Gå til innhold

Microsoft presset til retrett - dropper DRM og "always online"! (XBOX ONE)

LarZen

Anbefalte innlegg

Er det du snakker om nå?

Du er ganske fanboy selv må jeg si?

Nei jeg snakket om DRM fanboys.

Jeg må spørre hva er en Forumveileder ?

Både du og THomas er ganske streng på meninger, så det må vere noe annet en tråd varsling.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lol

Fordi vi får spill for 1500 kr i måneden kanskje derfor vi glemte det.

Okei, så om jeg får tak i en database med 77 millioner brukere med sensitiv informasjon så er det greit så lenge jeg gir ut spill gratis, som jeg selv kanskje betaler svært lite for å gi ut?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke spille Forza for så å skifte til blu-ray film f.eks på et sekund, det er så kjipt.

Kjøp Forza digitalt og du kan bytte til en blue-ray film frem og tilbake så mange ganger du orker.

Family sharing virket også som noe originalt og noe som ville promotert XO på en bra måte. Alt vi går glipp av nå fordi folk er redde for forandring. Folk som skal tviholde på spillene sine og eie alt... Seriøst, bare samlere bryr seg, og thats it! Kaste en visjon på søppeldynga for å tilfredsstille samlerne. Idiotisk.

Det er faktisk trist at folk er mer forbanna på at de ikke får muligheten til å spille flere gratisspill enn de ulepmene som var før dette. Dessuten var det ikke "oss høylytte" som fjernet denne muligheten. Vi klagde aldri på dette. Dette må du grine til MS for, ikke til oss forbrukerne som fikk fjernet online DRM'en.

Vi hadde valget mellom noe ekstremt spennende og Sonys kjedelige PS4.

Nå blir valgene så og si identiske. Eneste som gjør XO mer spennende er spillene og tilkoblingsmulighetene.

*sukk*

Hva er "ekstremt spennende"? Digitalt deling av spillene? Er det det som gjorde forskjellen mellom Xbone og PS4 "kjedelig" og ikke kjedelig? Hehe, ok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Både du og THomas er ganske streng på meninger, så det må vere noe annet en tråd varsling.

Veilederne burde kunne banne folk som deg som kaller alle som sier noe i mot deg for fanboys. Herregud å tragisk det er at slike får lov å holde på her.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Okei, så om jeg får tak i en database med 77 millioner brukere med sensitiv informasjon så er det greit så lenge jeg gir ut spill gratis, som jeg selv kanskje betaler svært lite for å gi ut?

ja så hvorfor er fortsatt kreditt kortet mitt ok?

Folk glemte det fort og dette skjer jo med alle tjenester for tiden. jeg snakket egentlig om PS pluss men ser det var noe annet dere mente.

Nå kan dette kanskje bli stoppet etter tid. når vi putter penger i systemet.

Jeg liker ikke og komme med patetiske tilbake meldinger, men idag er jeg fanboy, så Xbox red Ring of Death pluss at den og har gått under med nett selv som PS4 så, let the rage commence.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

ja så hvorfor er fortsatt kreditt kortet mitt ok?

Folk glemte det fort og dette skjer jo med alle tjenester for tiden. jeg snakket egentlig om PS pluss men ser det var noe annet dere mente.

nå kan dette kanskje bli stoppet etter tid.

Jeg liker ikke og komme med patetiske tilbake meldinger, men idag er jeg fanboy, så Xbox red Ring of Death pluss at den og har gått under med nett selv som PS4 så, let the rage commence.

Nei, når jeg skriver inn navn, nummer, kortnummer osv. så forventer jeg at det er sikkert. Om Sony mister den informasjonen og noen får tak i det så vet jeg faen ikke hva de skal gjøre. Kanskje identitet tyveri?

Det er ikke noe plaster på såret at de fortsetter, som tidligere, med tjenesten. Jeg har tidligere fått spill og jeg får spill etter skandalen. Ikke noe plaster på såret for at de mistet brukerne til konsollen.

Og igjen så ser du ikke hva jeg mener. Du drar opp RRoD, noe som MS har klart å fikse. De brukte tid på det, men de klarte iallefall å gjøre noe med problemet. De var hjelpsomme om uhellet også var ute. Når har ikke de nyeste maskinene RRoD; men for å sammenligne hva som er verst:

Miste sensitiv informasjon om 77 millioner brukere eller produsere maskiner som kan få RRoD?

Lenke til kommentar

Kan skrive innlegget mitt på nytt om du vil: Det var det Microsoft opprinnelig ville gjøre da de annonserte systemet. Og de fikk huden full og skylden for å være djevelens verk for det. Nå når de går tilbake på det og annonserer at de går tilbake til den gamle modellen får de igjen skylden for å ødelegge for digitale spill.

