Gjest Bruker-239845 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Bumper denne! Siden sist har jeg fått veldig kalde føtter vedrørende Bergen, kanskje mye på grunn av at jeg har bodd hjemme på Sunnmøre i sommer og været har vært elendig sett bortsett fra forrige uke. Jeg hadde glemt hvor sterkt jeg hatet skodde, tåke og regn dag etter dag. Så nå leter jeg etter gode grunner til å fortsatt flytte til Bergen eller eventuelt gode nok grunner til å bli i Oslo (som jeg egentlig har, kanskje bortsett fra studiemuligheter i år). Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Vel gode grunner for Oslo er det vel bare å bla bakover i tråden her det? T-bane og kollektivt mye bedre, større by uten å være for stor, mer og størst utvalg/tilbud, bedre klima, mest praktisk i forhold til reising, har alt som Bergen har, men har bare enda litt mer og er bare enda litt bedre på det. Oslo har rett og slett størst og best utvalg i alle segmenter. + + Også tullegrunnene da som at Oslos borgere har kompisforhold til ordføreren sin (Ja, det stemmer faktisk. Sett Fabian Stang opp til flere ganger på Aker Brygge stå å ta en blås mens han prater med tilfeldige folk, smil og latter dominerer) og at det er færre som snakker bergensk her. Det er også et pluss, med mindre man er veldig fan av brautende bergensk. http://www.diskusjon...ic=1454776&st=0 - Denne tråden med 4 sider kan kanskje hjelpe deg litt. Kan sitere en del herfra. Vil sitere Skurupu her: Bergen slår Oslo på natur. Oslo slår Bergen på kultur. Jeg kan feriere i Bergen, men jeg vil bo i Oslo. Endret 30. juli 2013 av Krokanrull Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Det er også et pluss, med mindre man er veldig fan av brautende bergensk. TS er fra Sunnmøre. Vil du virkelig ha han og hans dialekt til Oslo? 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Hansa er bedre enn Ringnes. Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Velger sunnmørsk over bergensk any day of the week. Langt i fra noen stygg dialekt etter min mening. Flodec: Bra Hansa fås kjøpt overalt i Norge da. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Hansa er bedre enn Ringnes. Nøgne Ø er bedre enn Hansa. I Oslo er vi jo så heldige at vi har flere butikker og utesteder meg veldig godt ølutvalg. Så det er ikke noe problem 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Så nå leter jeg etter gode grunner til å fortsatt flytte til Bergen eller eventuelt gode nok grunner til å bli i Oslo (som jeg egentlig har, kanskje bortsett fra studiemuligheter i år). Bergensere har høyere toleranse for vestlandsdialekter enn den gjengse Oslo-borger (har jeg fått det for meg). Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Bergensere har høyere toleranse for vestlandsdialekter enn den gjengse Oslo-borger (har jeg fått det for meg). I Oslo er det folk fra den minste dalen i Sogn og fjordane og samer fra Kautokeino. Oslo-folk har hørt det meste før. Ingen grunn til bekymring her. Er selv fra Rogaland og har hørt jeg har "søt" dialekt så der ser man. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Mange jeg kjenner som flyttet østpå la om dialekta rimelig kjapt, fordi folk ikke forstod dem. Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Høres rart ut. De har vel vært maks uheldige. Har en i klassen fra Søgne og han mumler en del i tillegg, noen sier 'hæ' til han mer enn andre, men de som sier 'hæ' mest er ikke de fra Oslo-by, men heller innflytterne faktisk. Merkelige greier. Endret 29. juli 2013 av Krokanrull Lenke til kommentar
urmannen Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Anbefaler deg sterkt Bergen. Det at Bergen har dårlig kollektivtrafikk er bare tull. Vil faktisk påstå at det er bedre fremkommelighet i Bergen enn i Oslo. Bybanen er jo genial og Bergen går først og fremst i lengderetning. Studentlivet i Bergen er lagt veldig til rette og byen føles virkelig som en studentby. Utelivet er bra og været er ikke så forferdelig som man hører. Men først og fremst handler alt om miljøet på ditt studiested. I Bergen ligger alt til rette, men det handler mye om det sosiale på studie. Det er altså ikke et fasitsvar, men jeg ville uten tvil valgt Bergen eller Trondheim. Det er ganske allment kjent at det er de eneste studentbyene i Norge. Oslo blir for stort og jeg kjenner mange som klager på studentmiljøet der. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 og Bergen går først og fremst i lengderetning. ? Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Kollektivtrafikken i Oslo er også mye bedre enn i Bergen, selv etter bybanen deres. Et reisekort dekker også langt større områder enn i Bergen, selv om man bare kjøper 1 sone. I Oslo har du alternativer. T-bane, buss, trikk. I tillegg går de oftere. Har aldri venta mer enn 6 minutter på noen av dem. I tillegg har vi ikke natt-tillegg i Oslo. Oslo er også en glimrende student-by med mange ulike tilbud hele tiden. Utelivet på plass og været bedre enn byen ved vestkysten. Mindre regn og blåst. I tillegg slipper vi de jævlige vestlands-vintrene med slaps og sludd store deler av vintermånedene. Oslo er langt fra for stort. Er nok den eneste storbyen vi har i landet hvis vi ser internasjonalt, men den er likevel ikke for stor. Oslo er lagt opp til at det skal være enkelt og ferdes. Etterhvert kommer man fort inn i det og innser hvor liten Oslo egentlig er. Har hørt folk klage om studentmiljøet i både Stavanger, Trondheim, Bergen og Oslo, så det sier lite om byene som studentby. Det er negative erfaringer enkelte har gjort seg. Det kan være i forhold til dårlige karakterer, problem med en lærer eller andre negative assosiasjoner folk har til et sted. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Om kollektivtilbudet er bra eller ikke i Bergen avhenger veldig av om du bor langs hovedkollektivårene eller i alle fall i nærheten av en av bydelsstasjonene. Gjør du det så er det bra, gjør du ikke så er det alt fra bra til tilnærmet ikkeeksisterende store deler av døgnet. Går ut i fra det er slik i Oslo og, selv om du påstår du aldri har venta mer enn 6 minutter på transport (høres ut som du har oppholdt deg innenfor en eller annen ring med særdeles mye trafikk - Bergen er tross alt ikke så stort, man er på "lander" noe fortere og da er nødvendigvis ikke passasjergrunnlaget like stort som store deler av Oslo). Lenke til kommentar
urmannen Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) ? Bergen strekker seg i hovedsak ut i en dal, og bybanen går fra sentrum og helt ut til Nestun (ca. 20 minutt) . Derfor er Bergen veldig lett å ferdes i, i motsetning til Oslo som er en mye større by. Endret 29. juli 2013 av urmannen Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Poenget er at kollektivtrafikken i Oslo er særdeles god, bedre enn den er i Bergen. Den er sikkert ikke 100% jævlig i Bergen, ikke det jeg sier. Og angående om jeg holder til et sted med ekstremt mye trafikk så gjør jeg ikke det. Bor i Nydalen som verken er i sentrum eller i utkanten. Likevel har jeg muligheten til både t-bane, buss og går jeg 3 minutter kan jeg sannelig ta trikk også. I tillegg går bussen døgnet rundt. Du skal langt utenfor allfarvei for å vente stort lenge på kollektivtransport i Oslo. urmannen: Du får det til å høres ut som Oslo er vanskelig å finne fram i? Dette stemmer ikke. Oslo er ikke New York for de som trodde det. Bybanen er kjip. Hver gang jeg tok den på helgebesøk hos kompiser som studerer der borte var den full (ja, vi tok den på forskjellige tidspunkt). Få sitteplasser, liten avstand til setene foran osv. T-banen i Oslo er av en annen verden. Større komfort, effektiv og ikke minst proffhetsfølelse. Endret 29. juli 2013 av Krokanrull Lenke til kommentar
urmannen Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Bergen er en studentby og Oslo er ikke. Slik er det bare noe de aller fleste er enige i. Så får du selv vurdere hva som er viktigst for deg. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Bergen strekker seg i hovedsak ut i en dal, og bybanen går fra sentrum og helt ut til Nestun (ca. 20 minutt) . Derfor er Bergen veldig lett å ferdes i, i motsetning til Oslo som er en mye større by. Snakker vi om Bergensdalen? Altså Bjørgvin og ut til nordre del av Fana? Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Bergen er en studentby og Oslo er ikke. Slik er det bare noe de aller fleste er enige i. Så får du selv vurdere hva som er viktigst for deg. Nå er det faktisk ikke noe fasitsvar på hva som er en studentby og ikke da... Ingen universal truth her. Døm ut fra faktaene og hva byene har å vise fram så burde valget være enklere. Jeg syns Oslo er en studentby, du mener ikke det. Alright then. Oslo har alt Bergen har og litt til. Ingen argument skulle tilsi at Oslo ikke er noen studentby. Mål heller de to byene opp i mot hverandre istedenfor å hylle Bergen for noe byen ikke er; Trivelig og praktisk. Endret 29. juli 2013 av Krokanrull Lenke til kommentar
urmannen Skrevet 29. juli 2013 Del Skrevet 29. juli 2013 Snakker vi om Bergensdalen? Altså Bjørgvin og ut til nordre del av Fana? Jeg mener altså hvis du følger Fjøsangerveien. Bybanen går fra sentrum til Danmarksplass til Mindre osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå