Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Tomgangstrøbbel, Ford Sierra II


Anbefalte innlegg

Har en 92 Ford Sierra 2.0l CLX (N9C) med installert konluftfilter som jeg nettop har bytta toppakning, pakning til innsug, tennplugger og et par ventiler inkl. alle tetninger på.

 

Når bilen kom sammen igjen starta den med en gang, men den rusa umiddelbart til litt over 4500rpm. Den gikk da ned og balanserte seg på rundt 2500rpm(noe den framdeles gjør). Dette er et problem i seg selv, da jeg ikke fatter og begriper hva som kan være galt, bilen hadde aldri dette problemet før reparasjonen.

 

Har sjekket etter lekkasje i luftslanger, renset tomgangsregulatoren

 

På toppen av det hele ligger som oftest turtallet å jager mellom 2000 og 3000 rpm. Hvis jeg kopler ut tomgangsreg hender det lite annet enn at det virker som den gasser på mindre (hvert hopp tar lengre tid). Når jeg kopler ut en sylinder (hvilken som helst) på fordeleren slutter den å hoppe og balanserer seg på rundt 2500rpm. Når jeg gir gass til over 4000rpm faller turtallet til ca. 1100 rpm, og hopper opp til 2500 igjen.

 

Har sjekka litt rundt på forumet og funnet mulige feil;

Tomgangsregulatoren kan være ødelagt

Lekkasje i rør mellom filter og innsug

lambdasonden kan være gåen

 

Har målt alt, opptil flere ganger og finner ingen feil. Min konklusjon er at den trekker falskluft, men finner ikke ut hvor fra. Har prøvd med startgass rundt innsug og toppen for å sjekke etter lekkasjer, men fant ingenting.

 

Alle seriøse forslag er velkomne, og jeg kan gi detaljert info og noen bilder om nødvendig.

Endret av Xanathador
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har feilsøkt litt mer, og funnet ut at problemet er mest sansynlig tomgangsregulatoren eller spjeld. regulator lukker seg ikke helt, slik den skal gjøre. skal skaffe nye deler og prøve en gang til *krysser fingre*

 

etter å ha tuklet, skrudd og mistet regulatoren i gulvet noen ganger og montert på igjen er tilstandsrapport; jager på 1100-2200rpm. balanserer seg på 2600rpm når jeg kopler ut regulatoren.

 

også muligens lekkasje i bremseforsterker (ved oppnådd balanse begynner motor å jage når jeg pumper brems, balanserer seg igjen når jeg slutter)

Endret av Xanathador
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...