Gå til innhold

24", kontor, gaming. Anbefalinger?


Feh

Anbefalte innlegg

Må kjøpe meg ny skjerm, da min Samsung 22" skal få vile på søppeldynga etter et uheldig møte med gulvet som følge av en 3-åring med fotball..

 

Pleier å være flink til å finne frem til produkter selv, men akkurat her gir jeg opp.

 

Må ha fornuftig responstid for gaming og grei innsynsvinkel slik at jeg slipper å snu, vri og vende på skjermen støtt og stadig som jeg må(tte) med min nåværende skjerm. Et annet viktig poeng er at den ikke kan se ut som dritt, siden jeg til høsten flytter og kommer til å ha den stående i stua.

 

Maks pris: ~2000 kr. Om den koster 2500 og er helt SINNSYKT mye bedre enn en til 2000 kan det vurderes. Fortrinnsvis fra nettbutikker som f.eks komplett/mpx som har pickup point i Oslo, eller lefdal/elkjøp/expert, slik at jeg får hentet skjermen i morgen.

 

Jeg ser også at det er en del 27" der ute til i overkant av 2000 kr, men hvor gode/dårlige er disse i forhold til en 24"?

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell UltraSharp U2412M. Denne får du for under 2000,- flere steder nå. Denne har IPS-panel med 16,7 millioner (ekte) farger, og veldig god innsynsvinkel. En billig TN-skjerm har i realiteten bare 262.000 farger og man må sitte så og si i perfekt stilling foran skjermen for at fargene skal se riktig ut.

 

Denne skjermen har jeg anbefalt til forskjellig type brukere, og alle er like fornøyde. Alt fra kontor-brukere til spillere. Hardcore-spillere vil nok si at skjermen har for treg oppdatering (6 ms grå-til-grå), men for de fleste er det mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor godt du vil merke det, men det kan høres ut som at 6ms grå-til-grå ikke er bra nok for deg. Du kan jo evt kjøpe skjermen på nett, sånn at du kan teste den ut i inntil 14 dager. Hvis du velger å sende tilbake skjermen, så vil testen koste deg kun returportoen og ingenting annet (så lenge du sender den tilbake i original emballasje, med alt som fulgte med, og ikke skader skjermen på noen som helst måte).

Lenke til kommentar

Jeg har u2412m både på jobb og hjemme. Brukes til programmering, gaming, filmer, webdesign, og alt mulig annet. Prøvd mange ulike skjermer siste par årene, men i likhet med Ratleto anbefaler jeg alltid u2412m når venner og bekjente skal kjøpe skjermer :-)

 

Note ang. responstiden - jeg har 3stk u2412m hjemme, som brukes til eyefinity-gaming, har aldri merket noe til ghosting/lag/latency i skjermene :-)

Lenke til kommentar

Men hvis trådstarter er "allergisk mot ghosting", så kan det hende at Dell-skjermen ikke er bra nok for ham ift spilling. For meg er skjermen mer enn bra nok til spilling, men er man vant til 2ms, så kan det være et veldig stort hopp opp til 6ms slik jeg har skjønt det.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Jeg tok en runde på youtube og selv om det ikke var mange gode eksempler så det ikke ut som at ghostingen på Dell skjermen var av den irriterende sorten. Den var tilstede, men den "forsvant" såpass raskt etter en bevegelse at jeg tror det skal gå fint. Jeg fant forøvrig også denne skjermen: Eizo Foris FS2333 og legger ved i dette innlegget tilfelle flere som lurer på IPS til gaming leser tråden. Den fikk jo svært god omtale fra hardware redaksjonen, men pga. et grufullt design, kun 23" og 16:9 var den uaktuell for min del.

 

En Dell U2412M er hvertfall på vei etter jeg veide opp pros/cons med skjermen. Skal avsi dommen når den kommer :)

Lenke til kommentar

Fått noen timer på den nye skjermen nå :) For det første er det veldig uvant med 1200px i høyden, men det går seg nok til. Jeg hadde kanskje forventet at fargene skulle "skinne" litt mer iom at det er et IPS panel, men det er vel sikkert nødvendig med noen tilpasninger rett ut av boksen? Noen som evt. har noen tips?

 

Prøvde litt BF3 og faktisk så må jeg si at den opplevde ghostingen er lavere enn med den gamle Samsung skjermen min som hadde 2 ms (g2g)!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lovlig sent svar, men jeg vil si den passer fint til spill om du for det meste spiller casual og på en normal intensitet. Har brukt skjermen et par måneder nå og er ganske fornøyd. Har ikke spillt så grusomt mye, men litt BF3, BOPS2 og CS:GO har det blitt, samt litt Diablo 3 og Payday 2 beta. Det kan hende jeg la merke til ørlite ghosting i starten når jeg virkelig leitet etter det, men siden har jeg aldri lagt merke til noe hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...