Windoge Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Vi som klagde på Microsoft hadde all rett til det, Microsoft fjernet family sharing. Etter min viten har vel aldri Microsoft sagt at det ville gjelde 1 times prøvespilling. Har du en link som viser at Microsoft bekrefter dette? Isåfall er det ikke en stor sak at de fjernet det, men å si at vi(som klagde på Microsoft) da har innsett eller burde innse hvor utrolig trist uttalelsene våres var, er bare tull. Når man uttaler seg går man utifra informasjonen tilgjengelig på det tidspunktet. Har linker til masse rykter. Selvfølgelig vil aldri Microsoft komme ut i ettertid og bekrefte disse ryktene, dersom de stemmer, for det er åpenbart negative rykter mot det som skulle være det store høydepunktet. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Det viktigste med å få konsollen ut overalt er å få en større brukerbase, som igjen genererer penger og vil gjøre så utviklere ønsker å gi ut så mange spill som mulig. (...) hehe, for meg så høres det ut som om du her sier at Microsoft ikke har evne eller ønske om å tjene penger Er det noe jeg stoler blindt på er det Microsoft sin evne til å tjene penger Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Er så absolutt ikke det jeg sier. Kan jo nevne hvorfor jeg tror de tenkte å sperre for endel land, og det var nok for å unngå problemene de fleste MMOs, Diablo 3, Sim City osv hadde ved lansering. Det hadde vært krise om alt falt sammen og ingen fikk bruke konsollene sine, og da var det lurt å starte opp litt rolig og ta det litt etter litt. Men dette er jo et ikke-emne nå uansett. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Det er uansett latterlig å klage over dette selv om 1 times regelen ikke hadde vært der, så jeg står uansett for min påstand. Hvorfor er det latterlig å klage på at deling av digitale spill er borte? Jeg ser ingen grunn til at det skulle være latterlig. Det er bare morsomt at de (reglene) nå kom opp for å slå dere/deg i ansiktet etter at vi sa at det garantert ikke var så silkemykt som dere trodde/du ettersom MS ikke hadde definert hva eller hvordan systemet fungerte ennå. Ja, vi vet du er veldig opptatt av å være den som hadde rett, men kan du vær så snill å komme ned fra den store hvite hesten din nå? 3 Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Hvorfor er det latterlig å klage på at deling av digitale spill er borte? Jeg ser ingen grunn til at det skulle være latterlig. Det er latterlig å klage på noe så trivielt når man fikk de andre godene som på kampesteinsvis i de grader overskygger det de eventuelt klaget på. Ja, vi vet du er veldig opptatt av å være den som hadde rett, men kan du vær så snill å komme ned fra den store hvite hesten din nå? Jeg ser du er veldig opptatt med å rette på folk for å ha rett selv, så din store hvite hest er tydeligvis like høy og flott som min. Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Det er bekreftet at det var en demoordning. Se på NeoGAF. Selv ikke CliffyB har huet langt nok oppe i enden til å tro at man skulle kunne dele hele spill med 9 andre. Når de maser så mye om alle milliardene de taper på brukthandel, så skulle det skulle være mer lønnsomt å la hver 9 av 10 kunder slippe å betale ? 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 http://spillfreak.ne...uktspillsperre/ Tipper de fikk for lite forhåndsbestillinger, rett og slett. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Har dei bekrefta at dersom du koplar Xbox One til på Island så fungerar det ikkje? Å kalle det sabotasje er uansett å strekke strikken særs longt meinar eg. Mer eller mindre. De leverte en litt tvetydig Twitter-melding med ordene "they will want to wait until the console is released there", som forsåvidt kan tolkes både som at de må vente og at de bør vente. Jeg er vanligvis skeptisk til den typen corporate doublespeak. Hvis de ikke vil gi et positivt svar betyr det som regel at de skjuler et negativt. Wow, hvor kom det fra? Faen så mye du overdriver da. Og enkelte av dere Sony-fanboys skriker fram empati som grunn til å sette fram folk i dårlig lys er helt latterlig, når dere manisk går etter å disse folk. Du er en stor tosk. Du må da innrømme at "hvem bryr seg om utlendinger" er en ganske bedriten påstand. 1 Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Mer eller mindre. De leverte en litt tvetydig Twitter-melding... Med andre ord, ikkje noko konkret korkje frå eller til. Endret 22. juni 2013 av Hårek Fjernet sitat av et innlegg som er historie Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Med andre ord, ikkje noko konkret korkje frå eller til. Nei, men ingen annen spillkonsoll i historien har hatt denne begrensningen. Det er litt underlig å at de ikke bare svarer "neida, selvfølgelig vil det gå fint". Lenke til kommentar
nipton Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Hadde svært lik mening, xbox 180 Desverre så biter jeg ikke http://www.youtube.com/watch?v=IDMMzO5EvV4 Lenke til kommentar
Aniratak Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Bruktsalg er enten for folk som i utgangspunktet ikke ville hatt råd til spillet når det kom ut som nytt og/eller de som ikke er så interessert i spillet at de gidder å kjøpe det nytt. Dette er trolig folk som ikke ville kjøpt og spilt spillet på andre måter om det ikke hadde vært for at de hadde eksistert. Ikke nødvendigvis. Gamestop er kjent for å "pushe" bruktspill på folk som i utgangspunktet skulle kjøpe nytt. Mannen bak kassa: "Du vil vel ikke heller ha den brukte versjonen av Skyrim? Så sparer du en femtilapp". Også får gamestop all inntekten til dette spillet, null går til utviklere. Dette skjer på Gamestop over alt, det blir mye penger etter hvert. Mange penger tapt for utviklere. En ting til er at utviklere betaler for vedlikehold av servere og what not som trengs for at spillet skal kunne ha en levetid etter utgivelse. Utgiftene for selskapet stopper ikke dagen spillet er gitt ut. La oss si de skal drifte et spill med en onlinefunksjon. Jo flere spillere, jo flere utgifter får de. Har kun 50% av spillerne kjøpt spillet nytt vil det si at det er 50% av spillerne som de ikke har fått en inntekt fra. Men de må likevel betale for drift for 100% av spillerne. Dette blir dyrt når så mange spillere ikke har ført til noe inntekt. Dette er et reelt problem i spillbransjen og det kommer bare tilbake til oss spillere og biter oss i stumpen. Det har en veldig negativ effekt i utviklermiljøer. Færre jobber og vanskeligere tider for spillbransjen. Den eneste inntekten utviklere har er spillsalg. Endret 21. juni 2013 av Aniratak Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 La oss si de skal drifte et spill med en onlinefunksjon. Jo flere spillere, jo flere utgifter får de. Det blir jo ikke flere spillere på serveren om et spill skifter hender. En spiller slutter, og en annen begynner. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Tenkte på det samme.. virker også som at de har glemt at de pengene personen som solgte spillet sitt på Gamestop - antagelig ble brukt til et nytt spill. Noe som kanskje ikke hadde skjedd hvis ikke Gamestop hadde eksistert? Hadde man med nøytrale øyne sett på hvordan bruktmarkedet fungerte - hadde det ikke forundret meg om det heller genererte mer penger til spillutviklere. De som kjøper spill får penger til å bruke på nye - og man skaper nye gamere tidligere ved å gjøre det rimeligere å skaffe spill. Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Ikke nødvendigvis. Gamestop er kjent for å "pushe" bruktspill på folk som i utgangspunktet skulle kjøpe nytt. Mannen bak kassa: "Du vil vel ikke heller ha den brukte versjonen av Skyrim? Så sparer du en femtilapp". Også får gamestop all inntekten til dette spillet, null går til utviklere. Dette skjer på Gamestop over alt, det blir mye penger etter hvert. Mange penger tapt for utviklere. En ting til er at utviklere betaler for vedlikehold av servere og what not som trengs for at spillet skal kunne ha en levetid etter utgivelse. Utgiftene for selskapet stopper ikke dagen spillet er gitt ut. La oss si de skal drifte et spill med en onlinefunksjon. Jo flere spillere, jo flere utgifter får de. Har kun 50% av spillerne kjøpt spillet nytt vil det si at det er 50% av spillerne som de ikke har fått en inntekt fra. Men de må likevel betale for drift for 100% av spillerne. Dette blir dyrt når så mange spillere ikke har ført til noe inntekt. Dette er et reelt problem i spillbransjen og det kommer bare tilbake til oss spillere og biter oss i stumpen. Det har en veldig negativ effekt i utviklermiljøer. Færre jobber og vanskeligere tider for spillbransjen. Den eneste inntekten utviklere har er spillsalg. Brukthandel er det eneste butikkene tjener på. Hva med at utgiverne, som gjerne kan tjene 15$ på hvert spill de sender ut, kunne delt litt av fortjenesten med de som gjør den viktisgste jobben både i markedsføring og salg? 4% av Gamestop sin bruktkreditt går til spill utgitt de siste 90 dagene. 4% av $1mrd. Altså mindre enn EA eller Activision bruker på markedsføring av ett enkelt spill. Søk på Develop-Online.net og/eller Gamasutra.com etter artikkelen. Utgiverne har fått pengene sine før releasedagen. Butikkene sitter med risikoen om at spillet tanker. 1 Lenke til kommentar
Aniratak Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Brukthandel er det eneste butikkene tjener på. Hva med at utgiverne, som gjerne kan tjene 15$ på hvert spill de sender ut, kunne delt litt av fortjenesten med de som gjør den viktisgste jobben både i markedsføring og salg? 4% av Gamestop sin bruktkreditt går til spill utgitt de siste 90 dagene. 4% av $1mrd. Altså mindre enn EA eller Activision bruker på markedsføring av ett enkelt spill. Søk på Develop-Online.net og/eller Gamasutra.com etter artikkelen. Utgiverne har fått pengene sine før releasedagen. Butikkene sitter med risikoen om at spillet tanker. Fysiske spillbutikker er ikke det viktigste leddet. Gamestop har en forretningsmodell som begynner å bli overflødig. Dersom bruktsalg er det eneste butikkene tjener på nå er det jo hvertfall ille at de fortsatt har så mange butikker. Det er over hode ikke noe godt poeng å "hjelpe" Gamestop. Tjener de ikke nok penger av å selge nye spill så er det et tegn på at de ikke burde ha så stort antall fysiske butikker lenger. Det vil nok skje som med musikkbransjen. Før hadde vi mange forskjellige cd-butikker på hvert gatehjørne. Dette er i dag redusert til noen få. Man får fortsatt tak i fysiske cd-plater og men hoveddelen av salget skjer digitalt. Det er ikke Gamestop som er helten her. Gamestop går inn for å frarøve utviklere sin inntekt for å redde seg selv. Det er absolutt ikke synd på de. Gamestop kan lett erstattes, det er ikke det samme med utviklerne. Så klart Gamestop bruker mer penger på markedsføring enn ett spillselskap alene... de skal jo markedsføre maaaange spill fra ulike utviklere. Hadde du sammenlignet hvor mye Gamestop og EA brukte på det samme spillet hadde EA "vunnet" der Dette med bruktspill er et problem, det er ikke noe jeg finner på. Problemet er at det er få spillere som faktisk får med seg dette. Jeg har sluttet helt å kjøpe fysiske spill hos Gamestop. Overgangen til den digitale verden har vært tøff i ulike bransjer. Noen ledd blir overflødige, og bedriften er nødt til å ha en opprydning innad. Det er "livets" gang i økonomien. Jeg syns det er synd ikke flere spillere får med seg hvor mye noen spillselskap lider under Gamestops bruktsalg. Igjen, ikke meg som finner på dette. Det er et reelt problem. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 At bruktspill er et problem er ikke et faktum, men en mening. Personlig mener jeg muligheten til å ta egne valg med spill (og filmer, bøker, møbler og biler) man selv har kjøpt, er en helt essensiell frihet, og kanskje tilmed nødvendig for å ta vare på spillene for fremtiden. Lenke til kommentar
