Gjest Bruker-239845 Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Heisann, Jeg bor for tiden i Oslo og liker meg veldig godt, men vurderer å flytte til Bergen til høsten for å studere. Jeg kan ta studiene i Oslo også, men det er mulig jeg får et bedre studietilbud i Bergen og det frister også litt å prøve noe nytt. Det som bekymrer meg med Bergen er været og at byen kanskje blir litt liten for en som er vant med å bo i Oslo. Jeg er opprinnelig fra Ålesund, så jeg er vant med surt kystklima og har egentlig blitt veldig glad i østlandsklima. Ellers er det ting jeg savner i Oslo også, som for eksempel nærhet til naturen og fjell. Hvilken by trives du best i? Hadde vært ekstra interessant å høre fra folk som har bodd begge plasser. Diskuter! Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Oslo! I Bergen er det så mange blærete folk (jeg er fra Bærum som jeg vet hva jeg snakker om!), det regner hele tiden, og det er jo strengt tatt bare ett lite tettsted. Går jo gjennom sentrum på typ 10min. Jeg har ikke bodd i Bergen selv, men har vært der mange ganger og har flere venner som har bodd og bor der. Veldig mye delte meninger. Noen stortrives og noen stikker hjem og avslutter studiene i Oslo fordi de ikke orker mer. Du skal ikke dra veldig lagt for å komme deg ut i naturen, du får dog ikke "fjellfølelsen" i umiddelbar nærhet. Så jeg ville valgt Oslo og kanskje ett semester eller to i utlandet? Endret 20. juni 2013 av PatSharpX 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Heisann, Jeg bor for tiden i Oslo og liker meg veldig godt, men vurderer å flytte til Bergen til høsten for å studere. Jeg kan ta studiene i Oslo også, men det er mulig jeg får et bedre studietilbud i Bergen og det frister også litt å prøve noe nytt. Det som bekymrer meg med Bergen er været og at byen kanskje blir litt liten for en som er vant med å bo i Oslo. Jeg er opprinnelig fra Ålesund, så jeg er vant med surt kystklima og har egentlig blitt veldig glad i østlandsklima. Ellers er det ting jeg savner i Oslo også, som for eksempel nærhet til naturen og fjell. Hvilken by trives du best i? Hadde vært ekstra interessant å høre fra folk som har bodd begge plasser. Diskuter! Jeg vokste opp i en drabantby rett utafor Oslo og bor i Bergen nå. Jeg liker Bergen best, først og fremst på grunn av utsikten, naturen og landskapet. Byen er riktignok mindre enn Oslo, men det er ikke noe jeg irriterer meg over. Det er også praktisk da avstandene mellom forskjellige utesteder er små. Det regner ikke så ofte som jeg var redd for da jeg flyttet hit. Høsten i fjor var veldig våt, men dette halvåret synes ikke at det har regnet noe mer enn hjemme. Jeg ble jo fort vant til det også. Jeg tenker ikke over det når det regner annet enn at jeg tar på meg ei jakke og går ut. Man dør jo ikke av å bli litt våt. 4 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Er generelt en god ting å prøve litt forskjellige steder. Selv trives jeg stort sett de aller fleste steder og føler at jeg finner ofte det beste i hvert sted og trives med det. Når det er sagt så mener jeg at folkene som regel betyr mye mer enn stedet i seg selv og om du finner folk du trives med så spiller det nærmest ingen rolle hvor man bor. Men har du muligheten til å flytte på deg så benytt deg av den. Aller helst ville jeg anbefalt utlandet, men Bergen er jo "bedre enn ingenting" 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Er det noe å lure på? 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Vet ikke helt om Nystemten Guldbrandsen'way er den beste reklamen for Bergen. Jeg skjønner ikke halvparten av teksten.... Jeg har bodd i både Bergen og Oslo. For meg er det ikke et tema engang. Bergen! Det eneste jeg savner i fra Oslo er......absolutt ikke en dritt. Jo det var hyggelig å sitte på Aker brygge etter jobb for å skylle ned en pizza med ettpar halvlitere. Men det slår liksom ikke det å nyte samme meny på bryggen i Bergen. Endret 20. juni 2013 av Flodec 2 Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Oslo! Uten tvil. Bor og studerer selv i Oslo, er fra Rogaland, vært på helgebesøk i Bergen hos kompiser og kommer alltid tilbake til Oslo med et smil og tenker "phew". Klimaet er generelt bedre i Oslo, luftkvaliteten bedre, kollektivtrafikken er mye bedre (for eks. ikke nattillegg slik det er i Bergen, hvis du er student osv.), flere kulturtilbud (kommer det et band til Norge som sjelden er her, er det ofte Oslo og ikke Bergen de besøker), større (flere tilbud), mer praktisk når du skal reise + + I tillegg er Bergen-patriotismen ganske latterlig for de som ikke er derfra. Flere enn man skulle tro som er sånn. Det her er tatt på kornet, og ganske morsomt - http://www.youtube.com/watch?v=SjYjMwrUtYk Endret 20. juni 2013 av Krokanrull 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Takk for alle svar! Som forventet, ganske delte meninger hittil. Jeg har alle mine nære venner i Oslo etter å ha bodd vekke fra de ganske lenge, så det taler til Oslo sin fordel, men jeg vet ikke, lysten til å prøve noe nytt er der altså. Om jeg får tilbud om plass å bo i Bergen, tror jeg at jeg kommer til å slå til, med tanke på hvor vanskelig det er å få bolig i Oslo. Og om det er slik at jeg kan bytte høyskole etter et år uten problem, så tror jeg også det blir å prøve Bergen. Men i går tenkte jeg tilbake på Oslo og snakket med en kamerat som hadde vært ute og nytt Oslo og da merket jeg at jeg virkelig har likt meg godt der og kommer til å savne byen om jeg flytter. Er ikke enkelt å bestemme seg. I tillegg er Bergen-patriotismen ganske latterlig for de som ikke er derfra. Flere enn man skulle tro som er sånn. Det her er tatt på kornet, og ganske morsomt. Fantastisk. Jeg lollet! Endret 21. juni 2013 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Hvordan er damene og utelivet i Bergen? Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Hvordan er damene og utelivet i Bergen? Vel, det er jo færre folk der, dvs. mindre utvalg og færre tilbud. Utelivet er jo også mindre ettersom byen er det. Ikke dårlig, men ja, mindre og færre muligheter. En annen ting er jo dialekten, i Bergen er du garantert å høre bergensk nesten over alt. Dialekter er rått, men Bergensk er ikke noe jeg finner veldig sjarmerende. Smaksak selvfølgelig. I Oslo har jeg hørt alt fra Kautokeino-dialekt til Dalsfjørbøgdi-dialekt (Finnes ikke I know, men ja, langt inni gokk), i Oslo hører du alt av dialekter over alt, sikkert i Bergen også, men der er det jo tross alt flere bergensere. Endret 21. juni 2013 av Krokanrull Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Bare så det er sagt: Bare fordi det er færre folk/utvalg/tilbud så betyr ikke dette nødvendigvis at det er mindre/færre muligheter. Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Bare så det er sagt: Bare fordi det er færre folk/utvalg/tilbud så betyr ikke dette nødvendigvis at det er mindre/færre muligheter. Helt riktig, sannsynligheten er større though. Men i Bergen mener jeg det stemmer. Syns utestedene i Oslo har mer å tilby. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Tilbudet er nok en del større enn i Oslo, men jeg ser at det er ikke så mye jeg benytter meg av allikevel, så jeg tror nok Bergen er stort nok sånn sett. Vedrørende dialekt så er jeg faktisk veldig glad i bergensk, i hvert fall på jenter. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 En annen ting er jo dialekten, i Bergen er du garantert å høre bergensk nesten over alt. Om en er student er det nok ikke så farlig med det. Mange er jo tilflyttere. Flertallet av mine forelesere ved UiB har f.eks. ikke snakket bergensk. Og jeg vil tro det er lettere å få nye venner blant andre tilflyttere enn innfødte og. Ellers kan jeg si at jeg liker Bergen best, men Bergen og Oslo er såpass forskjellige byer at det blir vanskelig og kanskje til og med feil å sammenligne dem. Jeg liker at Bergen sentrum er lite, samtidig som man har veldig mange tilbud her i forhold til størrelsen. Jeg synes Oslo blir veldig stort og uoversiktlig. Jeg synes klagingen på klimaet er overdrevet og jeg digger at jeg bor "midt" i sentrum og fortsatt har bare ett minutt å gå til fjellet. Det skal og sies at Bergen ikke kun er Bergen sentrum, slik mange virker å tro. Oslo er ikke bare Aker Brygge, som de samme gjerne også påpeker. Bergen har og bydeler, drabantbyer osv. De er nok ikke like kjente, interessante (stort sett har de ikke bysentre med gågater osv, men et stort handlesenter hvor det også ligger kommunale tjenester osv) eller store som de i Oslo men de finnes. Og her i Bergen vil man på mange måter ha en identitet i forhold til hvor man er vokst opp på samme måte som de i Oslo har det. Det er forskjell på å komme fra Loddefjord og Fana. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Oslo! I Bergen er det så mange blærete folk (jeg er fra Bærum som jeg vet hva jeg snakker om!), det regner hele tiden, og det er jo strengt tatt bare ett lite tettsted. Går jo gjennom sentrum på typ 10min. Du vet at Bergen (465,56 km²) i areal er større enn Oslo (454,03 km²) sant? Å si at Oslo er størst bare fordi det bor flere personer (på et mindre område) blir derfor bare for dumt.. Lenke til kommentar
Krokanrull Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Han har jo et poeng da. Bergen sentrum er ikke særlig stort. Du har større sjanse for å finne det du er på jakt etter i Oslo sentrum. Rett og slett fordi sentrum er større og bedre etter min mening. Les: Større, ikke mer uoversiktlig. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Du vet at Bergen (465,56 km²) i areal er større enn Oslo (454,03 km²) sant? Å si at Oslo er størst bare fordi det bor flere personer (på et mindre område) blir derfor bare for dumt.. Så du vil si at Bergen er en større by enn Oslo fordi den er litt mer enn 1km² større i areal? Hvor Oslo slutter og feks Bærum begynner har jo egentlig ikke noe å si. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Så du vil si at Bergen er en større by enn Oslo fordi den er litt mer enn 1km² større i areal? Hvor Oslo slutter og feks Bærum begynner har jo egentlig ikke noe å si. Hvor Bergen slutter og Sotra/Askøy/Os begynner har jo ikke noe å si! 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Hvor Bergen slutter og Sotra/Askøy/Os begynner har jo ikke noe å si! Ikke sant, det er jo antall mennesker innenfor det arealet som teller. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Så du vil si at Bergen er en større by enn Oslo fordi den er litt mer enn 1km² større i areal? Hvor Oslo slutter og feks Bærum begynner har jo egentlig ikke noe å si. Vel, hvis du tror at forskjellen på 465,56 km² og 454,03 km² kun er 1km² så tror jeg nok du stryker i så enkel matematikk at du ikke bør uttale deg om hvor noen skal og ikke skal studere. Syns forøvrig det er pinlig å se deg i ene setningen syns areal ikke har noe å si så lenge man har flere personer innenfor samme areal, for hvis personer innenfor areal er alfa og omega, så er areal per din egen definisjon viktig likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå