Gå til innhold

Hvor miljøvennlig er du?

Anbefalte innlegg

Globale CO2-utslipp

er det mange som tenker på,

og hva du bidrar med selv

er det lett å finne ut nå.

Jeg linker til en test

som kan gjøre deg mer bevisst,

og dersom du vil forbedre deg

vil den muligens gi deg en gnist?

Kanskje er du villig

til å endre på deg selv.

Hvis du bare er nysgjerrig,

ta testen likevel:

http://www.gronnhver...nor/Klimatesten

Miljøproblematikken

er et globalt prosjekt,

din egen adferd i dag

kan redde din kommende slekt. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det store og hele så bryr ikke folk seg nok.

Skulle gjerne sett fornybar energi i Norge. Og det at folk ikke tar i bruk solcellepaneler er latterlig. Du kan forsyne et helt hus med elektrisk energi med det, og du slipper strømregninger, uforutsigbare strømbrudd osv. Du får også støttet opp til 25 % eller noe sånt (Link, Enova). Ulempen er at du må kjøpe utstyret, men dette tjener du fort inn igjen. Og ja, det fungerer på en overskyet dag i tillegg til på vinteren.

En annen ting er at folk kjøper idiotiske halogenpærer som bruker 10 ganger så mye strøm som LED. Har en 4 W LED-pære som lyser like godt som en 35 W halogen her (er faktisk en perfekt erstatter). Den er riktig nok kjøpt på DX.com, men det er Cree LED-diode (respektert merke). Har prøvd mange forskjellige modeller, og denne er jeg veldig fornøyd med.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Hvor miljøvennlig er jeg?

Svaret på det er ganske greit

Jeg forsøpler ikke, går til jobben

Og er ikke feit

Det er dog én opplysning

jeg gjerne melder

Klima og miljø er to forskjellige ting

hvor ulike kriterier gjelder

Miljø er mer en lokal greie

hvor ren luft, mat og vann er greia

Klima er en global sak

Og ikke i samme leia

• Liker 4
Lenke til kommentar

Med en liten holdningsendring så vil nok faktisk livskvaliteten din øke ved å bli mer miljøvennlig. Det har i alle fall jeg opplevd.

Prøver å leve så miljøvennlig som mulig, spise mest mulig vegetar, reise kollektivt, kjøpe minst mulig ting, velge økologiske produkter der det lar seg gjøre. Eneste problemet mitt er at jeg er glad i å reise og det blir dermed noen flyturer i løpet av et år. Prøver å begrense meg der også med å velge tog fremfor fly der det er mulig.

Tok testen og fikk et årlig utslipp på 5586 kilo CO2-ekvivalenter, gjennomsnittet er på 8395 kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si jeg tenker veldig mye på miljøet. Bryr meg om hvor mye unødvendige varer jeg kjøper, hvor mye jeg kjører bil, strøm osv. Tok testen jeg også, og havnet på 3437. Ganske lavt i forhold til gjennomsnittet, egentlig. Det som utløste størst effekt hos meg var mat og fly. Er ikke så god til å tenke på hvor miljøvennlig mat jeg spiser, og hvor mye kjøtt osv jeg spiser.

Synes det er veldig viktig å tenke på den enkeltes forbruk når det gjelder denne saken, men jeg tror likevel ikke vi vil klare å "redde" krisa om alle bidrar til å senke utslippene. Bedre vil det bli, men i all hovedsak bør vi satse på nye teknologiske, fornybare veier å gå. Det handler om land, og folk som en enhet, samt hvert enkelt individ. Samarbeid.

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg lå over snittet, men jeg er faktisk betydelig under snittet.

Skulle gjerne sett fornybar energi i Norge. Og det at folk ikke tar i bruk solcellepaneler er latterlig. Du kan forsyne et helt hus med elektrisk energi med det, og du slipper strømregninger, uforutsigbare strømbrudd osv. Du får også støttet opp til 25 % eller noe sånt (Link, Enova). Ulempen er at du må kjøpe utstyret, men dette tjener du fort inn igjen. Og ja, det fungerer på en overskyet dag i tillegg til på vinteren.

Norges første nullenergibolig skulle være ferdig i september 2012 og det er neppe veldig mange flere i dag. Jeg tipper under 10. Nullhus produserer ikke nok strøm til å være selvforsynt hele tiden. Nullen kommer av at de i sum skal levere like mye strøm til nettet som de forbruker på andre tider av døgnet/året. Så påstanden din om at solceller er nok som eneste energiforsyning til vanlige hus er dessverre helt på jordet. Det samme er påstanden om å slippe strømbrudd. Selv om det energimessig hadde stemt ville man fortsatt risikert svikt i sitt eget energianlegg.

Solceller virker på overskyete dager, men med langt lavere effekt enn i sollys. Solceller virker ikke om natta, som i nordlige deler av landet varer opp mot 2-3 måneder på det lengste. Batterier for lagring til så langt forbruk i den mest energikrevende delen av året er vanvittig kostbart og totalt urealistisk. Varmelagring fra solfangere er også urealistisk (krever rundt 30-100 kubikkmeter varmtvannslager avhengig av energiforbruk, soltimer, mørketid etc). Det krever også i størrelseorden 100-500 kvadratmeter solfangere for å varme opp energilagret tilstrekkelig.

Å bygge et nytt hus med ekstrem isolasjon (nullhus-standard) koster i størrelseorden 0,5-1 million kroner ekstra, sammenlignet med vanlige lavenergiboliger. I tillegg kommer selvsagt prislappen for solceller, varmefangere og energilager på 0,5-2 millioner avhengig av løsning. Total prislapp 1-3 millioner ekstra sammenlignet med lavenergiboliger. Enova støtter inntil 25% oppad begrenset til 75 600 kr. Lavenergiboliger har en typisk strømregning på rundt 10 000 kr i året. Hvis vi forutsetter noe så riv ruskende galt som 0% rente (særdeles fordelaktig for din påstand om lønnsomhet) så vil det ta 100-300 år før et sånt anlegg går i null. Huset er antagelig revet lenge før den tid. Tar vi med renter ser vi fort at innsparingen ikke er i nærheten av å betale rentene for ekstrakostnaden. Påstanden om at det er fort tjent inn er dessverre også helt på bærtur. Det er et økonomisk rent tapsprosjekt, selv om Enova spytter inn litt i potten.

En annen ting er at folk kjøper idiotiske halogenpærer som bruker 10 ganger så mye strøm som LED. Har en 4 W LED-pære som lyser like godt som en 35 W halogen her (er faktisk en perfekt erstatter). Den er riktig nok kjøpt på DX.com, men det er Cree LED-diode (respektert merke). Har prøvd mange forskjellige modeller, og denne er jeg veldig fornøyd med.

Halogen produserer rundt 15-22 lumen/W. Vanlige 35W 230V er blant de mest effektive så la oss si 20 lumen/W for lys med behagelig gulhvit farge og kontinuerlig fargespekter (CRI=100). LED produserer inntil 150 W/lumen, men da med en ubehagelig blåhvit farge (CRI<40), overdimensjonert kjøler, brukt i lave omgivelsetemperaturer, lave effekt og et nesten fraværende fargespekter. Det er også regnet eksklusive driveren. De beste drivere er rundt 80-90% effektive (omtrent som en strømforsyning til PC). Fargene fikser man med et fosforbelegg, men det stjeler ganske mye av lyset. Rundt 30% hvis man skal ha noe som nærmer seg halogen, CRI>80. Skal man bruke det innendørs må man trekke fra ytterligere 10-20% for temperatur. Skal man ha de innfelt i taket må man trekke fra ennå mer fordi takbokser samler varme. Reflektorer stjeler ytterligere noen prosent. Alt i alt kan du regne reell effektivitet for LED med god farger (CRI>80) til 50-90 lumen/W. Med andre ord 2,5-4,5 ganger mer effektivt enn halogen når man sammenligner epler med epler. Ikke 10 ganger som du påsto.

PS. Lysstoffrør er ganske konkurransedyktige de også. Ca 50-80 lumen/W med CRI>80.