Damned if you do, damned if you dont.

Det er jo MS sin feil. Hvordan kan det ikke være det?

De kunne faktisk ha implementert begge systemene til konsollen. Altså hvis du vil ha 24h sjekk DRM, så kan du det. Hvis du ikke vil det, så må du spille med disken, og dine digitale spill kan ikke deles etc.

Hvorfor kunne de ikke ha gjort dette? Hvorfor må det være enten eller?

Lenke til kommentar

Er jeg fanboy? Den var "ny". Alle er fanboys i disse dager virker det som. De blir iallefall kalt det med en gang det oppstår uenigheter, og det var ikke noe bedre da forrige generasjon var på vei heller. Folk er raskt ute med å tilegge andre meninger og sette ord i munnen på dem når det er snakk om noe så viktig som en spillkonsoll. Kort sagt kan man vel oppsummere med at om man må ty til å gå på personen man diskuterer med, da er det på tide å ta en titt innover ;)

Jeg snakket egentlig ikke om noen "side" i det innlegget mitt. Jeg skrev det som en kommentar til situasjonen Microsoft nå befinner seg i. De hadde en visjon for digital distribusjon på konsoll og de ville gå hele veien med den, men mange forbrukere likte ikke DRMen og protesterte høylytt. Sony gjorde narr av dem offentlig. Utviklere baksnakket dem og presset fra alle tre fikk dem til å gjøre en taktisk retrett. Nå er denne lovende, om enn problematiske, digitale distribusjonen lagt død og spill på plate vil være fremtredende i også denne generasjonen. Alle der ute som så frem til en forbedring av digitale spill ble snytt og i begge tilfellene fikk Microsoft skylden. I førsteomgang fikk de skylden for å komme med noe som jeg antar hele internett mente var det verste de hadde sett i hele sitt liv - basert på drittkastingen og den totale mangelen på evnen til å tenke rasjonelt som dominerte foraer på nettet (ikke alle på nettet, men veldig mange). Nå som Microsoft har gitt etter for presset får de igjen skylden for å ta vekk forbedringene de hadde planlagt for en mer digital fremtid - en fremtid svært mange ønsker - og for digitale spill i seg selv. Damned if you do and damned if you dont.

Oppi alt dette synes jeg det er litt morsomt at folk faktisk plasserer "skylden" (om det er noe skyld å gi) for at digitale spill nå vil fortsette å være en trist affære på Microsoft. Det var jo Microsoft som ønsket å forbedre digitale spill. Det var ikke frivillig at de tok det vekk igjen.

Og til slutt: En veileder er enkelt nok en bruker som er aktiv og gjerne har sett en del diskusjoner gjennom sin forumkarriere. Selv spurte jeg om muligheten for å "bli" veileder fordi jeg var så sabla lei av elendige emnetitler og generelt dårlig stemning i spillkategorien. Ut av den store posen med overnaturlige krefter har vi dog ikke trukket noe mer enn å flytte innlegg og tråder, samt å endre emnetitler. Det er grovt sett hva jobben vår er. Utover dette handler det om å holde diskusjoner på et nivå som ikke reduserer hele tråder til en samling av piss og dritt ved å si ifra når ting går over styr. Hvis du lurer på noe mer så kan du gjerne sende meg en PM ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan flytte tråder og korrigere emnetitler.

At jeg ikke liker restriksjoner som er ekstremt forbrukerfiendtlig har ingenting med det å gjøre.

Lenke til kommentar

nei, folk med selvinnsikt og prinsipper viste oss det.

Fortell oss gjerne kva sjølvinnsikt har i denne saka å gjere ...

Alle har rettigheter til og spille et spill.

Å spele spel som du så fint seier - er ikkje noko rett.

Dèt - som veldig mykje anna i verda vår i dag er eit privilegium. Ingen rett.

Eg har jobba litt i midtausten, Dubai og Fujairah i De Forente Arabiske Emirater for å væra meir nøyaktig. På siten i Fujairah jobba eg med folk frå heile Midtausten. Nokon av dei kom frå bygder som var under Sharia styre, mykje slik Grenland i Oslo straks vil væra. Der er TV- og dataspel strengt ulovleg.

Berre ein FYI.

Nå er selvfølgelig det dumt og se på noen land som fattige og, er vanskelig og finne ut hvordan hele verdenen er. men og bare la 21 land få spille blir for teit.
At nokon land er fattige er eit faktum. At dette har noko med lanseringsplanen til Xbox One å gjere blir å strekke strikken veldig longt.

Når ein skal lansere eit produkt, som er avhengig (i noko mindre grad no kanskje) av ein SaaS slik som Xbox'en er, er det viktig at ein kan garantere ei gitt tilgjengelegheit på tenesta. Dersom dei hadde sluppe maskina i heile verda samtidig, og ryggraden til systemet, nemlig, Xbox Live hadde gått ned i kneståande over ei lengre periode ville det vært fullstendig katastrofe.

Ved å lansere på denne måten, kan dei i mykje større grad garantere oppetid og stabilitet. Er det verkeleg så vanskeleg å forstå? :-)

Lenke til kommentar

De hadde en visjon for digital distribusjon på konsoll og de ville gå hele veien med den, men mange forbrukere likte ikke DRMen og protesterte høylytt. Sony gjorde narr av dem offentlig. Utviklere baksnakket dem og presset fra alle tre fikk dem til å gjøre en taktisk retrett. Nå er denne lovende, om enn problematiske, digitale distribusjonen lagt død og spill på plate vil være fremtredende i også denne generasjonen. Alle der ute som så frem til en forbedring av digitale spill ble snytt og i begge tilfellene fikk Microsoft skylden. I førsteomgang fikk de skylden for å komme med noe som jeg antar hele internett mente var det verste de hadde sett i hele sitt liv - basert på drittkastingen og den totale mangelen på evnen til å tenke rasjonelt som dominerte foraer på nettet (ikke alle på nettet, men veldig mange). Nå som Microsoft har gitt etter for presset får de igjen skylden for å ta vekk forbedringene de hadde planlagt for en mer digital fremtid - en fremtid svært mange ønsker - og for digitale spill i seg selv. Damned if you do and damned if you dont.

Eg skulle ynskje eg klarte å formulere meg så bra.

Bravo Sir, Bravo!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Zip

Så lenge du synes at andre land skal få spille så er det greit nok for meg.

Jeg er Sony fanboy. men jeg elsker PC og Nintendo og, Xbox har jeg aldri vert fan av, men de har hatt noen gode titler som frister, selv om alle krangler med deg så betyr det ikke at vi hater Xbox, vi bare beskytter vår eget merke, nå er E3 ferdig og vi kan alle begynne og snakke diplomatisk.

Bare legg merke til neste måned hvordan alt vi har snakket om er blitt glemt.

Heck jeg er kanskje enig i noe du sier og .

Lenke til kommentar

Det er jo MS sin feil. Hvordan kan det ikke være det?

De kunne faktisk ha implementert begge systemene til konsollen. Altså hvis du vil ha 24h sjekk DRM, så kan du det. Hvis du ikke vil det, så må du spille med disken, og dine digitale spill kan ikke deles etc.

Hvorfor kunne de ikke ha gjort dette? Hvorfor må det være enten eller?

Spør du meg så spør jeg deg. Jeg vet ikke, men jeg har en følelse om at hvis det var noe som kunne tolkes som DRM ville verdens overskrifter ikke vært at Microsoft går helt vekk fra DRM, men at de nesten går helt vekk fra DRM. Det er generelt sett slik nettsider lager overskriftene sine. Og om det er en ting jeg vet om internett og folk generelt så er det at skremmende mange leser bare overskriften og skumleser deler av artikkelen under. Der hadde det vært et enormt potensiale for misforståelser og enda en fortsettelse på Microsoft sitt PR-helvete. Det tryggeste for dem akkurat nå er nok å ta avstand fra all DRM, noe jeg skjønner veldig godt. Om man vil tro at det utelukkende er fansen sin shitstorm som har forårsaket denne rettretten hadde det nok vært reflektert i Microsoft sin reaksjon dersom klagene generelt hadde vært mer presise. Den generelle tonen jeg så på nettet var at alt som hadde med DRM å gjøre var djevelens verk og måtte vekk. Da er det ikke rart at Microsoft gjorde som de gjorde.

Men alt dette er ren spekulasjon ettersom vi ikke vet den utløsende årsaken og jeg bryr meg egentlig ikke om hvem som har skylda i det hele tatt. Mine tanker går til de stakkard digitale spillene som fremover vil fortsette å være låst inne. Snufs.

Dude du skrev forsent jeg har gitt meg,

Gidder ikke lese all det der.

Okei, det er helt greit for meg. Men det flotte med åpne fora er at jeg skriver ikke bare til deg og det kan hende andre vi lese svaret. Hadde det vært en samtale mellom kun deg og meg ville jeg sendt det til deg på PM. Men jeg vil fortsatt anbefale deg å lese svarene du får når du først har bestemt deg for å delta. Over tid kan det spare mange gjentakelser og misforståelser :)

Jeg er Sony fanboy. men jeg elsker PC og Nintendo og, Xbox har jeg aldri vert fan av, men de har hatt noen gode titler som frister, selv om alle krangler med deg så betyr det ikke at vi hater Xbox, vi bare beskytter vår eget merke, nå er E3 ferdig og vi kan alle begynne og snakke diplomatisk.

Kan jeg spørre deg hvorfor du føler en trang til å beskytte "ditt" merke? Det er nok litt OT, men det temaet fascinerer meg.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Så lenge du synes at andre land skal få spille så er det greit nok for meg.

Eg har sjølvsagt ikkje noko ynskje om å 'utelukke' nokon.

Jeg er Sony fanboy

Ok.

selv om alle krangler med deg så betyr det ikke at vi hater Xbox
Kranglar alle med meg? Og om du, Hansen eller Jensen hatar xbox betyr veldig lite for mi tilværelse.

Korleis det går ann å hate ein dau gjenstand vil for meg alltid væra eit mysterium.

vi bare beskytter vår eget merke
Usikker på kva eg skal seie..

Heck jeg er kanskje enig i noe du sier og .

Men så kjekt då :-)
Lenke til kommentar

Spør du meg så spør jeg deg. Jeg vet ikke, men jeg har en følelse om at hvis det var noe som kunne tolkes som DRM ville verdens overskrifter ikke vært at Microsoft går helt vekk fra DRM, men at de nesten går helt vekk fra DRM. Det er generelt sett slik nettsider lager overskriftene sine. Og om det er en ting jeg vet om internett og folk generelt så er det at skremmende mange leser bare overskriften og skumleser deler av artikkelen under. Der hadde det vært et enormt potensiale for misforståelser og enda en fortsettelse på Microsoft sitt PR-helvete. Det tryggeste for dem akkurat nå er nok å ta avstand fra all DRM, noe jeg skjønner veldig godt. Om man vil tro at det utelukkende er fansen sin shitstorm som har forårsaket denne rettretten hadde det nok vært reflektert i Microsoft sin reaksjon dersom klagene generelt hadde vært mer presise. Den generelle tonen jeg så på nettet var at alt som hadde med DRM å gjøre var djevelens verk og måtte vekk. Da er det ikke rart at Microsoft gjorde som de gjorde.

Men alt dette er ren spekulasjon ettersom vi ikke vet den utløsende årsaken og jeg bryr meg egentlig ikke om hvem som har skylda i det hele tatt. Mine tanker går til de stakkard digitale spillene som fremover vil fortsette å være låst inne. Snufs.

Hæ? Hva handler alt dette om? Du skrev tidligere at MS fikk mye pes tidligere pga de gjorde som de gjorde. Folk hatet stort sett mest på DRM always online implementering deres. Og nå får de pes pga de fjerner original designet til konsollen.

Vell selfølgelig? Hvorfor skulle de ikke få det? Det burde være åpenbart at de trakk seg litt til siden for å diskutere oppførselen til alle oss forbrukere rundt om, Sony og utviklerne før de gjorde en forandring. Men hvorfor måtte de forandre de andre systemene?

Var det for å prøve å lage et poeng ut av noe, at "egentlig" så hadde vi rett, men nå skal vi bøye oss i støvet og gjøre som "dere vil"? Så er det en unnskyldning for at de da kan fjerne litt for å legge til litt?

Hvorfor kan man ikke bare være 100% forbruker vennlige og gi oss valgene selv, fremfor å legge til og ta ifra systemene, særlig når det uansett har vært designet og var godt på vei til konsollen?

La oss som ønsker de "gamle" godene få beholde dem, eller la utviklerne velge selv hva som vil være og hva som ikke vil være mulig med deres digitalt solgte spill. Hvis utviklerne mener at det vil være en fordel for dem om deres spill kan lånes bort som en demo til folk på vennelisten til kjøperen så hvorfor ikke?

Ha en mulighet til å skru av online DRM sjekk slik at konsollen fungerer uten internett, men skru så da også av muligheten til å legge til nye spill, slik at piratkopiering sperres.

Jo fler valgmuligheder jo bedre er ihvertfall min mening. Og en slik løsning som dette ville faktisk vært positivt fra alle kanter, og dette ville virkelig ha satt dem i førerstolen slik de har sittet med X360. Jeg lurer bare på hvilken utdannelse disse designerne har?

Det blir uansett tullete å begynne å grine til de som skrek høyt tidligere og var missfornøyde rundt DRM løsningen deres, det er ikke "oss" dere skal rette siktet mot, men MS som står og drar i spakene.

Det skal dog sies at jeg mener at det de har gjort nå er uansett en positiv ting, selv om det kunne ha vært enda bedre. Og dette har gjort at jeg nå vurderer konsollen igjen.

Endret av oophus_3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...