Gå til innhold

Vi går en usikker spill fremtid i møte.

LarZen

Anbefalte innlegg

Nå som Microsoft har snudd pga massive tilbakemeldinger ifra spillere og ikke minst at Sony valgte å fortsette som tidligere.

Så kommer spørsmålet, hva vil dette evnt koste oss?

Utvikling av spill blir stadig mer tid krevende etter som vi øker det visuelle konsoller kan vise. Antall timer utviklere må bruke har allerede øket og vil bare øke fremover i denne konsoll generasjonen.

Påstanden om at bruktspill markedet har alltid eksistert og det ikke har vært et problem er det bare ikke hold i slik utviklingen pågår.

Etter som kostnadene øker og utviklere/utgivere går glipp av potensielle inntekter pga byttelåning av spill og bruktmarkedet generelt.

Hva vil utviklere måtte gjøre for å øke innkomsten av sine produkter?

Cliff Bleszinski tror at flere selskaper vil måtte stenge fremover og at mange vil ha mer fokus på PC spill da det ikke har noen annenhånds verdi overhode. Samt mer fokus på mobil og nettbrett spill.

Og at en må i større grad måtte forholde seg til mikrotransaksjoner i stadig flere spill på både PC og konsoll.

Det er godt mulig at "prisen" for å "eie" våre fysiske spill vil ha en høyere "pris" en vi aner...

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil utviklere måtte gjøre for å øke innkomsten av sine produkter?

Som alle andre virksomheter verden rundt, levere kvalitet som folket vil ha. Mener man det ikke er liv laga, javel, da har man en feilslått business strategi. Skal man liksom synes synd på EA eller Activision som leverer spill nummer ørtenhundre i den samme serien av melkekuene sine? Det finnes overhodet ikke synd på disse utviklerne, de må rett og slett tilpasse seg og tilfredsstille markedet, slik er det bare, og dette er ikke unikt for spillbransjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er dekningen for at bruktspill koster bransjen? Det harmonerer ikke med økonomisk teori, som tilsier at om du kan selge noe brukt, er du villig til å betale tilsvarende mer for det nye produktet. Hadde folk kjøpt hus til samme pris om de ikke kunne selge de brukt? Dette er sutring fra bransjen uten dekning sånn jeg ser det.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så "konsekvensen" blir da at prisene vil økes betraktelig på nyspill? De har jo i praksis stått stille siste 10 år mens utviklingskostnadene har eksplodert :). Dette har delvis blitt kompensert av at man kjøper flere spill enn for 10 år siden og at fler kjøper spillet du utvikler. Fremover må vi alikevel kanskje betale 1000-1200,- for AAA titlene siden markedet ikke har et like stort vekstpotensiale som for 10 år siden. Hvis den økonomiske teorien stemmer. Spill har nærmest blitt en forbruksvare og ferskvare men med utviklingskostnadene man har fått siste årene og fremover vil det skje noe der.

Samt ikke minst at mikrotransaksjoner og alle type utgifter etter kjøp bare vil vokse i omfang for å finansiere festen.

Uansett hva som skjer blir det spennende å se hvordan kortene faller. Selv kunne jeg tenke meg titler jeg betalte for på samme måte som jeg gjorde med EVE:Online, dvs. at spillet utvikler seg over mange, mange år hvor jeg betaler for den utviklingen så lenge jeg liker det som skjer. Et spill som stadig utvikler seg og holder meg interessert fremfor utallige "flate" titler som dør stille hen etter 3-12 måneder.

Slik sett tror jeg elementer fra suksessmodeller som WoW og Eve:Online med flere også kan være fremtiden, men da med et større fokus på en stadig flytende videreutvikling og fornye produktet omtrentlig fra uke til uke fremfor at brukerne skal vente 6-12 måneder på "store pakker" som i grunn ikke er så store og som ofte preger den gamle måten å gjøre det på. Flere studioer kunne også utviklet innhold innenfor samme spillunivers.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

La oss se på det ifra en annen vinkel, hva som Windows ikke hadde krevd en produktnøkkel. Hvor mye penger hadde Microsoft fått tilbake etter å ha investere millioner på millioner på sitt produkt?

En kan ikke sammenligne digitalt innhold mot omtrent noe annet i form for annenhånds verdi. Ihvertfall ikke slik ting er blitt idag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss se på det ifra en annen vinkel, hva som Windows ikke hadde krevd en produktnøkkel. Hvor mye penger hadde Microsoft fått tilbake etter å ha investere millioner på millioner på sitt produkt?

En kan ikke sammenligne digitalt innhold mot omtrent noe annet i form for annenhånds verdi. Ihvertfall ikke slik ting er blitt idag.

Hvorfor kan man ikke sammenlikne digitalt innhold når det kommer til annenhånds verdi? Det er du som kommer med påstander som strider imot rådene økonomisk teori. Jeg forventer argumenter, ikke bare påstander.

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så veldig lenge til vi når et punkt hvor det ikke er noe poeng i å 'oppgradere' grafikken.

