Gå til innhold

Hva kan jeg lage?

Anbefalte innlegg

Jeg skal altså være hjemme når familien min reiser, og trenger derfor tips til hvilke matretter som er enkelt og godt å lage. Jeg er ikke så veldig god med matlaging, og per dags dato klarer jeg å lage ulike pastaretter og wok, samt steke egg og andre enkle ting, men jeg har ennå ikke lagd andre store retter.

Har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes utallige sider som er dedikert til akkurat hva du spør om, for eksempel:

http://www.matprat.no/

http://www.nrk.no/mat/

http://www.matoppskrift.no/

http://oppskrift.klikk.no/

osv.

Jeg har sett over sidene, men det er så mye å velge mellom. I tillegg vet jeg ikke om de er lette å lage.

Grilling er jo lett hvis du har tilgang til det, hamburger, pølser, koteletter osv er lett å steke, kan også kjøpe potetsalat fra butikken evt lage selv

Har dessverre ikke tilgang på grill.

Lenke til kommentar

På butikken finner man feks. slike bokser med fersk laks som enten kan settes rett i ovnen eller på grillen. Veldig enkelt, sunt,godt og relativt billig. Kjøp en brokkoli og kok denne samtidig så får du noe godt og sunt ved siden av også. Kan evt. også kjøpe en ferdigsaus for å helle over.

Lenke til kommentar

På butikken finner man feks. slike bokser med fersk laks som enten kan settes rett i ovnen eller på grillen. Veldig enkelt, sunt,godt og relativt billig. Kjøp en brokkoli og kok denne samtidig så får du noe godt og sunt ved siden av også. Kan evt. også kjøpe en ferdigsaus for å helle over.

Mener du fjordland og lignende?

Lenke til kommentar

Jeg liker å lage carbonara. Det tar meg som oftest 30min fra start til slutt, selv om jeg nå har laget det veldig mange ganger og vet akkurat hva som skal skjer når.

1. Sett opp en stor kjele med godt salta vann (så salt at det nesten smaker sjø - dette smaksetter pastaen, har man ikke i nok smaker pastaen aldri likt godt) til å koke. Stek så litt bacon i en kjele eller stekepanne. Når baconet er brunt, så tar man panna av direktevarmen og har oppi 1 finhakket fedd hvitløk. Stek i 15-30sek sånn at den rå hvitløkssmaken går vekk.

2. Når vannet koker, ha oppi pasta av ønsket type. Jeg pleier å bruke linguine eller penne.

3. Rett før pastaen er klar (etter ca 5min koking), så skru på forsiktig varme i baconpanna igjen. Pastaen skal være litt hard i midten enda (enda hardere enn al dente). Dampen og den siste tiden i panna vil gjøre den perfekt.

4. Når pastaen er klar, ha det rett oppi baconpanna. Ha så i et par gode nevefuller med ferskrevet parmesan, sort pepper og 1 øse med pastavannet (inneholder stivelse som gir litt tykkelse på sausen).

5. Ikke ha i all parmesan på en gang. Ha i en og en neve mellom hver gang du blander. Når du har hatt i parmesanen ha så i 2-3 eggeplommer.

6. Vend nå alt sammen veldig godt mens det står på forsiktig varme til du ser at det som er av saus begynner å tykne (eggeplommene "koker"). Ha oppi mer pastavann om det blir tørt, noe som vil skje siden pastaen suger til seg fuktigheten i panna. Jeg pleier alltid å ha oppi 2-3-4 øser totalt, siden jeg liker at pastaen har bittelitt saus.

7. Ha i hakka persille (om du har), smak for å sjekke krydder/oste-mengde og server.

-> Ikke ha stekepanna på full guffe når du har i ost og eggeplommer, da ender du opp med eggerørepasta, som ikke er så godt <-

Det er bedre at du forsiktig øker varmen for å tykne sausen enn at alt svir seg.

Om du bruker billigbacon anbefaler jeg at du koker baconet i 15-30 sekunder i vann før du steker det, slik at den ferdige retten ikke blir veldig salt. Det er parmesanen som vil tilføre salt.

Håper det smaker.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier å lage det temmelig likt, men jeg bruker Pancetta i stedet for vanlig bacon. I tillegg liker jeg å ha spinat i. Når Pancettaen er klar legger jeg bare den ferske spinaten over, og den blir ferdig på et par minutter. Ellers syns jeg et par skjeer med lettrømme gir en litt friskere smak på det hele.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Jeg liker Jacob's bacon som de har på Meny/Ultra, men er der nesten aldri så bruker som oftest helt standard bacon.

Av grønnsaker har jeg hatt purre (har oppi purren i panna når baconet er stekt og lar det hele surre veldig sakte i 10 min) eller rosenkål (jeg snitter rosenkålen veldig raskt og surrer i 30 sek med litt vann i baconpanna).

Helt tradisjonelt skal man vel bruke guanciale, men det har de ikke akkurat på Rimi i Norge. ;)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg liker å lage carbonara. Det tar meg som oftest 30min fra start til slutt, selv om jeg nå har laget det veldig mange ganger og vet akkurat hva som skal skjer når.

1. Sett opp en stor kjele med godt salta vann (så salt at det nesten smaker sjø - dette smaksetter pastaen, har man ikke i nok smaker pastaen aldri likt godt) til å koke. Stek så litt bacon i en kjele eller stekepanne. Når baconet er brunt, så tar man panna av direktevarmen og har oppi 1 finhakket fedd hvitløk. Stek i 15-30sek sånn at den rå hvitløkssmaken går vekk.

2. Når vannet koker, ha oppi pasta av ønsket type. Jeg pleier å bruke linguine eller penne.

3. Rett før pastaen er klar (etter ca 5min koking), så skru på forsiktig varme i baconpanna igjen. Pastaen skal være litt hard i midten enda (enda hardere enn al dente). Dampen og den siste tiden i panna vil gjøre den perfekt.

4. Når pastaen er klar, ha det rett oppi baconpanna. Ha så i et par gode nevefuller med ferskrevet parmesan, sort pepper og 1 øse med pastavannet (inneholder stivelse som gir litt tykkelse på sausen).

5. Ikke ha i all parmesan på en gang. Ha i en og en neve mellom hver gang du blander. Når du har hatt i parmesanen ha så i 2-3 eggeplommer.

6. Vend nå alt sammen veldig godt mens det står på forsiktig varme til du ser at det som er av saus begynner å tykne (eggeplommene "koker"). Ha oppi mer pastavann om det blir tørt, noe som vil skje siden pastaen suger til seg fuktigheten i panna. Jeg pleier alltid å ha oppi 2-3-4 øser totalt, siden jeg liker at pastaen har bittelitt saus.

7. Ha i hakka persille (om du har), smak for å sjekke krydder/oste-mengde og server.

-> Ikke ha stekepanna på full guffe når du har i ost og eggeplommer, da ender du opp med eggerørepasta, som ikke er så godt <-

Det er bedre at du forsiktig øker varmen for å tykne sausen enn at alt svir seg. Skal sausen bare bestå av parmesan, eggeplomme og pastavann?

Om du bruker billigbacon anbefaler jeg at du koker baconet i 15-30 sekunder i vann før du steker det, slik at den ferdige retten ikke blir veldig salt. Det er parmesanen som vil tilføre salt.

Håper det smaker.

Takk for tips! Jeg har aldri lagd det før, men skal prøve det.

Er dette din egen personlige oppskrift, eller en annen oppskrift som du følger? Består sausen bare av eggeplomme, parmesan og pastavann?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Toro har jo de fine sorte eskene med asiatisk mat. Egentlig er det bare krydder, sausmiks og ris. Kylling og grønnsaker legger du til selv. Japansk teriyaki er bl.a. kjempegodt. ^^

Er det ikke greit å lære seg å lage mat først som sist?

Å kjøpe slike kit er både dyrt, lite miljøvennlig, mest sannsynlig alt for salt og ikke like godt. På den positive siden krever det minimalt med kunnskap og det er praktisk med porsjonspakninger, men for min del veier det ikke opp for de negative sidene.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Jeg har aldri lagd det før, men skal prøve det.

Er dette din egen personlige oppskrift, eller en annen oppskrift som du følger? Består sausen bare av eggeplomme, parmesan og pastavann?

Bacon, eggeplomme, parmesan og pepper er de essensielle ingrediensene. Og ja, sausen består bare av de 3 tingene. Italiensk mat er ofte sånn.

Dette er en oppskrift som jeg har kommet til gjennom å være ganske slavisk matopptatt, men den oppsto opprinnelig fra denne oppskriften.

Men de har det på Mathallen.. :tease:

Orker ikke dra dit bare for litt bacon. :p

En annen veldig enkel oppskrift:

1. Dekk kyllingbiter i maizena og stek i wok med litt olje til de har fått litt farge på hver side. Legg så over på tallerken med kjøkkenpapir.

2. Ha i vårløk, hvitløk, fersk ingefær og grønn paprika. Stek det superraskt i 30 sekunder sånn at grønnsakene beholder friskheten. Grønn chili kan du også ha i om du liker fart på sakene.

3. Ha i store mengder soyasaus (type med redusert saltmengde, den grønne kikkoman eller annen "light soya"). Flere spiseskjeer. Dette lager sausen men gir også salt til retten. Om du ikke er så godt kjent med saltmengden i din soyasaus anbefaler jeg at du bare har i bittelitt av gangen og smaker på bittelitt av gangen før du har i alt for mye.

4. Bland i litt utvanna maizena for å lage litt saus av det.

5. Ha i kyllingbitene og bland det hele slik at kyllingen blir dekket i sausen.

6. Server med kokt ris.

Ferdig på 30 minutter.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...