Gå til innhold

Bergen eller Oslo - Hvor er det best å bo/studere?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Vel, hvis du tror at forskjellen på 465,56 km² og 454,03 km² kun er 1km² så tror jeg nok du stryker i så enkel matematikk at du ikke bør uttale deg om hvor noen skal og ikke skal studere.

Syns forøvrig det er pinlig å se deg i ene setningen syns areal ikke har noe å si så lenge man har flere personer innenfor samme areal, for hvis personer innenfor areal er alfa og omega, så er areal per din egen definisjon viktig likevel.

Hva er det du vil?

Mulig jeg dreit meg ut på målingen av arealet (forklar gjerne), men det endrer ikke faktum av at Oslo er en større by enn Bergen?

Areal er jo en del av tegningen, men det virker jo som om det er det eneste som teller for deg?

Men det er ikke den eneste faktoren som spiller inn når man diskuterer størrelsen på en by.

Så fordi jeg ikke er veldig god i matte så skal jeg ikke uttale meg?

Hold gjerne personangrep borte fra diskusjonen, det styrker ikke akkurat ditt argument.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer areal eller ikke, poenget er at Oslo stort sett er en bedre by enn Bergen etter mine begreper. Bedre vær, mindre vind, bedre flyplass, flere muligheter innenfor alle segmenter: Musikk, sport/idrett, ja kultur generelt, større aka lettere å få deltidsjobb ved siden av studiene, oversiktlig og samtidig stor men ikke så stor by som man først tror. Mer praktisk by helt enkelt. T-banen og trikken slår vel bybanen ganske godt i grøfta med hyppigere avganger, flere sitteplasser, større og også et bedre sanntidssystem. I tillegg er det ikke natt-tillegg på buss i Oslo, noe det er i nesten alle andre byer, inkludert Bergen. Jeg kan si for min del at jeg aldri har venta mer enn 6 minutter på verken buss/trikk eller t-bane i Oslo. Det er ganske suverent og bevis på et kollektivtilbud som virkelig fungerer! :)

Dette er ting som i den store sammenhengen kanskje ikke er det viktigste, men som likevel kan være irriterende i lengden om ikke er på plass.

Det kommer selvfølgelig an på hva man er på jakt etter. Har man ikke noe i mot regn og vind og elsker å gå i fjellet ofte så er vel Bergen et godt alternativ. ;)

Endret av Krokanrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan si for min del at jeg aldri har venta mer enn 6 minutter på verken buss/trikk eller t-bane i Oslo. Det er ganske suverent og bevis på et kollektivtilbud som virkelig fungerer! :)

Sant nok, men jeg tipper at du da bor rimelig sentralt. Om man feks. bor mellom Majorstuen og Tøyen ett sted kan man jo hoppe på absolutt alle tbaner som kommer og feks. 31 bussen kjører vel 24timers ruter nå. Men om du begynner å bevege deg litt ut i perimeteren så blir det straks litt lengre ventetider. (Og nattbuss tillegget var vel noe som forsvant for kun et par år siden eller deromkring. Før det var det rimelig kjipt syntes jeg.)
Lenke til kommentar

Storo er ikke spesielt sentralt, ikke utkant, ikke sentrum. Selvfølgelig, hvis bor du langt oppå Stovner i øst eller Voksenåsen i vest går det ikke like ofte. Men som regel kommer det alltid en buss eller tbane eller trikk de nærmeste 10 minuttene. Noe som fortjener en applaus. Det er sykt digg å ha det sånn. :)

31 og 37 kjører døgnet rundt ja.

Lenke til kommentar

Kan vel egentlig si det slik: Om man liker storbypreget så er Oslo det beste. Oslo er absolutt ingen storby, men det er det nærmeste man kommer en storby her til lands. Men ikke tenkt lokalt, tenk globalt. Verden er din lekegrind. Kom deg lengst mulig bort fra Norge når du har sjansen. Du kan alltids komme tilbake igjen, bare med et bredere verdensperspektiv og en bedre forståelse av hvor priviligerte vi på mange måter er her i Norge :)

Lenke til kommentar

Kan vel egentlig si det slik: Om man liker storbypreget så er Oslo det beste. Oslo er absolutt ingen storby, men det er det nærmeste man kommer en storby her til lands. Men ikke tenkt lokalt, tenk globalt. Verden er din lekegrind. Kom deg lengst mulig bort fra Norge når du har sjansen. Du kan alltids komme tilbake igjen, bare med et bredere verdensperspektiv og en bedre forståelse av hvor priviligerte vi på mange måter er her i Norge :)

Enig med Vice her.

Jeg angrer på at jeg ikke tok ett semester (eller mer) i utlandet da jeg studerte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal sammenlikne kollektivtilbudet, er det også verd å nevne at en enkeltbillett (på dagtid) er billigere hos Skyss enn Ruter og i tillegg er gyldig i 90 minutter mot 60 minutter. På de 90 minuttene rekker jeg å dra ned fra Ytre Sandviken til Storsenteret, handle, kjøpe et lite måltid og dra opp igjen uten å betale for mer enn en billett. I Oslo ville det ikke gått uten å kjappe seg med tilsvarende avstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå går jo busser, tbaner og trikker oftere i Oslo enn bussen og bybanen i Bergen også da. Prisene på 24-timer, 7-dager, 30-dager er i tillegg billigere på ruter (Oslo) enn skyss (Bergen).

i Oslo har du som regel handlemuligheter like utenfor døren uansett så du trenger ofte ikke dra så langt til nærmeste storsenter. Ypperlige sykkelmuligheter også. Det har nok Bergen også for den del, men kanskje litt bratt sånn praktisk sett. Tungt den ene veien. :p

Endret av Krokanrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Blir bare mer og mer forvirret her jeg! :)

Sitter hjemme på Sunnmøre nå og ser på tykk skodde som dekker halve fjellet og surt regnver. Merker at jeg savner Osloklimaet. ;)

Meeeen, om jeg har muligheten til å hoppe over til Oslo i studiet jeg velger, så tror jeg at jeg prøver Bergen et år. Alltid fint å prøve nye ting og gjøre sine egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Når det er 15-20 minus i Oslo så er det lett å savne den milde vinteren på vestlandet.

Fordelen med vinteren i Oslo er at den er veldig stabil. Foretrekker faktisk den fremfor vinteren på Vestlandet.

Ganske kaldt og surt når det blåser så mye at regnet går horisontalt! :)

Lenke til kommentar

Når det er 15-20 minus i Oslo så er det lett å savne den milde vinteren på vestlandet.

Vinteren på vestlandet har vært like kald som Oslovinteren siste 3 åra. Det hjelper da i tillegg lite da at det regner og blåser mer i de andre årstidene i Bergen enn i Oslo. Heller varmere og mer sol resten av årstidene og litt kaldere om vinteren enn sludd og slaps spør du meg.

Lenke til kommentar

http://www.yr.no/ste...statistikk.html

http://www.yr.no/ste...statistikk.html

Nei det er helt feil å si at Oslo har vært like mild som Bergen. Det har riktignok vært endel kaldere i Bergen de siste årene i forhold til "normalen", men vinteren i Oslo er ikke noe behagelig. Jeg er Finnmarking, og vet hva skikkelig vinter er for noe :)

Var ikke spesielt mange dagene med mer enn -10 i vinter i Oslo, men. En stabil kald vinter er bedre enn slaps og sludd etter min mening. Poenget her er at klimaet i Oslo er bedre enn i Bergen. Med mindre man liker vind og regn oftere da selvfølgelig.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Forventet at dette skulle bli en lengre og mer opphetet debatt!

Anyway, det ser ut som om jeg ender opp i Bergen uansett på grunn av studievalg. Jeg vet jeg kommer til å savne Oslo og kanskje flytter tilbake når jeg blir eldre, men jeg håper og tror jeg kommer til å like meg vel så bra i Bergen!

:)

Lenke til kommentar

Forventet at dette skulle bli en lengre og mer opphetet debatt!

Du er nok ikke den første som har manet til denne debatten verken her eller andre steder, så kanskje folk er litt lei?

Lykke til med studiene. Med mindre noen flere dager med regn og skyer enn østpå skremmer deg tipper jeg du kommer til å ha det trivelig i Bergen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...