Lenke til kommentar

Enda opp med 7672 kg (flyreiser utgjer nesten 1/3 del). Eg har ikkje eit veldig bevist forhold til miljøvern.

Er det nokon som veit om tallverdiane i testen er tilpassa til lokale (norske) forhold?

Mykje av det som går på sløsing med elektrisk kraft er ikkje like tungtvegande i norge der mykje av el-krafta er produsert ved hjelp av vannkraft som det er i land der ein bruker f.eks kullkraft for å lage elektrisitet.

Lenke til kommentar

I det store og hele så bryr ikke folk seg nok.

I det store og det hele vet ikke folk hva de snakker om

Skulle gjerne sett fornybar energi i Norge.
Tilnærmet 100% av elektrisitetsproduksjonen i Norge er fornybar energi, det kalles vannkraft.

Og det at folk ikke tar i bruk solcellepaneler er latterlig.
Det er vel mer latterlig å ønske å erstatte vannkraft med solkraft i ett land som har mye mer vann enn sol.

En annen ting er at folk kjøper idiotiske halogenpærer som bruker 10 ganger så mye strøm som LED. Har en 4 W LED-pære som lyser like godt som en 35 W halogen her (er faktisk en perfekt erstatter).
LED-pærer er langt mere effektive enn andre lyspærer siden de sistnevnte mister store deler av energien til varme og ikke til lys.

Dog, jeg finner det idiotisk å kjøpe svært dyre LED pærer, for så å måtte skru opp varmeovnene for å kompensere den oppvarmingen som de vanlige lyspærene bidrar med som man mister ved å bytte til LED.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I det store og det hele vet ikke folk hva de snakker om

Tilnærmet 100% av elektrisitetsproduksjonen i Norge er fornybar energi, det kalles vannkraft.

Det er vel mer latterlig å ønske å erstatte vannkraft med solkraft i ett land som har mye mer vann enn sol.

LED-pærer er langt mere effektive enn andre lyspærer siden de sistnevnte mister store deler av energien til varme og ikke til lys.

Dog, jeg finner det idiotisk å kjøpe svært dyre LED pærer, for så å måtte skru opp varmeovnene for å kompensere den oppvarmingen som de vanlige lyspærene bidrar med som man mister ved å bytte til LED.

I det store og det hele så stemmer det veldig godt at folk ikke bryr seg nok til å endre miljøskadelige levemåter.

Norge og fornybar energi, rundt 60 % ligger andelen på.

LED-pærer er ikke dyre, gode pærer koster fra 60 - 100 kr, og de varer mer enn 5 ganger så lenge, og tåler å bli skrudd av og på mange flere ganger. Tviler på at du får så mye varme fra halogenpærer osv. Det er ikke en effektiv varmekilde, så det vil være bedre å varme opp boligen med andre ting isteden.

Norges første nullenergibolig skulle være ferdig i september 2012 og det er neppe veldig mange flere i dag. Jeg tipper under 10. Nullhus produserer ikke nok strøm til å være selvforsynt hele tiden. Nullen kommer av at de i sum skal levere like mye strøm til nettet som de forbruker på andre tider av døgnet/året. Så påstanden din om at solceller er nok som eneste energiforsyning til vanlige hus er dessverre helt på jordet. Det samme er påstanden om å slippe strømbrudd. Selv om det energimessig hadde stemt ville man fortsatt risikert svikt i sitt eget energianlegg.

Solceller virker på overskyete dager, men med langt lavere effekt enn i sollys. Solceller virker ikke om natta, som i nordlige deler av landet varer opp mot 2-3 måneder på det lengste. Batterier for lagring til så langt forbruk i den mest energikrevende delen av året er vanvittig kostbart og totalt urealistisk. Varmelagring fra solfangere er også urealistisk (krever rundt 30-100 kubikkmeter varmtvannslager avhengig av energiforbruk, soltimer, mørketid etc). Det krever også i størrelseorden 100-500 kvadratmeter solfangere for å varme opp energilagret tilstrekkelig.

Å bygge et nytt hus med ekstrem isolasjon (nullhus-standard) koster i størrelseorden 0,5-1 million kroner ekstra, sammenlignet med vanlige lavenergiboliger. I tillegg kommer selvsagt prislappen for solceller, varmefangere og energilager på 0,5-2 millioner avhengig av løsning. Total prislapp 1-3 millioner ekstra sammenlignet med lavenergiboliger. Enova støtter inntil 25% oppad begrenset til 75 600 kr. Lavenergiboliger har en typisk strømregning på rundt 10 000 kr i året. Hvis vi forutsetter noe så riv ruskende galt som 0% rente (særdeles fordelaktig for din påstand om lønnsomhet) så vil det ta 100-300 år før et sånt anlegg går i null. Huset er antagelig revet lenge før den tid. Tar vi med renter ser vi fort at innsparingen ikke er i nærheten av å betale rentene for ekstrakostnaden. Påstanden om at det er fort tjent inn er dessverre også helt på bærtur. Det er et økonomisk rent tapsprosjekt, selv om Enova spytter inn litt i potten.

Halogen produserer rundt 15-22 lumen/W. Vanlige 35W 230V er blant de mest effektive så la oss si 20 lumen/W for lys med behagelig gulhvit farge og kontinuerlig fargespekter (CRI=100). LED produserer inntil 150 W/lumen, men da med en ubehagelig blåhvit farge (CRI<40), overdimensjonert kjøler, brukt i lave omgivelsetemperaturer, lave effekt og et nesten fraværende fargespekter. Det er også regnet eksklusive driveren. De beste drivere er rundt 80-90% effektive (omtrent som en strømforsyning til PC). Fargene fikser man med et fosforbelegg, men det stjeler ganske mye av lyset. Rundt 30% hvis man skal ha noe som nærmer seg halogen, CRI>80. Skal man bruke det innendørs må man trekke fra ytterligere 10-20% for temperatur. Skal man ha de innfelt i taket må man trekke fra ennå mer fordi takbokser samler varme. Reflektorer stjeler ytterligere noen prosent. Alt i alt kan du regne reell effektivitet for LED med god farger (CRI>80) til 50-90 lumen/W. Med andre ord 2,5-4,5 ganger mer effektivt enn halogen når man sammenligner epler med epler. Ikke 10 ganger som du påsto.

PS. Lysstoffrør er ganske konkurransedyktige de også. Ca 50-80 lumen/W med CRI>80.

Solcellepaneler kan uten problemer forsyne en hel bolig med elektrisk energi, ja. Du er heller ikke nødt til å kjøpe svindyre ferdigløsninger. Det er billigere å kjøpe solcellene og lage rammer/paneler selv. Det er ikke så dyrt som folk skal ha det til.

Joda, du kan oppleve strømbrudd i slike anlegg også, men det er mindre sjanse for det om man gjør det riktig.

Solceller virker fint når det er overskyet, men gir ikke like mye effekt nei. Men det er derfor det er en batteribank koblet til, slik at du kan bruke energi om natten også.

Folk kan finne på å bruke over 100 000 på et kjøkken (som de kunne bygd for 10 000 selv), og så er solceller altfor dyrt til at det er realistisk? La oss si at en gjennomsnittlig stor familie har en strømregning på 3000 kr i måneden blir det 36 000 kr i året. Det tar ikke mange årene før dette blir en stor sum som du kunne brukt til solcellepanel osv.

Hvordan kan du si at LED har en ubehagelig blåhvit farge? Det finnes mange LED-pærer som gir et varmt og fint lys, langt ifra blåvhitt. Den LED-pæren jeg snakket om er såpass lik at du ikke kan se forskjell når de er ved siden av hverandre. Og det finnes langt bedre LED-produkter der ute. Angående CRI så finner du LED som har verdier på 92-94.

Joda, det finnes mange dårlige LED-produkter der ute, men du har fortsatt et valg. Du må ikke kjøpe de dårlige produktene fordi det er LED, du har lov til å velge smart. Og de beste driverene har en effektivitet på 96 %. For de som er litt tekniske av seg kan lage dette selv. Kjøleløsningen er det ikke noe galt med, heller ikke når du skal bygge det inn i taket, andre pærer hadde blitt mye varmere! LED-pærer kan du faktisk ta på når de har vært på en stund. Og hvorfor drar du inn ting som reflektorer? Det er ting som både LED og halogenpærer har, ingen forskjell her.

En god driver med effektivitet på 90 % vil gi et totalt effektforbruk på 4,44 W med en 4 W LED-kilde. Det er fortsatt mer enn 10 ganger mindre enn en halogenpære. Hvis du bygger inn PWM-styring i denne driveren så vil du kunne få enda mer effektiv belysning (dette kan dog også gjøres med halogen osv.). Produsenter som Philips og Cree vil kunne tilby LED med 200 lpw (lumen per watt) om et år eller to, og du finner faktisk former for LED-belysning som har 300 lpw!

LED er såpass modent at det lett kan erstatte halogen, men det forutsetter at du kjøper riktig LED.

Lenke til kommentar

I det store og det hele så stemmer det veldig godt at folk ikke bryr seg nok til å endre miljøskadelige levemåter.

Nei, spesielt ikke når påstanden om skadelighet ikke holder vann.

Norge og fornybar energi, rundt 60 % ligger andelen på.
Du blander sammen olje og energi i din referanse, og såvidt meg bekjent vil du neppe spare mye bensin om du bytter ut lyspærene i stua med LEDs, eller?
13.1.2 ElektrisitetsproduksjonNorsk elektrisitetsproduksjon er i dag i all hovedsak vannkraftbasert. I 2006 utgjorde den samlede kraftproduksjonen nærmere 122 TWh. Av dette utgjorde vannkraftproduksjonen nærmere 120 TWh. I tillegg ble det produsert i underkant av 1 TWh elektrisitet fra vindkraft og vel 1 TWh elektrisitet fra termisk kraftproduksjon.Dette innebærer at vel 99 prosent av Norges elektrisitetsproduksjon var basert på fornybare energikilder i 2006.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/regpubl/stmeld/2006-2007/Stmeld-nr-34-2006-2007-/14/1/2.html?id=473496

LED-pærer er ikke dyre, gode pærer koster fra 60 - 100 kr, og de varer mer enn 5 ganger så lenge, og tåler å bli skrudd av og på mange flere ganger. Tviler på at du får så mye varme fra halogenpærer osv. Det er ikke en effektiv varmekilde, så det vil være bedre å varme opp boligen med andre ting isteden.

LED pærer koster vel 10x så mye som de vanlige glødepærene som man ikke lenger får lov av Poltiikerne å kjøpe.

Grunnen til at glødepærene ikke er en effektiv varmekilde er at en del av energiforbruket går tapt i form av lys. ;)

Lenke til kommentar

Jeg prøver å være miljøvennlig uten at det krever for mye initiativ. Jeg eier ikke bil, så CO2-utslippet mitt er begrenset til et par flyreiser og tog. Jeg har ikke noe tro på resirkulering, så det meste går i restavfall der unntaket er aluminiumsbokser og organisk avfall.

Jeg er flink til å lukke dører og skru av lys, og jeg bruker ikke mye varmtvann. Jeg har ingen barn, og planlegger ikke å få meg mange av de i den fjerne fremtid, og reprodusering er veldig miljøfiendtlig.

Konklusjonen er at jeg ikke er særlig grønn med vilje, men jeg tror på global oppvarming og jeg støtter nesten all miljøpolitikken til Venstre.

Lenke til kommentar

Nei, spesielt ikke når påstanden om skadelighet ikke holder vann.

Du blander sammen olje og energi i din referanse, og såvidt meg bekjent vil du neppe spare mye bensin om du bytter ut lyspærene i stua med LEDs, eller?http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/regpubl/stmeld/2006-2007/Stmeld-nr-34-2006-2007-/14/1/2.html?id=473496

LED pærer koster vel 10x så mye som de vanlige glødepærene som man ikke lenger får lov av Poltiikerne å kjøpe.

