Gå til innhold

Bergen eller Oslo - Hvor er det best å bo/studere?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann! Nå vil jeg gjerne komme med et innlegg med bullshit på et annet nivå enn det dere har nevnt.

Både Bergen og Oslo er småbyer. Begge har nok kjøpesentre til å dekke deres behov. Alt kan finnes i begge byer. Du kan finne din livs kjæreste i begge byer, kanskje du kan klare å kapre begge to! Jeg har vært i Oslo og tenkte "Wow. Stort", samtidig som jeg tenkte "Mhm, selv om jeg er i sentrum nå, så er det laangt til dit jeg vil.. Må ta bussen, i sentrum. Dette slipper man i Bergen".

Jeg leste et sted at i Bergen Sentrum så er antallet studenter veldig stort i forhold til innbyggertallet. Det bor 30.000 i selve sentrum, og en stor porsjon av disse er studenter. Skal du først studere, har ikke prosenten studenter en del å si? Har det virkelig noe å si om Oslo har 10.000 nye studenter via Samordnaopptak og Bergen har 6.000? Er flere bedre? Har du tenkt å bli kjent med samtlige 4000 ekstra, eller vil du heller se på dem som "bare i veien"?

Min mening? Begge byer egner seg perfekt som studentbyer. Som noen andre sa, mesteparten avhenger av ditt forhold til dine medstudenter. Ikke ditt forhold til alle du ikke kjenner og beliggenheter og detaljistbutikker du ikke tar deg bruk av.

Rihanna var i både Oslo og i Bergen. Bergenserne måtte vente mindre enn Østlendingene.

Lykke til med studiet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mye sannheter her.

Vil dog kverulere litt på at du sier alt kan finnes i begge byer. Tilgjengeligheten på varer og tjenester er hakke vassere i Oslo. Har du for eksempel en sær interesse eller hobby vil denne være enklere å utøve i Oslo enn i Bergen. Ellers er jeg enig i mye du sier.

Rihanna og Muse kom til både Bergen og Oslo, riktig det. Mange andre band velger kun Oslo. Det er større sannsynlighet for at band velger Oslo. Syns det går litt på sannsynlighet også. Oslo er større, det vil si sannsynligheten for å få tak i ting og tang er også større og lettere.

Det kan være småtteri som Deli de Luca og 7-eleven'er på natterstid. Langt flere i Oslo enn i Bergen. Så for de fleste er det ikke langt til en døgnåpen butikk i Oslo.

Greit at både Bergen og Oslo har kjøpesentre som dekker de flestes behov, men når Oslo da har flere og moderne kjøpesentre må da det være en positiv ting? Greit å ta med seg flere ting enn kun det at begge har studenter og studentliv for det har jo begge selvfølgelig.

Oslo har størst utvalg i alle segmenter. Tror det har mye å si hvilken skole og hva slags studie du starter på også. Lykke til med valget ditt skal du ha. :new_woot:

Lenke til kommentar

Først og fremst, her er et bilde av 7-Eleven og Deli de Luca tilgjengeligheten i Bergen.

T1IzWDRu.jpegRødt er Deli, Gult er 7-Eleven.

Det er langt flere ja, fordi byen strekker jo seg en del lengre. Mye ubrukelig mellomrom mellom hver sjappe vil jeg også tro. Bergen er heldigvis komprimert, men det er jo min smak. Jeg liker ikke å gå så langt etter en natt ute for å få mat. (Kjenner selv jeg ble litt douchebag-sarkastisk da jeg skrev den siste setningen, så overse den gjerne)

Hvorvidt Oslo City er penere enn Bergens Galleriet tror jeg de fleste setter kun den minste fingeren sin på. Det viktigere er vel om utvalget på H&M i hver av sentrene er vel mer eller mindre identisk.

Jeg har ant meg at østlendingene kanskje har noen fetisjer eller underlige hobbyer, men mer enn det kan jeg ikke spekulere om hva kan være som man ikke får til i Bergen ;)

Lenke til kommentar

Den siste linken der er vel ganske off topic? Det vil ikke trådstarter merke noe til uansett hvilken by han drar til.

Flere kjøpesenter i Oslo enn Oslo City. Byporten, CC-Vest, Storo, Ski, Lambertseter, Kolbotn torg og ikke minst Sandvika. Store, fine, moderne kjøpesentre. Poenget her er at det er flere muligheter og større sjanse for å finne det man skal ha. Ergo, positivt.

Hvis du tror du må "gå langt" i Oslo på natta for å få deg noe mat tar du skrekkelig feil. Du glemmer en viktig detalj. Du tenker at byen er større, noe som er riktig. Men da er jo etterspørselen også større så det vil dermed si at det er flere kebabsjapper, flere Deli de Luca osv. Så nei, du må ikke gå så langt noe sted for å få deg en matbit.

Hva vil flere kjøpesentre si? Jo, nettopp, flere muligheter, mer utvalg, jo flere jo større sjanse for at det er kort vei til nærmeste kjøpesenter. Ganske positivt med andre ord. Har man litt mer særegen interesse er Oslo også Norges eneste med gode utvalg i mer ekslusive butikker, som Lacoste, Diesel, Louis Vuitton osv. Disse finner man rundt om i byen (akersgata, hegdehaugsveien) og på Steen og Strøm og Paleet.

Angående siste setningen din, ah, du velger å tulle bort et godt poeng fra min side. Be my guest. ;) Det kan være hvis du, eksempel: liker en spesiell musikksmak innen punk/rock/hardcore så finnes det en egen venue kun for den. Eksempel: Subscene. Kulturelle tilbud = Oslo.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

En del sterke meninger her ser jeg! :)

Et par tilfeldige tanker og spørsmål:

Studiemiljø:

- Har noen her studert både i Bergen og Oslo? Jeg har også 'hørt' at studiemiljøet i Bergen er bedre, men jeg er ikke helt overbevist. Alle jeg kjenner i Oslo har hatt en veldig fin studietid. Jeg kjenner en som studerer ingeniør på HiOA og har inntrykk av at studiemiljøet der ikke er så bra, men jeg tror også han er en type fyr som ikke er så flink til å inkludere seg selv (liker best å sitte hjemme og er litt beskjeden).

- Greit at det er 30 000 studenter i Bergen, men det er jo 60 000 i Oslo? Så om byen er litt større, så er det jo fortsatt mange studenter i byen.

Vær:

Oslo er mye tørrere og har vesentlig mindre nedbør! Det er ikke vits å diskutere en gang. Statistikken er tydelig på det. Som utvandret sunnmøring er forskjellen veldig tydelig og noe jeg har lært meg å sette pris på.

Når folk som bor i Bergen sier at 'været er ikke sååå ille', så er det klart at det ikke kan være særlig 'bra' heller når de formulerer seg slik. :) 270+ regndager i året i følge Bergen Kommune sin hjemmeside.

-

Når det gjelder størrelse, så føler jeg i hvert fall ikke at Oslo er for stor. Mulig turister opplever det slik, men jeg synes Oslo er heller lite enn stort.

Minuset for min del i Oslo er at det er for dårlig integrert med natur og jeg synes heller ikke marka byr på de store naturopplevelsene. Der er Vestlandet (og Bergen) overlegent, men jeg kan selvsagt reise dit på ferie slik jeg gjør hver sommer uansett når jeg drar hjem til foreldrene mine.

Andre ting som er negativt i Oslo er at byen er kanskje i overkant multikulturell, dopselgere på åpen gate, prostituerte, sigøynere som dominerer bybildet, etc. Men alt i alt er ikke dette ting som er ille nok til at det trekker vesentlig ned for min del.

Uteliv:

- Kan ikke si at jeg synes utelivet i Oslo er FANTASTISK, men det er i hvert fall variert. Ser at en del klager på at det er spredt, men jeg ser ikke problemet med det. Er jo ikke slik at en trenger å gå bar-til-bar runde gjennom hele byen hver gang man er ute. Som regel går man ut på en plass og da reiser man jo direkte dit.

Hvordan er utelivet i Bergen? Er det stort og variert nok til at man ikke blir lei i løpet av en god måned?

Mange nok jenter til at man ikke har snakket med alle i løpet av et halvt år? :)

--

Jeg er litt redd Bergen blir for lite for meg. En kamerat var på besøk i helgen og møtte på samme jente (ei han kjenner) hele 5 ganger i løpet av en helg på ulike steder hver gang.

Nei, det blir nok studier som avgjør for min del, men jeg merker nok at det er Oslo jeg har mest lyst å bli værende i.

Som nevnt før ELSKER jeg bergensdialekt på jenter, så jeg har jo på mange måter sett veldig frem til det og kanskje det å få en kjæreste fra Bergen. Vi får se. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Lykke til med valget ditt, Elijah!

Du konkluderer riktig i tingene du drar fram her. Jeg kjenner en på byggingeniør på samme skole og han er også litt slik. Det kommer veldig an på hva slags type man er, og selvfølgelig hvilket studie man er på og hvilken skole. Ting kan jo også forandres for den enkelte fra ett år til et annet.

Men når alt kommer til alt skal man tross alt bo i byen man studerer også. Derfor er det viktig med andre ting som regn og kollektivtrafikk osv.

Og apropos siste, har møtt på en del bergenser-chicks både på skolen og byen så det skal du ta med knusende ro. :thumbup:

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hva slags vær er det i Bergen i dag?

Jeg sitter nå på Sunnmøre og ser tykk skodde som har lagt seg ned til foten av fjellet. Temperaturen har gått ned og det ser ut til å bli en regnfull dag slik som i går.

Lykke til med valget ditt, Elijah!

Og apropos siste, har møtt på en del bergenser-chicks både på skolen og byen så det skal du ta med knusende ro. :thumbup:

Takker! :)

Oh-la-la! Jeg har vært mye ute på byen og har desverre kun møtt en bergensjente (og hun var nydelig) ute. Får se om jeg er heldigere til høsten (om det blir Oslo).

Akkurat det glemte jeg å nevne i mitt forrige innlegg.

Jeg synes Bergen er en langt penere by enn Oslo og selve sentrum er mye triveligere. Liker bedre arkitekturen og alt. Oslo er ikke særlig pent, selv om isolerte deler er pene.

Fisketorget ser egentlig jævlig ut nå. Enig med han som var ute i avisa nettopp og mente de burde fjerne alle de som solgte drit der.

Jævlig hvordan?

Lenke til kommentar

Det er riktig nok at det regner en del i Bergen, men når det blir fint vær da forandrer hele byen seg det er helt fantastisk å se.

Når det gjelder utelivet så er utelivet i Bergen dritt dårlig for folk som ikke er 20 år, nå har jeg ikke vært så mye ute på 20 år steder da ikke så mange av de jeg kjenner er gamle nok enda men der jeg har vært har det vært bra.

Lenke til kommentar

Det er riktig nok at det regner en del i Bergen, men når det blir fint vær da forandrer hele byen seg det er helt fantastisk å se.

Når det gjelder utelivet så er utelivet i Bergen dritt dårlig for folk som ikke er 20 år, nå har jeg ikke vært så mye ute på 20 år steder da ikke så mange av de jeg kjenner er gamle nok enda men der jeg har vært har det vært bra.

Exodus er vel stedet for 18-19åringer. Hva er gale med det? Veldig-veldig mange attraktive jenter der vel? Og douchebag-gutter?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Det er mulig jeg har opplevd Bergen fra en god side værmessig ettersom det har vært opplett nesten hele tiden foruten litt høy luftfuktighet, men etter noen dager her må jeg bare si at jeg elsker byen veldig høyt.

- Utrolig mange pene jenter

- En fantastisk dialekt

- En by som i mye større grad er preget av studenter enn Oslo. Om det er positivt eller negativt må være opp til hver enkelt å bedømme, men jeg liker i hvert fall unge studiner.

- Utrolig vakker bykjerne

- Omringet av flott natur (selv om Sunnmøre griser Bergen)

- Veldig vennlige folk det er lett å komme i kontakt med. Har ikke hatt store problemer med å komme i kontakt med folk i Oslo heller, men det virker som en mer avslappet stemning i Bergen. Nesten litt som San Francisco VS New York.

Ettersom jeg har kommet inn på et like spennende studium i Oslo, har plass å bo der og sliter med å finne noe i Bergen (hadde vel funnet noe på sikt), så ser det ut som jeg flytter tilbake til Oslo, men det er ikke med lett hjerte. Føles veldig blandet.

Ser ikke vekk fra at jeg kommer tilbake en dag og kanskje til og med bosetter meg her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...