :) Ble meget fornøyd med den.

 

Ellers så bestilte jeg alle delene til påløpsbremsen fra Valeryd via Mekonomen.

 

Hengeren begynner å ta form nå.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Norsk Stål har aluminium U-profil i 20x20x2 (dvs 16mm innvendig) i 6-meterslengder. Ca 120 kr for en lengde (1,86kg). (edit: har forhandlere/avdelinger rundt omkring i hele landet.)

 

Ellers, ut fra hvordan konstruksjonen ser ut, så kan det jo passe med bare en vinkel på 30x30, 40x40 eller noe sånt, som går et stykke ned på sidene og dekker litt av det som ligger under plata.

 

Det finnes ellers en aluminium hjørneprofil i 100x50 (og antakelig 50x50) som har avfasede kanter, slik at du ikke får den 2 mm kanten der profilen ender; kan legge inn et bilde av en slik litt senere. Litt usikker på hvor jeg fikk tak i den... :hmm:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg var innom EA Smith (Byggern) i dag for å høre. Da han sa at han kun hadde 20x20x20 i 6-meters lengder trodde jeg at det var for stort, så jeg fikk ikke høre prisen. Skjønner nå at det er snakk om 16mm innvendig som er mer eller mindre perfekt.

 

Jeg kunne uansett ikke få det før på Mandag, men skal stikke innom i morgen for å få pris.

 

På hjørnene tenkte jeg egentlig bare å sage en 45 graders vinkel slik som man legger lister. Og lime de på med Tech7 eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål: Er det noen som har peiling på påløpsbremser her?

 

Jeg har kjøpt nye påløpsforinger men er litt usikker på passformen. Skal de være helt tight slik at jeg må slå de på det røret? Eller skal det være litt slakk?

 

Røret er 45mm, mens det finnes foringer som er 44,5mm innvendig, og 45,7mm innvendig.

Jeg synes personlig at 0,7mm ble for mye slakk, men det skal vel godt gjøres å få noe bevegelse på den foringen er som 0,5mm mindre.

 

Det settet som er 45mm innvendig er selvølgelig utgått.

 

Hvis jeg bruker de på 45,7mm vil vel kanskje smørefettet jevne det litt ut?

 

Orginal men utgått:

post-69923-0-25760700-1372875124_thumb.jpg

 

Erstatning:

post-69923-0-30733900-1372875119_thumb.jpg

 

Hvis erstatningen blir for stor kan man i noen tilfeller bruke denne:

post-69923-0-53439600-1372875129_thumb.jpg

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...