Gå til innhold

Bærbar - touch eller full HD?

Anbefalte innlegg

Hei, i forbindelse med nytt kjøp, ser spørsmålet ut til å være om jeg skal gå for touchskjerm eller full HD da det virker at man må opp i min 10 lapper for begge deler. Håper å slippe unna med maks 7-8000, så spørsmålet kan bli hvilken av disse jeg må ofre.

Er det "nødvendig" med full HD, eller holder det med lavere oppløsning for å få touch? Er full HD ikke så nøye siden skjermene er så små? Dere som har prøvd touch, er det noe nytte i det, i forhold til reell praktisk bruk, eller er det en gimmick? Har jo ikke hatt det hittil, og klart meg bra :) Jeg er ingen avansert bruker og spiller ikke om det har betydning. Jeg som ikke har prøvd Win 8, lurer på hensikt touch har ihvert fall. Man kan jo benytte iPad´en til noe av det som kan være aktuelt? Dumt spørsmål kanskje..

Hvilke produsenter har best skjerm? Har funnet ut at Samsung har fine skjermer. Andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sittet med samme valget som deg. Min datter fikk sin første pc nå for en måned siden, husets første med Win8, og med touch. Min erfaring med den hittil er at jeg aldri ville hatt w8 uten touch! Det er bedre lagt opp til å bruke fingrene på skjermen, og det å bruke musa/touchpaden virker kronglete i forhold til finger-sveiping.

Har selv sett meg ut den her: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=772501 Den har full HD og touch, for jeg er som deg opptatt av oppløsningen også.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Kunne kanskje skrevet noe om det også. Ønsker større skjerm enn 13,3", ønsker 15" eller 17". I tillegg dedikert grafikkkort da det nok blir litt bilderedigering og kanskje videoredigering fremover når jeg får kjøpt meg speilrefleks. Blir nok ikke den mest avanserte bruken da..

Heidi, den sveipingen, er Win 8 lagt opp til at man MÅ benytte/gå gjennom de delene av det hvor bruk av touch er aktuelt, eller kommer touch-funksjonaliteten først inn i bildet i spesielle deler av operativsystemet? Spørsmålet formulert annerledes, er touch funksjonen noe som blir brukt hver dag i enkel bruk av PCen eller er det først ved spesielt bruk det er aktuelt med touch, som man kanskje ikke benytter så ofte?

Apropos grafikkort, er de integrerte brukendes til videoredigering overhodet, eller må man over på dedikert? Tenker nok på å kjøpe en med Haswell siden jeg har lest at de har bedre ytelse. Når jeg har lest om hvilket dedikert grafikkort man skal se etter (f.eks. hos netonnet), så kommer alltid det opp om man spiller eller ikke. Hva med oss som ikke spiller, hva "er godt nok" for videoredigering og filmer?

Lenke til kommentar

Heidi, den sveipingen, er Win 8 lagt opp til at man MÅ benytte/gå gjennom de delene av det hvor bruk av touch er aktuelt, eller kommer touch-funksjonaliteten først inn i bildet i spesielle deler av operativsystemet? Spørsmålet formulert annerledes, er touch funksjonen noe som blir brukt hver dag i enkel bruk av PCen eller er det først ved spesielt bruk det er aktuelt med touch, som man kanskje ikke benytter så ofte?

Du kan "dele opp Win8 i to".

Metro (den nye looken med "tiles"/bokser, og alt skal kjøres i fullskjerm).

Desktop (Skrivebordet slik du er vant med fra Win7).

Personlig bruker jeg KUN desktop. Ser ikke grunnen til å grave meg ned i et Pad-OS. Uansett, valget er ditt. Kommer du som meg til å ikke bruke Metro, er det iallefall ingen vits å kjøpe med touch. Du vil også klare deg helt fint i Metro med mus. Disse "sveipefunksjonene" er ikke vanskelige med mus heller.

Kilde: Brukt Win8 på et litt avansert nivå i et halvt år nå (laget noen apper, o.l)

PS: Windows ble kalt Windows når du muliggjorde FLERE vinduer på likt. Med dette fullskjerm-operativsystemet (ihvertfall metrodelen), kan vi nå kalle det for Window 8?

Endret av Leakim1991
Lenke til kommentar

Til info,,,Samme PC (så vidt jeg kan se) bare 3500 kroner billigere...

http://www.lefdal.co...-serie-np740u3e

I alle dager...!! Ser det er forskjellig produktnummer, men spesifikasjonene ser jo like ut.. Takk skal du ha, der unngikk jeg skikkelig bomkjøp ;)

Takker for svar.

Bruker du metro så er sveiping definitivt enklest. For å komme til skrivebordet virker det som man først kommer inn i metro, og så må trykke på "skrivebordsflisa", men det er mulig jeg ikke har sjekket innstillinger godt nok. (Jeg får ikke røre pcn særlig mye ;) ) Ellers er det kronglete å få frem det jeg kaller startmenyen, med mus må man føre musa ned i et hjørne, ved touch kan man dra ut fra kanten.

(Må stikke nå, svarer mer utfyllende senere!)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tar opp denne igjen. Flere som har synspunkter på touch? Uten å ha prøvd Win 8 forstår jeg ikke hvilken bruk man trenger det til. Skal nevnes at jeg bruker Vista idag, så tiden har løpt fra meg:) I hvilken type praktisk bruk benytter man touch? F.eks., i et bildeprogram, sveiper man til neste bilde istedet for å trykke "next" med musa? Er det det som er bruken? Eller er det kun i bytte mellom programmer osv det er aktuelt? Mulig dumme spørsmål, men forstår ikke:) Samtidig skal jeg kjøpe nå en som holder noen år, så vil kjøpe en som ikke blir utdatert innen 3-5 år. Touch blir kanskje mer og mer vanlig i selve program fremover (om det ikke er aktuelt i programmene jfr. det jeg skrev 4 linjer over her per idag)?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...