Gå til innhold

Microsoft presset til retrett - dropper DRM og "always online"! (XBOX ONE)


LarZen

Anbefalte innlegg

Svakt, feigt og skuffende! Helt utrolig at Microsoft tar helomvending nå, nå som den verste stormen er over. (E3)... Dårlig nyhet, denne restriksjonen kunne de fjernet idet de sluttet å støtte konsollen, som flere av oss var inne på. Men nei, istedenfor bøyer de seg for hyttetrollene på nettet og tar den beslutningen nå. Irriterende.

 

Du har skrevet mye bra i andre tråder synes jeg, fikk med meg en del poeng som hjalp meg til å forhåndsbestille Xbox One.

Men her gikk du litt for langt. Svakt, feigt og skuffende innlegg, karakter 1.

 

Kan ta mine synspunkter på hva jeg synes om valget Microsoft gjorde.

 

Viktige punkter:

- Tviler på det finnes flere millioner "hyttetroll" som har grinet til Microsoft.

- Denne avgjørelsen kommer til å gjør at Xbox One rives ut av butikkene

- Jeg synes Microsoft var tøffe og hadde baller til å snu en negativ trend

- Nå kan jeg og mange andre eie konsollen så lenge den lever

- Spillene blir mine og kan ligges i hyllene årene som kommer

- Nå kan man bygge en samling man kan gå tilbake til om 8-12 år

 

Jeg var en av dem som var klar for å godta alt Microsoft hadde planer om pga jeg er for glad i spill til å rive meg vekk. Man måtte logge på hver 24 time, ikke eie spillene mine etter deres nye konsoll kommer (Xbox Two), ikke spille offline. ikke kjøpe bruktspill på ebay m.m

Nå kan jeg som spillentusiast og samler ha en fantastisk tid fremover og Microsoft hjalp meg mye her! :w00t:

Endret av iL Sephiroth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at det er bra av Microsoft at de kan innrømme at de tar feil. De skjønte at de ville tape stort om de kanskje ikke gjorde noe for å vinne tilbake enkelte kunder. Dog så taper vi også på at Microsoft går tilbake til år 2004 og ikke benytter seg av hva vi har i 2013. Det er nok kanskje uansett for tidlig å prøve å lansere noe mer digitalt så lenge folk fortsatt har hytter uten internett.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at det er bra av Microsoft at de kan innrømme at de tar feil. De skjønte at de ville tape stort om de kanskje ikke gjorde noe for å vinne tilbake enkelte kunder. Dog så taper vi også på at Microsoft går tilbake til år 2004 og ikke benytter seg av hva vi har i 2013. Det er nok kanskje uansett for tidlig å prøve å lansere noe mer digitalt så lenge folk fortsatt har hytter uten internett.

 

Det er helt utrolig at du fremdeles har gått glipp av hele poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det sier jo seg selv. Det blir jo veldig spennende å se hvordan den utrolig human lifelike AI'en på Forza 5 kommer til live når man slår på wifi. Nei, om det i det hele tatt skulle være noe håp for at denne clouden skulle gjøre noe for spillene så forsvant det ut døra nå. Ingen utviklere kommer til å bruke nevneverdig med ressurser på å differensiere mellom offline og online i singelplayer spill. Men det er nå min mening.

