Gå til innhold

Microsoft presset til retrett - dropper DRM og "always online"! (XBOX ONE)


LarZen

Anbefalte innlegg

Det jeg håper på nå er at nok mennesker skriver sitt ønske om å få tilbake denne funksjonen, om dem gjør det så er det uten tvil en stor motivasjon og fordel for mange til å kjøpe flere spill digitalt.

 

Microsoft endret alle skyplanene sine, så egentlig har de kvittet seg med denne funksjonen for ingenting. Konsollen vil fungere uten 24. timers innsjekking, javel? Men kraften i konsollen er basert på skytjenesten, og de spillene vil allikevel kreve en konstant nettilgang for å fungere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det ene øyeblikket sier du at "the power of the cloud" bare er vås og i det neste sier du at konsollens kraft ligger i skyen? I det ene sier du at du håper digitalt kjøpte spill vil få "delemulighet" og bedre vilkår, i det neste sier du at det kun er for late mennesker. I det ene øyeblikket sier du at du synes det er greit at spill blir tettere integrert med internett, og i det neste sier du at det er negativt ettersom de vil kreve nettforbindelse.

 

Hva er det du vil frem til, eller vingler meningene bare frem og tilbake?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I det ene øyeblikket sier du at "the power of the cloud" bare er vås og i det neste sier du at konsollens kraft ligger i skyen? I det ene sier du at du håper digitalt kjøpte spill vil få "delemulighet" og bedre vilkår, i det neste sier du at det kun er for late mennesker. I det ene øyeblikket sier du at du synes det er greit at spill blir tettere integrert med internett, og i det neste sier du at det er negativt ettersom de vil kreve nettforbindelse.

 

Hva er det du vil frem til, eller vingler meningene bare frem og tilbake?

 

Digitale spill må gjerne få en delefunksjon, men det er ikke noe jeg blir å benytte meg av. Jeg mener at så lenge digitale spill blir billigere, så har vi i det minste argument for å laste ned digitalt. Men ja, å få alle de andre DRM-ulempene på bekostning av delefunksjonen fordi man ikke gidder å dele spill fysisk mellom hverandre mener jeg er sløvt.

 

Microsoft mener at kraften ligger i "skyen", men etter det jeg har lest er det bare tull. Selv Sony sier at det er såpass begrenset hva man vil kunne oppnå med dette. Vi må nesten bare vente og se hva som skjer med dette. Microsoft snakker som om dette er veldig revolusjonerende, men det er faktisk noe som har eksistert i alle år. Selvfølgelig er det en ulempe dersom offline-spill blir integrert med internett, og derfor vil kreve en konstant nettforbindelse. Det fjerner jo hele poenget med å gå fra DRM-systemet som ingen likte.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet her er at verken MS eller EA vil at DD skulle bli billigare. EA har sjølv tatt utgangspunkt i at di skal få $60 for kvart spill + ca $30 for DLC til kvart spill. Dette var sett på som ein opptur økonomisk da DD er mykje billigare for spillutgiver enn fysiske disker. Samanhengen her var MS sitt DRM krav samt at spill kunne låsast til konto og at man da kunne spille spillet hjå venner bare via egen kontoinnlogging og at bruktspillsalg vart vanskelig.

 

Samtidig dreper dette den diffuse framstillinga om at FS ville la 10 stk dele spill mellom seg. Det hadde ingen spillutgivere gått med på, og man veit jo godt at Sony med PS3 bare fikk dele spill mellom 2 stk sjølv om di lova deling mellom 5 stk. Spillutgivere skal jo tjene penger.

 

MS har ikkje fortalt sannheten som ved alt anna rundt XO, og når så antagelser og spørsmål dukka opp hadde di ikkje vurdert korleis noko av dette ville følast for forbrukarane. Om FS var å dele spillbibliotek med 10 stk kunne MS fint beholdt DRM-krav bundla med FS for di som ville ha det og fysiske disker utan DRM-krav for di som ville ha det. Da hadde di gitt alle eit reellt sjølvstendig valg samt ingenting å klage på. Grunnen til at MS ikkje har gjort dette er innlysande. FS var ikkje dele-mode men heller ei form for demo-mode. FS var ikkje så positivt som nokre ville ha det til. Ingen spillutgivere ville godteke 90% tap av spillsalget sitt til XO. Ikkje ein gang MS har råd til å betale det gilde.

 

I tillegg kan det nå synast som om DRM-kravet forsatt er til stede men ikkje på XO. Nå er det spilla som meir eller mindre har fått "always online" kravet i form av at "nettskya gjere spilla betre og XO kraftigere". Eg blir faktisk frustrert over MS og dritten di heile tida skal pålegge oss. Har gleda meg til både XO og PS4 men føler at MS tek fra meg muligheten da di tråkker på for mange prinsipp. Heilt greit at eit online-spill treng å være oppkobla, men ka pokker er vitsen med at nær sagt alle spill må være oppkobla for å fungere best mulig samt at XO treng "cloud power". Det er som om MS forsetter å spre møkk i håp om at drittlukta skal bli så sterk at ingen bryr seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...