Ellers er det jo mange mindre utviklere som har helt grei grafikk på spillene sine, og det er jo mange som holder fast ved at grafikken ikke er alt, og heller vil ha mer og bedre gameplay og historie.

På Skyrim er jo også det grafiske heftig oppgradert av brukerne med en haug av mods, det er jo også en løsning.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke sammenlikne digitalt innhold når det kommer til annenhånds verdi? Det er du som kommer med påstander som strider imot rådene økonomisk teori. Jeg forventer argumenter, ikke bare påstander.

AtW

Jeg skal prøve å svare på det, men jeg vil gjerne få et svar ifra deg om hvordan ting hadde vært om Microsoft med Windows ikke hadde krevd en produktnøkkel. Hvordan hadde det gått med inntektene Microsoft må ha for å dekke utgiftene av å utvikle Windows?

Men for å svare på ditt spørsmål, digitalt innhold er jo til syvende å sist en lisens. Du godtar diverse vilkår for å bruke programmvaren enten det er spill eller andre ting. Du eier aldri det digitale innholdet sånn sett.

Og det er der kjernen ligger, spill er bare en lisens du kjøper. Du eier ikke spillet, om du har kjøpt et fysisk spill så eier du plast coveret,papiret ting er trykt på, platen som spillet er på men du eier ikke det digitale innholdet.

Men hva med musikk og film?

Det er egentlig akkurat det samme der men film bransjen får inn penger ifra kino,video leie,tv kanaler osv osv. Mye av det samme gjør musikk bransjen.

Om dem ikke hadde gjort det så hadde vi trolig fått en form for DRM på alt av innhold den dagen bransjen ser at dem blør for mye penger.

Nå har jeg ingen utdannelse rundt dette, så dette er bare mine egne tanker.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å svare på det, men jeg vil gjerne få et svar ifra deg om hvordan ting hadde vært om Microsoft med Windows ikke hadde krevd en produktnøkkel. Hvordan hadde det gått med inntektene Microsoft må ha for å dekke utgiftene av å utvikle Windows?

Men for å svare på ditt spørsmål, digitalt innhold er jo til syvende å sist en lisens. Du godtar diverse vilkår for å bruke programmvaren enten det er spill eller andre ting. Du eier aldri det digitale innholdet sånn sett.

Og det er der kjernen ligger, spill er bare en lisens du kjøper. Du eier ikke spillet, om du har kjøpt et fysisk spill så eier du plast coveret,papiret ting er trykt på, platen som spillet er på men du eier ikke det digitale innholdet.

Men hva med musikk og film?

Det er egentlig akkurat det samme der men film bransjen får inn penger ifra kino,video leie,tv kanaler osv osv. Mye av det samme gjør musikk bransjen.

Om dem ikke hadde gjort det så hadde vi trolig fått en form for DRM på alt av innhold den dagen bransjen ser at dem blør for mye penger.

Nå har jeg ingen utdannelse rundt dette, så dette er bare mine egne tanker.

Hva har produktnøkler i windows med saken å gjøre? Eller hva har ditt syn på om man "eier" innholdet, eller ikke? Denne tråden handler om bruktspill skader industrien, om muligheten til å selge brukt skader industrien, uansett om du er enig i industriens lisenspølsevev eller ikke, så kan man selge brukt, per i dag endrer det ingenting i praksis. Så hvorfor mener du dette er relevant?

AtW

Lenke til kommentar

Men svar på spørsmålet, om ikke Windows krevde en produktnøkkel. Hvordan ville selskapet få inn dem millionene dem trenger for utviklingen av programvaren?

Hva er forutsetningene dine her? Spørsmålet er irrelevant, men jeg kan jo svare på det som best jeg kan. Det er masse programmer som ikke krever produktnøkler, som feks operer med nettverkslisens, dongle, osv, men jeg regner med du sikter til piratkopiering? Dermed at det ikke var noen kopibeskyttelse? Da ville de nok tjent noe mindre, men antakelig nok allikevel, bedrifter og PC-produsenter er hoveddelen av kundene, og de vil i liten grad piratkopiere.

AtW

Lenke til kommentar

La AAA- utgiverne krasje og gå konk.

De lar hele regninga for deres egen uvilje til å effektivisere gå til retail og kundene.

Gjennomsnittlig lønn for en utvikler i USA er over 80.000 dollar. De insisterer på å ha 200-700 ansatte på ett prosjekt. 4A fra Metro- serien laget spillet sitt på lønna til 3-4 amerikanske lønninger.

Hva Ubisoft- studioenes 500 ansatte har drevet med når de har kværnet ut 3-4 blåkopier av samme spill er en gåte.

Som en kuriositet, bare for å drepe "brukthandel dreper industrien"- argumentet;

Utgiverne tjener nesten alle pengene fra et spill de første 90 dagene etter release.

Gamestop sin kunder bruker 4% av kreditten de får ved innbytte på spill sluppet de siste 90 dager. Altså ingenting.

Retails overskudd av et solgt ubrukt spill ligger på ca 0,-

Utgivers overskudd opp mot 150,-

Retail sitter med risken om dårlig spill.

Er det noen som ser en løsning for å få retail til å ikke pushe brukt så hardt?

CliffyB er en klovn man ikke må ta seriøst.

Hvis Windows hadde gitt ut nøklene gratis hadde de ikke tjent noenting. Men de tar da vitterlig betalt? Hva har det med saken å gjøre?

Jeg antar folk husker at kunden har samme eierskapsrettigheter på digitale produkter som fysiske produkter.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er forutsetningene dine her? Spørsmålet er irrelevant, men jeg kan jo svare på det som best jeg kan. Det er masse programmer som ikke krever produktnøkler, som feks operer med nettverkslisens, dongle, osv, men jeg regner med du sikter til piratkopiering? Dermed at det ikke var noen kopibeskyttelse? Da ville de nok tjent noe mindre, men antakelig nok allikevel, bedrifter og PC-produsenter er hoveddelen av kundene, og de vil i liten grad piratkopiere.

AtW

Det er nok ikke så få millioner dem ville gå glipp av pga piratkopiering, og la oss leke med tanken om at Gamestop tok imot PC software. Da har du et produkt som en får inn penger kun en gang mens dem resterende 20 personene som kjøper og bytter på Gamestop gir ikke 1kr tilbake.

Windows blir levert ferdig på diverse maskiner når en kjøper nytt så får dem inntekter derifra også.

Men et konsoll spill blir normalt ikke subsidiert på denne måten, en har et produkt som ikke er beskyttet med en produktnøkkel og inntjening potensialet blir umiddelbart mindre. PC har omfavnet DRM for lenge siden med Steam plattformen.

Og Kjøper du et fysisk PC spill i butikken så er det rimelig stor kjangs for at du må registrere spillet via Steam. Noe som gjør det fysiske spillet mer eller mindre til en plast ting du kan kaste etterpå.

At konsoll spill nå ikke tar retningen PC har gjort for flere år siden kan resultere i hva jeg har nevnt på toppen.

Lenke til kommentar

Utgiverne kommer til å tjene penger på bruktspill pga mikrotransaksjoner og DLC, og man må heller ikke glemme at mange av disse bruktspillene er byttet inn i nye kopier.

Hvis de virkelig vil stoppe bruktspill, så må de sette ned prisen på versjoner som ikke har annenhåndsverdi, altså digitale nedlastede titler. Dette har de mulighet til å gjøre, med både PS4 og X-One.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så få millioner dem ville gå glipp av pga piratkopiering, og la oss leke med tanken om at Gamestop tok imot PC software. Da har du et produkt som en får inn penger kun en gang mens dem resterende 20 personene som kjøper og bytter på Gamestop gir ikke 1kr tilbake.

Windows blir levert ferdig på diverse maskiner når en kjøper nytt så får dem inntekter derifra også.

Men et konsoll spill blir normalt ikke subsidiert på denne måten, en har et produkt som ikke er beskyttet med en produktnøkkel og inntjening potensialet blir umiddelbart mindre. PC har omfavnet DRM for lenge siden med Steam plattformen.

Og Kjøper du et fysisk PC spill i butikken så er det rimelig stor kjangs for at du må registrere spillet via Steam. Noe som gjør det fysiske spillet mer eller mindre til en plast ting du kan kaste etterpå.

At konsoll spill nå ikke tar retningen PC har gjort for flere år siden kan resultere i hva jeg har nevnt på toppen.

Hva med å holde oss til saken? Vil du diskutere bruktsalg eller piratkopiering?

AtW

Lenke til kommentar

Bruktsalg og piratkopiering er like, det er potensielle inntekter som er tapt.

Nei, det er de ikke, og jeg har forklart deg hvorfor, fordi man er villig til å betale mer for spill om man får solgt de brukt etterpå. Og uansett om man skulle være med på det feilaktige prinsippet, så mener jeg vi bør holde oss til saken, jeg gidder ikke å diskutere alt mulig annet enn trådens problemstilling.

AtW

Lenke til kommentar

Nei, det er de ikke, og jeg har forklart deg hvorfor, fordi man er villig til å betale mer for spill om man får solgt de brukt etterpå. Og uansett om man skulle være med på det feilaktige prinsippet, så mener jeg vi bør holde oss til saken, jeg gidder ikke å diskutere alt mulig annet enn trådens problemstilling.

AtW

Men hvordan stiller det seg til millioner av PC brukere som ikke får solgt sine spill videre? Dem har ingen problem med å betale like mye for et spill?

Og det blir litt vanskelig å diskutere når du ikke klarer å se at dem tingene jeg skriver om henger samens. Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er flink til å formulere meg så det er mulig det som er problemet. Men for meg så er dette klart som dagen er lang...

Lenke til kommentar

Men hvordan stiller det seg til millioner av PC brukere som ikke får solgt sine spill videre? Dem har ingen problem med å betale like mye for et spill?

Og det blir litt vanskelig å diskutere når du ikke klarer å se at dem tingene jeg skriver om henger samens. Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er flink til å formulere meg så det er mulig det som er problemet. Men for meg så er dette klart som dagen er lang...

Har de ingen problemer med det? PC-spill er vesentlig billigere enn konsollspill.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...