Grunnen til at glødepærene ikke er en effektiv varmekilde er at en del av energiforbruket går tapt i form av lys. ;)

Nei, men det hadde ikke med det å gjøre. Jeg mente bare at folk flest ikke bryr seg om miljøsparing osv. ;)

Men ja, du har rett i mye her. Jeg undersøkte litt og fant ut at inntrykket jeg hadde ikke stemte helt. Så vidt jeg vet så kan jeg ikke påpeke noen særlige negative sider med vannkraft.

Men, angående prisen på LED-pærer så er den ikke 10 ganger så høy. Du får nemlig gode LED-pærer fra 60 - 80 kr og mindre pærer fra 30 - 50 kr. :) I Norge dog er LED dyrt, altfor dyrt. Og sparepærer koster vel fra 20 - 50 kr? Jeg kjøper aldri sånt, så vet ikke helt sikkert hva de koster.

Lenke til kommentar
Solcellepaneler kan uten problemer forsyne en hel bolig med elektrisk energi, ja. Du er heller ikke nødt til å kjøpe svindyre ferdigløsninger. Det er billigere å kjøpe solcellene og lage rammer/paneler selv. Det er ikke så dyrt som folk skal ha det til.

Er din fritid verdiløs? Uansett, det er ikke så mye å spare på å kjøpe og montere cellene selv. Det er cellene og elektronikken som koster, ikke rammer og montering til moduler (kineserne er ganske billig i drift).

Dessuten glemmer du prisen på den enorme batteripakken du trenger gjennom vinteren og all isolasjonen til nullhuset (eller dimensjonere opp solcellene med 4-5 ganger større effekt hvis du "bare" har lavenergibolig). Da begynner vi å snakke om et behov som får vanlige boligtomter til å bli i minste laget.

Joda, du kan oppleve strømbrudd i slike anlegg også, men det er mindre sjanse for det om man gjør det riktig.

Tror du virkelig en hjemmemekker klarer å lage like stabil kraftorsyning til et hus som et helt nettverk av profesjonelle kraftverk? Da er du jammen optimist, men for all del, jeg lar meg overbevise om du har noen referanseboliger å vise til.

Solceller virker fint når det er overskyet, men gir ikke like mye effekt nei. Men det er derfor det er en batteribank koblet til, slik at du kan bruke energi om natten også.

Det kan være overskyet i mange dager, kanskje uker i strekk. Den batteribanken din blir ikke billig. Batteribanken i en elbil koster om lag 100 000 kr og rekker til ca 6 timer med 4 kW forbruk. (Relativt vanlig toppforbruk for lavenergiboliger). Om vinteren er det kortere dagslys så da trenger solcelleanlegget høyere toppeffekt for å kunne lade batteriene. Jeg vil anta det rekker med ca 20-30 kW dimmensjonert effekt og et batteri tilsvarende 4-5 elbiler for å forsyne et hus på østlandet med 4 kW døgnkontinuerlig selv når det er lettere overskyet. I Nord-Norge vil du trenge et batteri som varer 3-4 måneder (ca 3-400 elbilbatteripakker) og noe høyere dimmensjonert effekt (30-40 kW).

Folk kan finne på å bruke over 100 000 på et kjøkken (som de kunne bygd for 10 000 selv), og så er solceller altfor dyrt til at det er realistisk? La oss si at en gjennomsnittlig stor familie har en strømregning på 3000 kr i måneden blir det 36 000 kr i året. Det tar ikke mange årene før dette blir en stor sum som du kunne brukt til solcellepanel osv.

Det der er i størrelseorden 2-3 ganger høyere forbruk enn lavenergiboliger. Da har man sannsynligvis et minst 30 år gammelt hus med langt i fra energivennlige løsninger. Da kan du gange tallene over her med 2-3.

Hvordan kan du si at LED har en ubehagelig blåhvit farge? Det finnes mange LED-pærer som gir et varmt og fint lys, langt ifra blåvhitt. Den LED-pæren jeg snakket om er såpass lik at du ikke kan se forskjell når de er ved siden av hverandre. Og det finnes langt bedre LED-produkter der ute. Angående CRI så finner du LED som har verdier på 92-94.

Jeg sier ikke at LED generelt har blåhvit farge. Jeg sier at de LED-pærene med høyest lumen/Watt har blåhvit farge. LED med varmhvit farge og høy CRI har lavere lumen/Watt. Typisk 50-90 lumen/W (mid end - high end).

Joda, det finnes mange dårlige LED-produkter der ute, men du har fortsatt et valg. Du må ikke kjøpe de dårlige produktene fordi det er LED, du har lov til å velge smart. Og de beste driverene har en effektivitet på 96 %. For de som er litt tekniske av seg kan lage dette selv. Kjøleløsningen er det ikke noe galt med, heller ikke når du skal bygge det inn i taket, andre pærer hadde blitt mye varmere! LED-pærer kan du faktisk ta på når de har vært på en stund. Og hvorfor drar du inn ting som reflektorer? Det er ting som både LED og halogenpærer har, ingen forskjell her.

Jeg snakker ikke om de dårligste LEDene. Jeg snakker om alt fra mellomsjiktet til high end. Billigskiten er i hvert fall ikke verd pengene. LED-drivere i mellomsijiktet har som regel 80-90% effektivitet. 96% er uvanlig og langt dyrere. Kjølingen blir dårligere under taket og ennå dårligere innebygd i taket. Det er et lett forståelig faktum hvis man kan litt om varmetransport. Reflektorer tar jeg med fordi halogen naturlig sprer lyset bedre enn LED. Da tenker jeg på lyskilden alene. LED lyser mer konsentrert i en retning og trenger optikk for å spre lyset tilsvarende halogen.

En god driver med effektivitet på 90 % vil gi et totalt effektforbruk på 4,44 W med en 4 W LED-kilde. Det er fortsatt mer enn 10 ganger mindre enn en halogenpære.

.. men du trenger to stk for å få samme lysutbytte.

Hvis du bygger inn PWM-styring i denne driveren så vil du kunne få enda mer effektiv belysning (dette kan dog også gjøres med halogen osv.). Produsenter som Philips og Cree vil kunne tilby LED med 200 lpw (lumen per watt) om et år eller to, og du finner faktisk former for LED-belysning som har 300 lpw!

LED er såpass modent at det lett kan erstatte halogen, men det forutsetter at du kjøper riktig LED.

Det beregnes en teoretisk grense på mellom 260 og 300 lpw som selvsagt aldri vil nås eller brytes. Det forskes intenst men det er stadig mindre å hente. Hver ekstra lpw blir stadig vanskeligere å oppnå. Verdiene på 200 og 300 som du nevner er laboratorietester med ekstremkjøling, levetid i størrelseorden timer og selvsagt totalt uten driver, fosfor og spredeoptikk. Du er optimistisk om du tror 200 lpw LED blir tilgjengelig om bare 2 år.

Lenke til kommentar
Men ja, du har rett i mye her. Jeg undersøkte litt og fant ut at inntrykket jeg hadde ikke stemte helt. Så vidt jeg vet så kan jeg ikke påpeke noen særlige negative sider med vannkraft.
Det taler mye til din fordel at du er villig til å sjekke om den informasjon du har mottat faktisk stemmer overens med virkeligheten, og justere dine ideer om det ikke er så.

Men, angående prisen på LED-pærer så er den ikke 10 ganger så høy. Du får nemlig gode LED-pærer fra 60 - 80 kr og mindre pærer fra 30 - 50 kr. :) I Norge dog er LED dyrt, altfor dyrt. Og sparepærer koster vel fra 20 - 50 kr? Jeg kjøper aldri sånt, så vet ikke helt sikkert hva de koster.

Disse såkallte "sparepærene" lider av akkurat samme problemet som dine LED-pærer når de sammenlignes med helt vanlige glødepærer som nå har blitt forbudt i Norge, tydeligvis fordi man heller vil varme huset med elektrisk varmovn enn med elektriske glødepærer.

Som referanse kan jeg nevne at jeg kjøpte noen vanlige glødepærer her for noen dager siden, de kostet vel under 5kr hver, med alle skatter og avgifter hadde de antagelig kostet det dobbelte i Norge, men ville fortsatt kun vært 10kr.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...