Gå til innhold

Microsoft dropper nettkrav og bruktsperre i Xbox One (XOne)

Anbefalte innlegg

Morsomt at du sier det! Til tross for at du har et profilbilde og et brukernavn fra Saints Row, som startet som et Microsoft/Xbox eksklusivt spill. :rofl:

Men det er multiplatform? Ja. Og hva har Saint's Row med at Xbox One er elendig å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er galt med Xbox Live? Det er da mye mer stabilt enn PSN.

Eller tenker du på at man må ha Gold for å f.eks bruke Netflix?

Det er galt å gjemme Netflix bak Gold. Hva om Netflix er det eneste online-funksjonen man vil benytte seg av? Da blir det dobbelt så dyrt.

Lenke til kommentar

Endrer man policy endrer man trender også, hva grunn har vi til å tro at DRM ikke vil gi noen positive endringer?

Jeg ser tilbake til forrige gang en plattform fikk en langt strengere DRM-løsning enn det som var vanlig på den tiden, og jeg mistenker at historien ville gjentatt seg selv. Det gjorde litt vondt i starten, men etter hvert så folket de positive sideeffektene.

Erfaring, den strengere DRMen har ikke gjort det fnugg av godt, markedet er bare sykere, og man leter ett noe nytt å skylde på.

AtW

Lenke til kommentar

Xbox Live er nede nå.

Akkurat da jeg sa det... haha litt morsomt. :p

Det er galt å gjemme Netflix bak Gold. Hva om Netflix er det eneste online-funksjonen man vil benytte seg av? Da blir det dobbelt så dyrt.

Ja er enig at det er latterlig at man må ha Gold for å bruke Netflix.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er galt med Xbox Live? Det er da mye mer stabilt enn PSN.

Eller tenker du på at man må ha Gold for å f.eks bruke Netflix?

Jeg aner ikke siden jeg ikke har Sony eller MS konsoll, men det er tydelig at Live har hatt og har store problemer. Jeg hører ikke like mye negativt om PSN (bortsett fra hackingen). Uansett bryr det meg ikke spesielt mye.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke la være å tenke at MS kunne tilfredsstilt begge leire. Vil/kan du ikke koble boksen til nett? Disken må stå i for at spillet skal virke. Hvis du ønsker å koble spillet til live-kontoen din, slipper dudisken (men må derimot sjekke inn en ang i døgnet), og kan i tillegg bruke familieopplegget og ev laste ned igjen spillet fra nett hvis nødvendig. Dette gir riktignok et "problem" med at man da kan låne bort/selge disken til noen som ikke er online i tillegg til at en fra "familien" kan spille det (Kan ev løses hvis man krever at spillet registreres på nett ved installering, men da krever man online igjen, selv om det blir i mye mindre utstrekning). En annen kjedelig konsekvens kunne vært at opprinnelig kjøper som bare har spilt offline vil begynne å koble boksen til nett, men har tidligere lånt bort disken til en onlinespiller som har registrert det som sitt. Alt dette forutsetter selvsagt at diskene har en form for unik id, men det må allerede ha ligget i planene for å få den opprinnelig planlagte DRM-en til å virke.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke la være å tenke at MS kunne tilfredsstilt begge leire. Vil/kan du ikke koble boksen til nett? Disken må stå i for at spillet skal virke. Hvis du ønsker å koble spillet til live-kontoen din, slipper dudisken (men må derimot sjekke inn en ang i døgnet), og kan i tillegg bruke familieopplegget og ev laste ned igjen spillet fra nett hvis nødvendig. Dette gir riktignok et "problem" med at man da kan låne bort/selge disken til noen som ikke er online i tillegg til at en fra "familien" kan spille det (Kan ev løses hvis man krever at spillet registreres på nett ved installering, men da krever man online igjen, selv om det blir i mye mindre utstrekning). En annen kjedelig konsekvens kunne vært at opprinnelig kjøper som bare har spilt offline vil begynne å koble boksen til nett, men har tidligere lånt bort disken til en onlinespiller som har registrert det som sitt. Alt dette forutsetter selvsagt at diskene har en form for unik id, men det må allerede ha ligget i planene for å få den opprinnelig planlagte DRM-en til å virke.

Ja, men det kan gjøres enda enklere: nemlig slik vi har det på ps4/ps3/360 i dag. Om du vil ha digitalt, kjøp digitalt. Familiegreien er bare et spørsmål om å implementere det samme systemet men kun for digitalt. Hele diskopplegget var vel bare et forsøk på å tvinge alle over på digitalt uten å miste alt salget fra fysisk. Derav 24-timers sjekken, som ikke lenger er nødvendig når man har et delt marked.

Lenke til kommentar

Det er delte meninger om windows 8. Noen spesiell forbedring fra windows 7 var det i grunn ikke.

Poenget var at xbox one var veldig brukerfiendlig før de valgte å droppe bruktspillsperre osv.

Det er også mer lønnsomt å ha en wiiU eller ps4 grunnet gratis online play.

Uttale deg skal du, men at det koster penger å spille online med PS4 har du ikke fått med deg...

Dette kan du ikke vite, da de aldri rakk å bekrefte hverken detaljene for hvordan dette ville fungere eller hvilke begrensninger det hadde. Det sier seg selv at å til enhver tid dele et spill med 10 andre personer vil være et langt dårligere alternativ enn litt bruktsalg for utviklerne. Andelen som ville brukt denne delingsfunksjonen hvis den var tiltenkt å være så enkel som Microsoft har skissert ville jo også vært vesentlig høyere enn de som går i butikken for å selge spillene sine og kjøpe bruktspill.

Se over for kilder, se f.eks XboxSupport på Twitter.

Med 24 timers onlinesjekk stoler nok utviklerne på at piratkopiering ikke lenger skal være mulig, det kan veie opp for et romslig delings-regime. Dessuten, med spill på plate kan du låne plata til så mange du vil, så det vil jo skje uansett.

Tror personen du svarte siktet til at Microsoft ved flere anledninger har uttalt at å gå tilbake på kravene og restriksjonene var teknisk umulig ettersom Xbox One var bygd rundt disse. Noen av de planlagte tjenestene tror jeg nok de kan få gjennomført uansett, eventuelt begrenset for de som faktisk har vært tilkoblet innenfor en viss tidsperiode. Gårsdagens utspill var nok mest for å begrense den enorme mengden negativ omtale. Håper og tror at de nå går tilbake for å tenke mer på hvilke tjenester og funksjoner som nå blir umulige, og hvilke de faktisk kan gjennomføre, enten uten endringer eller ved å ta et par grep slik at de fungerer også uten de restriksjonene og kravene som nå ble fjernet.

Enig, jeg håper også det vil skje.

Jo, den har faktisk alt med land å gjøre. Jeg sikter til er ikke hdmi-passthrough, men de funksjonene som kommer i tillegg til dette, som for eksempel TV-guiden de viste under Xbox-konferansen (ikke E3). Uten slik tilleggsfunksjonalitet gir jo ikke denne "nyskapende" funksjonen annen gevinst enn en ekstra ledig hdmi-tilkobling i TVen, samt et trykk på fjernkontrollen mindre. Tviler litt på at Microsoft kommer til å ansette folk her i Norge for å gjøre funksjoner som TV-guiden fullverdig også på norsk. Hva med "Go to HBO" eller hva kommandoen for å gå til en spesifik kanal nå var, fungerer dette i Norge? Go to NRK? Det samme gjelder for nesten all funksjonalitet og tjenester de viste under lanseringskonferansen.

Den amerikanske dama i handsfreen i bilen forstår når jeg sier navnet til noen i ordlista, så det er ikke usannsynlig at de kan innhente kanallister fra leverandørene. Dette distribueres elektronisk og når det først er satt opp kan nok endringer komme fra leverandørene selv, uten at MS trenger å gjøre noe arbeid.

Tull, informasjonen som spys ut fra både Microsoft og Sony nå i kjølvannet etter E3 må tolkes og analyseres som bare det. Er jo en rekke utspill som har blitt endret eller er åpenbart umulige. Hva skjedde for eksempel med "Power of the Cloud" nå etter endringen? Det sier seg selv at utspillet om at det skal være 3 Xbox One i skyen for hver Xbox One som selges er et svært forenkelt utspill. Ikke bare er det forenkelt, men enhver med et snev av teknisk innsikt skjønner at dette ikke kan fungere i praksis. Slike eksempler på feil eller endret informasjon kan jeg skrive om i timesvis, og det er jo også derfor man må tolke de utspillene de faktisk kommer med.

Power of the cloud vil vel nå være valgfritt i spill. Typ, uten Live blir det ikke noen human AI i spillet, så plan B er vel da enten uten AI eller med Forza 4-teknologien. Ikke online-krav, men "better with the cloud".

Lenke til kommentar

(...)Alt dette forutsetter selvsagt at diskene har en form for unik id, men det må allerede ha ligget i planene for å få den opprinnelig planlagte DRM-en til å virke.

Diskene var nok aldri ment å ha noen unik id, da det er relativt dyrt å trykke disker som er unike. Sannsynligvis var tanken å ha en tall-kode eller QR-kode i manualen(kinect kan scanne QR-koden), og data på BD-disken var bare spilldata uten programfilen for å kjøre spillet.

Lenke til kommentar

Diskene var nok aldri ment å ha noen unik id, da det er relativt dyrt å trykke disker som er unike. Sannsynligvis var tanken å ha en tall-kode eller QR-kode i manualen(kinect kan scanne QR-koden), og data på BD-disken var bare spilldata uten programfilen for å kjøre spillet.

Jeg mente ikke nødvendigvis at den skulle være maskinlesbar, kanskje med unntak av om det var en QR-kode enten på disken eller coveret som kunne leses av Kinect. Ellers så jeg en enda enklere løsning over: er spillet kjøpt digitalt? Deling med "familien" mulig og ev onlinesjekk påkrevet. Spill på disk fungerer som på dagens konsoller.

Edit: hvis bruktsalg"problemet" skal løses må nesten spill kjøpt på disk kreve at disken står i.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Se over for kilder, se f.eks XboxSupport på Twitter.

Med 24 timers onlinesjekk stoler nok utviklerne på at piratkopiering ikke lenger skal være mulig, det kan veie opp for et romslig delings-regime. Dessuten, med spill på plate kan du låne plata til så mange du vil, så det vil jo skje uansett.

Mye tyder på at denne familiedelinga bare var et glorifisert system for tidsbegrensede demoer.

Her er det skrevet om det. Om det er falskt eller ekte er ikke godt å si. Men offisielle uttalelser fra MS er ikke noen bedre kilde, de har motsagt seg selv et par ganger for hvert punkt på "How to Xbone"- lista.

Hele offentliggjøringa av Xbone har vært en gigantisk fuckup markedsføringsmessig for MS. Det er utrolig at det går an.

Jeg antar grunnen til at de nå har kastet alle de nye "ufravikelige" egenskapene til Xbone er at maskina har feilet i antall forhåndsbestillinger. Sorte eller røde tall på papiret er alt som betyr noe for businessfolk.

Gå å spør din lokale spillbutikk hvor mange forhåndsbestillinger de har av Xbone og PS4.

Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke hva folk syter etter når det gjelder kinect?

Ja den er "aktiv" som i at den reagerer hvis det kommer et ord den er programmert til å reagere på.

Akkurat som at fjernkontrollen din reagerer hvis du trykker på en knapp, eller at webcamet på laptoppen din slår seg på hvis du trykker på webcam i skype.

Det er virkelig ikke så skremmende.

Det er ikke som at kameraet står på og streamer 24/7 til en hemmelig Microsoft server.

Folk trenger faen meg ta av seg tinfoilhatten altså. Syte over dette blir for teit.

Og bare sånn på tampen når det gjelder videoen der Microsoftrepresentanter sier at man ikke kan slå av onlinekravet, nei man kunne ikke det. De har faktisk forandra virkemåten på softwaren nå slik at man skal kunne ha den permanent offline. De har fjerna features som krevde at man var online (familiedelingen).

Det er ikke snakk om at de har stått å feilinformert folk med viten og vilje her, men de forholdt seg vel til det som var gjelden akkurat da, og det var at den måtte være online for at disse funksjonene skulle fungere.

Når alt er sagt så kunne jeg personlig ikke brydd meg mindre om hvilken konsoll som selger mest eller hvilken konsoll som blir best. Jeg holder meg stort sett til PCspilling nå for tiden.

Det vil til gjengjeld ikke si at jeg aldri kommer til å kjøpe en av de nye konsollene, men det er lite trolig at det skjer med det første. Ingen av releasespillene som frister noe ekstremt.. :(

Lenke til kommentar

Nå ryktes det at hele den digitale delefunksjonen ikke var noe annet enn en h prøvemetode på maks en time.

http://www.heyuguysg...s-rip-must-read

Jeg sliter litt med å tro at dette stemmer.

For det første går det helt på kryss av vilkårene MS selv har publisert vedrørende Family sharing, og når dette helt og holdent er anonymt så blir jeg skeptisk.

Den som skrev dette skriver også at det er trist med denne snuoperasjonen fordi vi da går glipp av så mye kult, og at Family sharing var den tingen han var mest stolt av. Stolt av hva? Demo mode? Spillene i et shared libary må lastes ned på den aktuelle maskinen. Hvis hensikten var å lage en demofunksjon ville det vært mer naturlig å legge denne i den digitale butikken, ikke i Family Sharing tjenesten. Jeg ser ingen naturlig funksjon for en slik tjeneste slik den presenteres i denne bloggen.

Jeg avventer derfor å spise denne bloggen rått...

I beste fall er dette slik jeg ser det et forsøk fra MS å dysse ned misnøyen blant de som mener snuoperasjonen ikke burde vært gjennomført.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som denne sjekken hver 24 time forsvinner, så forsvinner vel også muligheten for utviklere å avlaste maskinvaren i xbox-en til skyen for prosessering/behandling? Regner med at de ikke kan designe ett spill til å være avhengig av resurrser fra skyen når de nå ikke kan garantere at alle xboxer vil være koblet til nett til enhver tid?

http://www.gamespot....-report-6408993

Dette var vel noe av det de sa skulle gi fantastisk store og åpne spill, siden de ikke begrenses av hardwaren i Xbox? Om dette faller bort så vil jo maskinen ikke være noe annet enn en litt svakere version av PS4. Men med en Microsoft logo. Sånn basicly.

Kommer nok til å kjøpe begge etterhvert uansett, har forhåndsbestilt PS4, men det ser ut som Xbox kommer til å få mange bra eksklusive spill jeg vil ha. :)

Endret av Arnesen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...