Aniratak Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Tenkte på det samme.. virker også som at de har glemt at de pengene personen som solgte spillet sitt på Gamestop - antagelig ble brukt til et nytt spill. Noe som kanskje ikke hadde skjedd hvis ikke Gamestop hadde eksistert? Hadde man med nøytrale øyne sett på hvordan bruktmarkedet fungerte - hadde det ikke forundret meg om det heller genererte mer penger til spillutviklere. De som kjøper spill får penger til å bruke på nye - og man skaper nye gamere tidligere ved å gjøre det rimeligere å skaffe spill. Det første avsnittet du skrev der er absolutt ingen selvfølge. Når Gamestop pusher bruktspill på folk som allerede skal betale for det nye spillet i kassa hjelper det ingen andre enn Gamestop selv. De femti kronene kan vi absolutt ikke si med sikkerhet går til et nytt spill. Rent objektivt sett taper spillutviklere masse penger på Gamestop sitt bruktsalg. Hvor vidt dette tapet veies opp av noe annet er jo det som er diskusjonen. For de spesielt interesserte: se den YouTube-filmen. Han har mange gode poenger, og tar opp viktige ting i bruktspill-diskusjonen. Endret 22. juni 2013 av Aniratak Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Det første avsnittet du skrev der er absolutt ingen selvfølge. Når Gamestop pusher bruktspill på folk som allerede skal betale for det nye spillet i kassa hjelper det ingen andre enn Gamestop selv. De femti kronene kan vi absolutt ikke si med sikkerhet går til et nytt spill. Og du sier at hvis vi ser på det med "nøytrale øyne" vil vi se det annerledes? Rent objektivt sett taper spillutviklere masse penger på Gamestop sitt bruktsalg. Hvor vidt dette tapet veies opp av noe annet er jo det som er diskusjonen. Jeg kjøper ikke den ensidige propagandaen fra (deler av) spillbransjen men det gjør åpenbart du? Men det må du få lov til Som jeg skriver lenger opp - jeg tror bruktsalget heller øker interessen for spill og samlet sett er positivt. Lenke til kommentar
Aniratak Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 (endret) Jeg kjøper ikke den ensidige propagandaen fra (deler av) spillbransjen men det gjør åpenbart du? Men det må du få lov til Som jeg skriver lenger opp - jeg tror bruktsalget heller øker interessen for spill og samlet sett er positivt. Jeg endret litt på det forrige innlegget, trykket litt for kjapt på svarknappen. Uansett, la til en YouTube-film. Fyren har mange gode poenger som innspill i bruktspill-diskusjonen. Dersom jeg tror blindt på en ensidig propaganda fra spillbransjen sin side, gjør ikke du det samme bare motsatt vei? Er ikke ditt argument det samme som det Gamestop sier? Uansett, jeg skal ikke være sur og sær nå altså. Har bare sett at dersom man lager dette om til et regnestykke så må utviklere selge helt vilt mange flere spill gjennom den positive effekten du snakker om for å gjøre opp for tapet gjennom bruktspill. Og det antallet er det vel vanskelig å nå. Et argument fra bruktspill-kjøpere sin side jeg er enig med er at dersom folk ikke gidder å kjøpe spillet til fullpris er vel det en indikasjon på at spillet ikke er godt nok. Men igjen, mindre utviklere har en mye mindre margin når det kommer til tap. Det er de som ligger på vippen som lider mest. EA er vel ikke de det er mest synd på. Men igjen; vi så jo for noen dager siden at et stort antall av EA-ansatte ble sakt opp. Det er jo et dårlig tegn. Og her har man igjen et argument for at EA ikke lager gode nok spill, og det er jeg egentlig veldig enig i. Edit: http://www.pressfire.no/nyheter/PC/7156/-Forvent-flere-pc-og-mobilspill-og-mikrotransaksjoner-vil-skyte-i-vret Endret 22. juni 2013 av Aniratak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå