Gå til innhold

Billig CPU!

Anbefalte innlegg

CPU er bygd opp av Cache mem, ALU og control unit. Det er i utgangspunktet det du lenket til. Alt dette ligger igjen i DIE. Dårlig formulert av meg. Sorry :)

Syns det hørtes fryktelig mye ut men.. Funker det så funker det!

Altså det er et veldig tynt lag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU er bygd opp av Cache mem, ALU og control unit. Det er i utgangspunktet det du lenket til. Alt dette ligger igjen i DIE. Dårlig formulert av meg. Sorry :)

God start. Basisen til en CPU er ALU, Control Unit, Instruction Register, MBR, MAR, PC, klokkegenerator og en Accumulator. Hvem skulle tro at Hardware-modulen jeg hadde skulle komme til nytte?

Men ja... Om du fjerner IHSen så kan du risikere å røske ut alle de nevnte komponentene ut, ikke bare ALU. Konklusjonen er: Ikke fjern varmesprederen.

Lenke til kommentar

Utfør delidding av cpuen din. Vil GARANTERT ha god effekt. Del HIS/DIS og fjern lim og sementen av kjølepasta, legg på ny mellom og sim sala bim - sikkert 20 grader lavere temperaturer.

Delid på en coreduo? Um, ikke god ide da den er loddet fast.

Det finnes ikke ett annet svar enn at kjøleren er montert feil eller det ikke er skikkelig kontakt mellom kjøler og cpu.

En cpu kan fint kjøres uten kjøler i kortere perioder, da den throttler seg ned ved 100celcius

Lenke til kommentar

Det er jo helt åpenbart ikke CPU det er noe i veien med når du får mye lavere temperaturer med en annen kjøler. Det virker som det enten er noe galt med kjøleren eller installatør.

Ut i fra det du skriver ser det også ut som om du bruker samme kjølepasta flere ganger, og da forsvinner en del av poenget siden det lett kan oppstå luftlommer som hindrer varmeoverføring.

Lenke til kommentar

Om det hadde vært noe galt med prosessoren din trådstarter, så hadde det vært en kortslutning. Dette hadde medført at prosessoren din 99,99% sikkert ikke hadde fungert.

Jeg kan love deg foten min at det ikke er noe galt med prosessoren, det er trolig den mest robuste delen i datamaskinen din om du så ikke har puttet overspenning på den. Du sa jo selv at du prøvde med en ny kjøler som fikset problemet, så da har vi allerede konkludert med at det er noe galt med kjøleren din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier at den kjøleren som jeg ikke fester, men legger oppå fungerer halveis. Den andre som jeg fesster korrekt fungerer ikke. Uansett stiger varmen på CPU'en varmen over en viss tid, uansett hvilken kjøler

Varmen til prosessoren stiger uansett siden den varmer opp kjøleren. Bare ta ordet mitt på det, det er ikke prosessoren din.

Det kunne vært prosessor-spenningen din, men etter det jeg hører så er det også urimelig.

Kan du gi meg noe mer informasjon om prosessoren din? Last ned CPU-Z, spill noen spill og vis meg temperaturen mens spillet kjører, i form at et skjermbilde av CPU-Z.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Disse målingene er målt med CoreTemp! Jeg har lagt med vedlegg av CPU-Z målinger. Kjøleren er ikke festet ordentelig (Stock intel). Jeg får ikke det til på grunn av defekte pins. Andre vifter har blitt prøvd, og festet ordentelig, uten bra resultat. Da kjørte CPU'en 80-90 grader

Prosessor: Intel 2 Quad CPU Q6600 2,40 GHz

Starter opp pcen. Kjører kun CoreTemp og Chrome:

Core 0 = 38 grader

Core 1 = 37 grader

Core 2 = 32 grader

Core 3 = 35 grader

Etter 5 min måler jeg igjen, nå med Origin kjørene også (ingen spill foreløpig)

Core 0 = 43-50 grader

Core 1 = 43-49 grader

Core 2 = 42-45 grader

Core 3 = 42-45 grader

Etter 10 min måler jeg igjen. Ingen nye programmer kjører, utenom setup.exe til CPU-Z

Core 0 = 46-50 grader

Core 1 = 43 grader

Core 2 = 39-43 grader

Core 3 = 40 grader

Fyrer opp Minecraft. Origin, setup.exe, CoreTemp, Fraps og Minecraft kjører nå

Core 0 = 54-55 grader

Core 1 = 48-51 grader

Core 2 = 43 grader

Core 3 = 45 grader

Starter BF3 (Noshair, TDM, 24 slot). Origin, setup.exe, CoreTemp, Fraps og BF3 kjører nå

Core 0 = 66-67 grader

Core 1 = 55 grader

Core 2 = 52-54 grader

Core 3 = 52-57 grader

Dette var da min analyse. Ganske drøye tempraturer på Core 0, særlig i BF3. Det kan godt være noe problemer med kjøleren, men det lar jeg dere vurdere. Beklager for at jeg ikke fikk tatt noen bilder av CPU-Z skjermen under spilling.

Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke noe. Satte inn en ny kjøler, passet perfekt, og jeg har fortsatt høye tempraturer! på CSS målte jeg 60-65 grade, og uten noen særlig programmer kjørende er den på 50 grader. Før, altså med en tidligere vifte som jeg klarte å ødlegge, var tempen på 30-40 o.O

Endret av MrPear
Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke noe. Satte inn en ny kjøler, passet perfekt, og jeg har fortsatt høye tempraturer! på CSS målte jeg 60-65 grade, og uten noen særlig programmer kjørende er den på 50 grader. Før, altså med en tidligere vifte som jeg klarte å ødlegge, var tempen på 30-40 o.O

Kalibrer sensorene på cpuen, også kan du lære deg først som sist at 65 grader ikke er krise.

Jeg hadde cpuen min helt oppe på 90 grader igår, og det var ikke noe problem for den.

Lenke til kommentar

65 grader er ikke mye. Det kan jo være GPU'en din? Hvilken GPU har du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...