Gå til innhold

Hvilken løsning for Streaming?

Anbefalte innlegg

I latskapens navn så spør jeg her om det er noen som har peiling på hvilken løsning jeg bør gå for...

I dag bruker jeg boxee-box for å se på filer som er lagret lokalt på nettverket.

Jeg Apple-tv for Netflix. boxee-box er jeg veldig godt fornøyd med til det som den brukes til, men siden netflix ikke er tilgjengelig til denne i Norge, så er jeg nødt til å ha Apple-tv. Apple-tv er dessverre totalt ubrukelig til lokalt lagret innhold, så dermed er det bruk for begge. Til musikk bruker jeg squeezebox touch.

Nå er det slik at jeg ønsker å benytte HBO sin tjeneste, samt Viaplay eller Sumo tillegg. Disse har ingen app for noen av enhetene pr i dag, og ikke ser det ut til å komme med det første heller. Air-play fra Ipad til A-tv er kun en nødløsning slik jeg ser det, og ikke noe jeg ønsker å benytte meg av i det daglige. Til det er begrensingene litt for mange.

Nå ønsker jeg en løsning som kan erstatte begge disse enhetene. Den skal kobles til Receiver via hdmi, og må kunne sende full surround lyd via denne uansett format. I hvert fall der det er tilgjengelig i kilden.

Jeg har testet XBMC litt på den bærbare, og liker det veldig godt. Dette erstatter lett Boxee-box.

Alternativene er følgende:

Apple Mac-mini

Xbox One

Playstation 4

En eller annen pc med liten formfaktor og Windows 8.

Det som virker enklest for meg er Mac-mini. Denne har det meste slik jeg ser det, men jeg er ganske lite kjent med Mac og Os-X. Jeg er derfor usikker på om det lar seg gjøre å sette den opp helt slik jeg vil ha den... Er det mulig å installere Win8 på denne uten å få problem med drivere eller krøll med lydsignal ut?

Jeg har mest lyst til å kjøre Win8, da det fungerer greit til min bruk.

Alternativet blir da Intel NUC i en eller annen form, men jeg er litt usikker på om de blir litt for svake i lengden? Mulig de holder fint nå, men hva om 2-3 år? Mac-mini er tross alt en del kraftigere i minste versjon...

Ett annet alternativ er å vente til Xbox One eller Playstation 4 kommer ut. Dersom de får støtte for XBMC, samt alle streaming tjenester da. Det er ett minstekrav. Problemet her er i så fall tilgjengelighet. Ingen av disse kommer vel for salg før om en god stund vel?

Ønsker innspill fra andre som har tilsvarende planer eller allerede har kjørt i gang.

All lokalt lagret media ligger på en Netgear Ultra Nas, og det å kjøre noen annen form for media-server eller konvertering via pc er ikke aktuellt. Dersom det er nødvendig så dropper jeg heller hele prosjektet inntil videre.

Edit: Glemte å skrive at max pris ligger på 5000 kr...

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...