Minnebrikken Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Dersom jeg drikker f.eks brus, iste, kakao, eller lignende mens jeg drikker alkohol; hvor lenge ekstra tid vil det gå før jeg får effekt av alkoholen? Endret 20. juni 2013 av Minnebrikken Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det kommer jo an på hvor mye annen drikk du drikker, men generelt kan man kanskje si at dersom du drikker like mye annen drikk som alkohol så vil det ta dobbelt så lang tid? Er en litt rar problemstilling du har men for å ta et eksempel: La oss si at du har en halv liter med øl på 4,5%. Dersom du drikker like mye vann samtidig så vanner du i praksis ut ølen slik at den blir på 2,25%. Dermed drikker du i praksis lettøl. Desto mer vann/annen drikk du drikker desto svakere blir ølet ditt. Magevolumet begrenser hvor fort du kan drikke og man skal slite hardt for å drikke seg full på lettøl. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Mengden med alkohol forblir fortsatt det samme, så etter mine (tynne) kunnskaper så vil du da få en saktere påvirkning av alkoholen, men bli nesten like påvirket om man regner inn faktoren at leveren vil få bedre tid til å jobbe bort alkoholen i blodet. Tapet er neppe særlig stort, og det vil gjøre et under for "dagen derpå". 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Dersom du drikker like mye væske totalt inkludert vann/brus/etc, så blir du mindre full. Dersom du drikker den andre værken i tillegg til alkoholen på like lang tid som du ville ha drukket alkoholen alene, så blir du like full, men det er mindre skadelig på den måten og dagen derpå blir ikke like ille. Bortsett fra brus, som med sitt sukkerinnhold kan gjøre alkoholen enda mer skadelig. Det er en tommelfingerregel som sier at total alkoholstyrke for all drikke på en kveld må holdes under 6% for å ikke få problemer enten i løpet av kvelden eller neste dag. Det betyr at med vin på 12% er det smart å drikke minst like mye vann som vin for å komme under denne grensen. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Bortsett fra brus, som med sitt sukkerinnhold kan gjøre alkoholen enda mer skadelig. Høres underlig ut. Hvor har du hørt dette? Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Vet ikke hvilken prosent du snakker, men det er uansett bra å drikke mye vann! Jeg blir lett kvalmen i begynnelsen hvis jeg ikke gjør det. Du vil også merke mindre dagen etterpå. Så vann er stikkordet her. Man kan vel også bli kvalmen av for mye sukkerdrikker. Men det at du drikker vann/iste/brus osv. i tillegg gjør ikke at kroppen tar opp mindre alkohol, men det tar kanskje litt lengre tid. Vet ikke hvor mye lengre tid det er snakk om. Selve alkoholmengden er den samme, uansett om du drikker 500 liter vann. Ikke at det er realistisk da, for drikker du enorme mengder så kan du dø av det hvis du ikke går på do eller får i deg noe salt. Men det skal mye til for å si det sånn . Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Høres underlig ut. Hvor har du hørt dette? Fruktose er omtrent like skadelig som alkohol for leverskade, og sukker er 50% fruktose. Du kan google "fructose fatty liver" og se hvor mye du gidder å lese. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Fruktose er omtrent like skadelig som alkohol for leverskade, og sukker er 50% fruktose. Du kan google "fructose fatty liver" og se hvor mye du gidder å lese. Ja, sukker gjør vel ikke mye godt når du drikker uansett, så er vel like godt å sløyfe det. Tomme karbohydrater er heller ikke godt for hjertet. Endret 20. juni 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Tror ikke man skal bekymre seg så veldig mye om evt. sukker så lenge man har et normalt inntak til vanlig. Problemet med både sukker og alkohol er når man overdriver kontinuerlig. Om man ikke er syk eller befinner seg i noen risikosoner så er jo en fest da man kan slappe av og skeie ut, uten å måtte tenke på å være sunnest mulig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå