Rottenspacehead Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Hadde faktisk vært bedre for oss med Microsoft sin løsning. Ville ført til at forbrukere ville vært litt mer obs på kvaliteten på spillet de vurderer, som igjen ville forhåpentligvis økt kvaliteten generelt på spillene og kanskje jekket ned mengden og silt ut søppla, og man ville tillegg sluppet de forferdelige løsningene som dlc og all annen fjollete oppdeling, pågrunn av at man ikke ville trengt den ekstra inntekts kilden og det ville gått utover kvaliteten på dag 1, som igjen ville vært som å skyte seg selv i foten. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 La AAA- utgiverne krasje og gå konk. De lar hele regninga for deres egen uvilje til å effektivisere gå til retail og kundene. Gjennomsnittlig lønn for en utvikler i USA er over 80.000 dollar. De insisterer på å ha 200-700 ansatte på ett prosjekt. 4A fra Metro- serien laget spillet sitt på lønna til 3-4 amerikanske lønninger. Hva Ubisoft- studioenes 500 ansatte har drevet med når de har kværnet ut 3-4 blåkopier av samme spill er en gåte. Som en kuriositet, bare for å drepe "brukthandel dreper industrien"- argumentet; Utgiverne tjener nesten alle pengene fra et spill de første 90 dagene etter release. Gamestop sin kunder bruker 4% av kreditten de får ved innbytte på spill sluppet de siste 90 dager. Altså ingenting. Retails overskudd av et solgt ubrukt spill ligger på ca 0,- Utgivers overskudd opp mot 150,- Retail sitter med risken om dårlig spill. Er det noen som ser en løsning for å få retail til å ikke pushe brukt så hardt? CliffyB er en klovn man ikke må ta seriøst. Hvis Windows hadde gitt ut nøklene gratis hadde de ikke tjent noenting. Men de tar da vitterlig betalt? Hva har det med saken å gjøre? Jeg antar folk husker at kunden har samme eierskapsrettigheter på digitale produkter som fysiske produkter. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Det er synd at Microsoft snudde i saken pga. kritikk. Spør du meg burde ikke Microsoft ha gjort det uten å foreta en avstemning blant lesere verden over. Takket være snuoperasjonen mister vi funksjonalitet og muligheter man ellers hadde fått. Det positive er at det ikke er forsent å implementere slikt senere igjen. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 (endret) Har de ingen problemer med det? PC-spill er vesentlig billigere enn konsollspill. AtW Ja jeg ordla meg noe dumt der, det er ikke likt. Det skiller rundt 50-150kr på et nytt PC spill kontra et konsoll spill. Og akkurat som det er salg på Steam er det mulig å skaffe konsoll spill til en billig penge. Men jeg anser ikke akkurat dette som en vesentlig pris forskjell. Endret 23. juni 2013 av _LarZen_ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Ja jeg ordla meg noe dumt der, det er ikke likt. Det skiller rundt 50-150kr på et nytt PC spill kontra et konsoll spill. Og akkurat som det er salg på Steam er det mulig å skaffe konsoll spill til en billig penge. Men jeg anser ikke akkurat dette som en vesentlig pris forskjell. At du ikke synes det er en vesentlig forskjell får stå på din egen kappe, det er 20-50% dyrere stort sett med 50-150 kr. Det er ganske mye. AtW Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 23. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2013 (endret) At du ikke synes det er en vesentlig forskjell får stå på din egen kappe, det er 20-50% dyrere stort sett med 50-150 kr. Det er ganske mye. AtW Dette er priser dem trolig kan operere med da det er DRM på disse spillene og dem ikke står i fare for å tape penger på andrehånds salg/bytte. Om Microsoft hadde gått igjennom med sin plan så er dette noe som kunne blitt en realitet på konsoll også. Med stor vekt på kunne... Isteden får vi muligens noen av punktene i starten av tråden. Men det er jo ganske så klart at jeg og deg ser veldig forskjellig på dette AtW. Sikkert ikke så vits å diskutere så voldsomt mye mer da vi blir nok ikke enige altså Endret 23. juni 2013 av _LarZen_ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Dette er priser dem trolig kan operere med da det er DRM på disse spillene og dem ikke står i fare for å tape penger på andrehånds salg/bytte. Om Microsoft hadde gått igjennom med sin plan så er dette noe som kunne blitt en realitet på konsoll også. Med stor vekt på kunne... Isteden får vi muligens noen av punktene i starten av tråden. Men det er jo ganske så klart at jeg og deg ser veldig forskjellig på dette AtW. Sikkert ikke så vits å diskutere så voldsomt mye mer da vi blir nok ikke enige altså Forskjellen er der for spill som selges på disk også, og de har vært der lenge. Og er det ikke DRM på konsoller? Konsoller er stappfulle av DRM, personlig synes jeg det virker naivt å tro at enda mere kontroll fra MS sin side fører til billigere spill, det er kontrollen de har som i utgangspunktet gjør at konsollspill koster mer enn PC-spill. Og det blir stadig dyrere. Man skal være en ganske casual gamer før konsoll ikke er dyrere enn PC i disse dager. AtW 4 Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Bruktsalg og piratkopiering er like, det er potensielle inntekter som er tapt. Sjå på svara hans. Istadenføre å prøve å komme med noko sakleg, kranglar han berre på innlegga dine. Han har ingenting vettug å komme med. Gje opp :-) 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Sjå på svara hans. Istadenføre å prøve å komme med noko sakleg, kranglar han berre på innlegga dine. Han har ingenting vettug å komme med. Gje opp :-) Det synes jeg er en ganske usaklig påstand, jeg har vist til arguymenter som står bak det jeg mener, henvist til økonomisk teori osv. Istedet for å komme med tomme påstander. Jeg tror du ikke klarer å skille mellom usaklig og uenig med deg. AtW 5 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg synes jeg ser et blomstrende marked for spillmarkedet. Både Sony og Microsoft satser på små utviklere som kan levere spill til rundt hundre kroner, og de samme utviklerne selger store mengder spill til PC via Steam og lignende distribusjonsplatformer. Ved såpass lave priser blir terskelen for å kjøpe spill mye lavere, og det er enklere å få forbrukere til å kjøpe et nytt spill. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Alle med litt langtidsminne ser hvilken forvrengning av virkeligheten dette er. Jeg husker da jeg begynte å spille for alvor; det var to konsoller å velge mellom (Sega og Nintendo) og et par dusin spill - svindyre. Bruktsalg florerte og ikke minst utleie var vanlig; man spilte flere leide spill enn kjøpte. Altså passerte en kopi av et spill gjennom langt flere hender enn i dag. Dette gjaldt også PC-spill; var det en fyr i nabolaget som kjøpte et nytt spill var det nesten forventet at han skulle kopiere det opp til resten, om han ikke ville bli sett på som en skikkelig kjiping. Tross at så mange mennesker benyttet seg av en enkelt fysisk kopi av et spill så var dette den perioden der spillindustrien begynte å vokse til å bli den milliardindustrien det er i dag. Derfor er det paradoksalt at nå som spillindustrien er større, rikere og mektigere enn noensinne, så er den også gjerrigere og mer eiesyk enn noensinne. Det her er ikke snakk om overlevelse, men om profittmaksimering. Hvis spillindustrien klarte seg gjennom 80- og 90-tallet er det utenkelig at den kan være truet i dag. Hvis den er truet av noe, må det være nettopp den uspiselige, forbrukerfiendtlige holdningen der man ikke skyr noen midler for at all potensiell inntjening skal sikres. Vi går en usikker spillfremtid i møte, men det er pga. bransjen og ikke forbrukerne. 4 Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Bruktsalg og piratkopiering er like, det er potensielle inntekter som er tapt. De er ikke det. For det ene er svinn og det andre er konkurranse. Enten må de som alle andre bransjer tilby en god grunn til å kjøpe nytt istedenfor brukt(online passes er ikke en god grunn, det er straff) eller så må de akseptere det. De kunne også fokusert mer på kvalitet enn melkekuer så flere kjøpte det nytt ved lansering, mange kjøper jo spill brukt fordi det heter Cod 43 og er det samme Cod som Cod 4. Hadde det vært noe som helst innovativt med noen av de store titlene hadde de nok solgt mye mer på dag en. Også har de veldig urealistiske krav til profitt, en film som koster 200 millioner dollar og lage men drar inn 600 millioner har faktisk tjent inn 3 ganger utgiften og er ansett som en god investering mens et spill med samme inntektsforhold er annsett som en flopp. Hvordan de kan tenke sånn er beyond me men sånn er det. De kunne også sluttet å ha 1 sjef per 3 ansatte når sjefene ikke kan bidra i noe som helst på det krative planet. 1 Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Men hvordan stiller det seg til millioner av PC brukere som ikke får solgt sine spill videre? Dem har ingen problem med å betale like mye for et spill? Og det blir litt vanskelig å diskutere når du ikke klarer å se at dem tingene jeg skriver om henger samens. Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er flink til å formulere meg så det er mulig det som er problemet. Men for meg så er dette klart som dagen er lang... Nevn ett spill som koster det samme på pc som på konsoll? Faktisk så koster konsollspillet mer enn pc-spillet i nesten alle sammenhenger selv om du selger det tilbake etter veldig kort tid. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Alle med litt langtidsminne ser hvilken forvrengning av virkeligheten dette er. Jeg husker da jeg begynte å spille for alvor; det var to konsoller å velge mellom (Sega og Nintendo) og et par dusin spill - svindyre. Bruktsalg florerte og ikke minst utleie var vanlig; man spilte flere leide spill enn kjøpte. Altså passerte en kopi av et spill gjennom langt flere hender enn i dag. Dette gjaldt også PC-spill; var det en fyr i nabolaget som kjøpte et nytt spill var det nesten forventet at han skulle kopiere det opp til resten, om han ikke ville bli sett på som en skikkelig kjiping. Tross at så mange mennesker benyttet seg av en enkelt fysisk kopi av et spill så var dette den perioden der spillindustrien begynte å vokse til å bli den milliardindustrien det er i dag. Derfor er det paradoksalt at nå som spillindustrien er større, rikere og mektigere enn noensinne, så er den også gjerrigere og mer eiesyk enn noensinne. Det her er ikke snakk om overlevelse, men om profittmaksimering. Hvis spillindustrien klarte seg gjennom 80- og 90-tallet er det utenkelig at den kan være truet i dag. Hvis den er truet av noe, må det være nettopp den uspiselige, forbrukerfiendtlige holdningen der man ikke skyr noen midler for at all potensiell inntjening skal sikres. Vi går en usikker spillfremtid i møte, men det er pga. bransjen og ikke forbrukerne. Applaus! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Hvis Cliff Bleszinski sier det, så må det nesten stemme. Endret 29. juni 2013 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå