Gå til innhold

1mm lang Mygg i utenjordisk landskap (3 bilder)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1mm lang Mygg i utenjordisk landskap (3 bilder)

mygg-1.127x85.jpg

1mm lang Mygg i utenjordisk lignende landskap.

Blomsten myggen sitter på er en Senetti som har ganske sterk farge.

Objektiv reversert Rodenstock Rogonar-S 25mm enlarger.

Bildet bør ses i full oppløsning og tåler mye zoom så klikk på "Se i fullstørrelse" under.

Se bildet

Hvorfor tror du dette er en mygg? Så små mygger finnes vel ikke, i alle fall ikke i Norge. Og mygg har "snabel"! Derimot så finnes det mange andre små insekter, bl.a. div. typer knott.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du dette er en mygg? Så små mygger finnes vel ikke, i alle fall ikke i Norge. Og mygg har "snabel"! Derimot så finnes det mange andre små insekter, bl.a. div. typer knott.

Takk for kommentar geco5 :) Jeg må si jeg er selv ingen ekspert på insekter så jeg pleier å spørre først ekspertene over på nettsiden "Spør en biolog!" før jeg legger ut bilder her. Biologen som svarte derifra var helt sikker på at dette er en mygg, jeg nevnte også at insektet var rundt 1mm lang.

Link under:

http://www.bio.no/en...?TOPIC_ID=37535

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Hei!

Ser normalt ikke på bilder her inne, hvis det ikke er relatert til en tråd jeg er interessert i. Men, jeg reagerte på teksten. Jeg er ingen biolog, heller ikke noe spessielt interessert i innsekter. Men jeg trodde virkelig, at det var forskjell på mygg og eks. knott. Og jeg så ingen snabel, men derimot tennene til dette innsektet og da trodde jeg det var en type knott. Og det, er det.

I følge Wikipedia, tilhører de samme familie. Men de er forskjellige arter, innen samme familie. Dermed er mini knott på ca. 1 mm og opp til Tunefua, div. typer knott. Så "biologen" har likevel rett, når han bruker samlebegrepet mygg. Men folk flest, skiller vel på det som biter og det som stikker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Knott

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Hei!

Ser normalt ikke på bilder her inne, hvis det ikke er relatert til en tråd jeg er interessert i. Men, jeg reagerte på teksten. Jeg er ingen biolog, heller ikke noe spessielt interessert i innsekter. Men jeg trodde virkelig, at det var forskjell på mygg og eks. knott. Og jeg så ingen snabel, men derimot tennene til dette innsektet og da trodde jeg det var en type knott. Og det, er det.

I følge Wikipedia, tilhører de samme familie. Men de er forskjellige arter, innen samme familie. Dermed er mini knott på ca. 1 mm og opp til Tunefua, div. typer knott. Så "biologen" har likevel rett, når han bruker samlebegrepet mygg. Men folk flest, skiller vel på det som biter og det som stikker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Knott

Det er bare noen få arter mygg som stikker eller biter, denne myggen er trolig ikke en av disse. Hadde det vært en knott så hadde nok biologen sakt at dette var en knott eller Sviknott. Når det kommer til strøelsen så gikk jeg i samme fella med vepsen på knappenålen som jeg la ut for noen dager siden. Jeg trodde det det var en flue og at det ikke fantes veps som var 1 mm lang, men jeg fikk vite at verden minste veps bare er 0,139 mm lang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...