Gå til innhold

Microsoft presset til retrett - dropper DRM og "always online"! (XBOX ONE)

LarZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft tilbyr alle spill som digital nedlasting på dag én, så det eneste tapet er egentlig digital deling. Men hva får vi igjen for dette?

- Muligheten til å selge spillet hvor vi vil.

- Muligheten til å bytte fysiske spill med andre.

- Muligheten til å gi bort fysiske spill til hvem vi vil, og hvor mange vi vil.

- Vi eier spillet.

- Vi eier konsollen.

- Ingen 24 timers innsjekking.

- Vi kan bruke konsollen frakoblet.

Etter min mening er det verdt det.

Joda, og som sagt er jeg enig i at "byttet" er verdt det, men det jeg snakker om med digitalt kjøpte spill er at utlån av digitalt kjøpte spill kunne helt fint sameksistert med det som nå blir standarden for spill på plate. Det er ingenting der som ville vært i konflikt med hverandre. Det ville gitt digitale spill litt mer frihet og samtidig ikke påvirket "platespill" i det hele tatt. Det beste for begge, men nå blir det kun det beste for plater.

Lakus: Men dette kan du da ikke skylde på de som stå imot DRM'en for. Dette kan jo MS lett gjøre fremdeles selv om konsollen i seg selv ikke krever nett.

Jeg peker ikke på noen. Jeg synes det bare er synd at den muligheten forsvinner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Svakt, feigt og skuffende! Helt utrolig at Microsoft tar helomvending nå, nå som den verste stormen er over. (E3)... Dårlig nyhet, denne restriksjonen kunne de fjernet idet de sluttet å støtte konsollen, som flere av oss var inne på. Men nei, istedenfor bøyer de seg for hyttetrollene på nettet og tar den beslutningen nå. Irriterende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var en viktig seier ikke bare for spillere, men også prinsipielt for alle oss forbrukere. Dersom Microsoft hadde "sluppet unna" dette med gode salgstall, antar jeg lignende kontrollregimer fort ville spredd seg til andre bransjer. Med kveldens retrett sendes motsatt signal - klar beskjed om at forbrukerne ikke vil ha dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Svakt, feigt og skuffende! Helt utrolig at Microsoft tar helomvending nå, nå som den verste stormen er over. (E3)... Dårlig nyhet, denne restriksjonen kunne de fjernet idet de sluttet å støtte konsollen, som flere av oss var inne på. Men nei, istedenfor bøyer de seg for hyttetrollene på nettet og tar den beslutningen nå. Irriterende.

De bøyer seg for kundene.

Lenke til kommentar

Joda, og som sagt er jeg enig i at "byttet" er verdt det, men det jeg snakker om med digitalt kjøpte spill er at utlån av digitalt kjøpte spill kunne helt fint sameksistert med det som nå blir standarden for spill på plate. Det er ingenting der som ville vært i konflikt med hverandre. Det ville gitt digitale spill litt mer frihet og samtidig ikke påvirket "platespill" i det hele tatt. Det beste for begge, men nå blir det kun det beste for plater.

Jeg peker ikke på noen. Jeg synes det bare er synd at den muligheten forsvinner.

For min del kunne de godt ha byttet om, slik at bytting av platene ville vært mulig hos PS mens digital spillene kunne lånes bort hos MS.

Eneste jeg bryr meg om som sakt er den DRM'en.

Lenke til kommentar

Fanboy: Terningkast 1.

Hva er du skuffet over? At MS hørte på brukerne sine? At folk i militæret ( og hytteeiere ;)) kan dra nytte av denne generasjon konsoller også?

Står faktisk en Wii og en PS3 på hytta vår nå. Om 6-7 år så får sikkert Xbone også stå som en pensjonist der oppe og kose seg. :) En mulighet vi ikke ville hatt tidligere.

Endret av oophus_3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

De bøyer seg for kundene.

Noe de kommer til å vinne stort på! Dere som klager, ærlig talt, enhver person kunne se at MS var i ferd med å kjøre hele skiten i grøfta, de gjorde det eneste riktige for å snu det. Dere har nok litt Don Matrick å takke, han har sagt utrolig mye dumt i det siste.

Stor kudos til Microsoft!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spill som krever cloud teknologi vil kreve at du har kontinuerlig internett forbindelse. Noe som er jo helt logisk..

Litt mer info her.

Ja det sier jo seg selv. Det blir jo veldig spennende å se hvordan den utrolig human lifelike AI'en på Forza 5 kommer til live når man slår på wifi. Nei, om det i det hele tatt skulle være noe håp for at denne clouden skulle gjøre noe for spillene så forsvant det ut døra nå. Ingen utviklere kommer til å bruke nevneverdig med ressurser på å differensiere mellom offline og online i singelplayer spill. Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Ingen utviklere kommer til å bruke nevneverdig med ressurser på å differensiere mellom offline og online i singelplayer spill. Men det er nå min mening.

Hvis det kan selge fler eksklusiver så vil de jo selvsakt bruke skyen hvis det er til en fordel. Når det gjelder multiplatformspill så er jo det du sier uansett en realitet hvis PS sin sky ikke kunne brukes på samme måte (noe de jo kan gjøre).

Er jo endel spill som allerede har online DRM, så da ville det jo vært tullete å ikke bruke skyen for flere ting en kun denne DRM sjekken.

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

Japp, dessverre så går dette utover bruken av spill uten disk. I grunn veldig synd, men skal vel overleve 8 år til med å måtte gå frem til konsollen hver gang jeg skal bytte spill.

Det som er kjekt med at en må bytte disk vettu, er at en kan samtidig gå å fylle på litt brus og ta med den Jappen en glemte i kjøleskapet!

:D

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...