I Forza var det vel ikke avlasting av maskinen som var fokuset når det var snakk om bruk av "clouden". Det var i hovedsak det at "clouden" ville føre opp hvordan spillerne kjørte gjennom banene. Hvordan de taklet forskjellige svinger, hvor de kræsjer, hvor de girer, hvor de svinger, bremser, clutcher osv. Dette ville bli samlet på en per-spiller basis og et slags gjennomsnitt ville bli regnet ut, slik at motstanderne i spillet ville oppføre seg langt mer naturlig enn tradisjonelt sett kodete sjåfører gjør. Dette er jo veldig flott, men jeg er enig i at det ikke er noe som krever nettilgang. Slikt er en fin feature, men ikke så nødvendig for opplevelser etter min mening at det trenger en konstant tilkobling i alle Xboxer hele tiden. Hva andre utviklere kan finne på å gjøre med gratis tilgang til "clouden" er dog vanskelig å si nå. Bare se på hver gang et utviklerstudio legger ut mod-kit til et spill. Modderne finner alltid de mest utrolige måter å bruke verktøyene de blir gitt og kommer alltid frem til noe som utviklerne i utgangspunktet ikke hadde engang tenkt på selv. Så ja, jeg synes dette med "clouden" er spennende og jeg tro vi får ser mye kult komme av at utviklere har den tilgjengelig. Så jeg tror absolutt at utviklere vil komme frem til muligheter Microsoft selv ikke har sett enda. Jeg vil også tro vi får se et par spill som er direkte knyttet opp mot den og som gjør ting som de ikke hadde vært i stand til å gjøre uten. Men jeg er ikke overbevist om at den ville kunne hatt noen direkte påvirkning på ytelsen til konsollen, rent grafikk/lydmessig og jeg mener at en internetttilkobling burde være opp til utviklerne av spillet og ikke konsollprodusenten.

 

(Mener her spill som gjør noe med clouden som faktisk er unikt og kult, ikke om utgivere som ønsker å bruke clouden og nettilkobling som en DRM)

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at det er bra av Microsoft at de kan innrømme at de tar feil. De skjønte at de ville tape stort om de kanskje ikke gjorde noe for å vinne tilbake enkelte kunder. Dog så taper vi også på at Microsoft går tilbake til år 2004 og ikke benytter seg av hva vi har i 2013. Det er nok kanskje uansett for tidlig å prøve å lansere noe mer digitalt så lenge folk fortsatt har hytter uten internett.

Dem er hjertelig velkomne til å prøve nye ting, bare la meg få lov til å spille uten å være påkrevd å være på nett 24/7.

Lenke til kommentar

Du kan fremdeles kjøpe spill digitalt.

 

Jeg kan det, men av erfaring så snakker vi ofte 50-100 kr ekstra. I tillegg så må jeg laste ned spillet, og hvor stort blir spillet nå? Snakker vi 6 gb, 10 gb eller større? Poenget er at jeg elsket muligheten til å dra i butikken og installere det.

 

Uansett så er det bare en bagatell og jeg klager egentlig ikke over det, men jeg likte muligheten jeg hadde til å lime meg ned i sofaen og ikke røre på meg på dager.

Lenke til kommentar

Det er helt utrolig at du fremdeles har gått glipp av hele poenget.

 

Jeg er fullstendig klar over at DRM og slik også gjorde at mange følte at de ikke eide konsollen og spillene, men det var uansett noe MS måtte gjøre om de skulle satse mer digitalt. Nå hører heldigvis Microsoft på kundene sine som er bra med tanke på fremtiden.

Lenke til kommentar

De har jo allerede begynt med det, se f.eks på Watch_Dogs. Det har gått mer og mer dit en god stund nå allerede.

Dette synes jeg er helt greit. Jeg har ingenting imot spill med et stort fokus på multiplayer og internett. Det er helt greit å ikke like det også, men om utviklere ønsker å gå i en retning alà Watch_Dogs som skryter av å være tett integrerte mot multiplayer og nettet ser jeg ikke nødvendigvis noe galt i det. Hadde vært værre om noen lager et singleplayerspill som plutselig skulle kreve internett bare fordi. Se på SimCity som et eksempel.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at det er bra av Microsoft at de kan innrømme at de tar feil. De skjønte at de ville tape stort om de kanskje ikke gjorde noe for å vinne tilbake enkelte kunder. Dog så taper vi også på at Microsoft går tilbake til år 2004 og ikke benytter seg av hva vi har i 2013. Det er nok kanskje uansett for tidlig å prøve å lansere noe mer digitalt så lenge folk fortsatt har hytter uten internett.

Du er klar over at det er MS som igjen sørger for det "tapet" ditt? Ingenting av det de nå gjorde har noe med at de sluttet å tilby lån av spill over nettet.

Lenke til kommentar

Dette synes jeg er helt greit. Jeg har ingenting imot spill med et stort fokus på multiplayer og internett. Det er helt greit å ikke like det også, men om utviklere ønsker å gå i en retning alà Watch_Dogs som skryter av å være tett integrerte mot multiplayer og nettet ser jeg ikke nødvendigvis noe galt i det. Hadde vært værre om noen lager et singleplayerspill som plutselig skulle kreve internett bare fordi. Se på SimCity som et eksempel.

 

Jepp. Enig som bare det.

 

Jeg er fullstendig klar over at DRM og slik også gjorde at mange følte at de ikke eide konsollen og spillene, men det var uansett noe MS måtte gjøre om de skulle satse mer digitalt. Nå hører heldigvis Microsoft på kundene sine som er bra med tanke på fremtiden.

 

Nei, det var ikke noe MS måtte gjøre for å satse mer digitalt. Hvor har du det fra?

Lenke til kommentar

Du kan fremdeles kjøpe spill digitalt.

Siterer meg selv fra tidligere i kveld:

 

Folk (iallfall denne mystiske undergruppen "de fleste" av de som nå reagerer litt trist) er ikke triste over at restriksjonene på fysiske plater blir borte. Det er bare bra etter min mening og jeg smilte da jeg leste det. Det jeg har forstått at en del synes er litt bittert - meg selv inkludert - er at nå blir muligheten for å kunne låne vekk spill digitalt kjøpt på Xbox One via dens digitale butikk også borte. Ved utlåning av spill kjøpt digitalt gjennom Xbox One både hadde jeg og har jeg fortsatt ingenting imot "24-timers-regelen". Og før en av dere som leser dette klikker i vinkel, lander på månen og siterer meg i bane rundt jorda som en eller annen form for fanboy; les resten også. Digitale spill slik de er i dag er betydelig begrenset, det er ingen hemmelighet. Du kjøper det til en pris, det blir låst til din konto, du kan ikke låne det bort og du får ikke solgt det videre. Ikke er det billigere heller for å gjøre opp for disse svakhetene. Om Microsoft hadde beholdt "24-timers-regelen" for å spille digitalt utlånte spill hadde digitale spill fått større frihet. Om man ville spille lånte digitalt kjøpte spill kunne man spilt dem om man var online. Her kunne "24-timers-regelen" eksistert helt fint. Og det synes jeg hadde vært en utelukkende bra ting, fordi digitale spill den dag i dag er ufattelig restriktive og bare denne lille tingen ville gjort digitale spill "bedre",s elv med begrensningen på at man må være online for å spille lånte digitale spill. Det hadde vært en ting vi i dag ikke kan gjøre med digitale spill og dermed også mindre restriktivt. Det er iallefall mitt syn på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg skal slippe å ha i disken må de ha en test for å se om jeg faktisk har lisensen på spillet. Ellers kan alle mine venner bruke spillet mitt, gratis. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Stor fare for at jeg missforstår hva du tenker på her nå :p

Lenke til kommentar

Gode nyheter i dag med å fjerne alwayd online og sperren. Hva er det folk skal klage på nå mon tro, blir vel noe annet siden ikke de kan bruke disse to lengre som har vært det store samtale tema de siste ukene på denne tråden.

 

Oh, har du ikke fått det med deg? Kinecten skal klages på nå. Folk vil ikke ha med den.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

1. Det har blitt gjort før uten hell.

2. Ingenting stopper dem fra å gjennomføre dette.

3. Vi vet fremdeles ikke hva alle restriksjonene hadde vært.

4. Hvorfor implentere et dyrt DRM-system for å beskytte utgiverne om man gjennomfører noe som er enda mer skadelig?

Lenke til kommentar

 

 

Oh, har du ikke fått det med deg? Kinecten skal klages på nå. Folk vil ikke ha med den.....

 

Ja selvsagt. Ja nå har nå mange her på diskusjon.no fått det som dem ønsket. Har vært always online og sperren som har vært det store temaet. Men for meg er dette greie nyheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...