Gå til innhold

Microsoft presset til retrett - dropper DRM og "always online"! (XBOX ONE)

LarZen

Anbefalte innlegg

Hva med å lese tråden du svarer i?

Hva med å svare han? istede for å opptre som om du egentlig ikke har noe svar? :tease:

mistet muligheten for å lage familie og share spill med folk. f.eks ikke alle som kan dele spill-cden fordi de bor langt unna.

mistet muligheten med å switche mellom en blurayfilm og spill, feks.

har fortsatt muligheten med always kinect! :tease:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke positive funksjoner har Xbone mistet?

Den beste funksjonen vi mister er muligheten til å dele spill med venner over Xbox Live.

Vi kan heller ikke switche mellom spill uten å bytte plate, bytte mellom spill og film uten å skifte plate, eller spille et sp-spill mens du venter på en match i et mp-spill ++

Litt uklart hva som skjer, men jeg regner med de fjerner de fleste positive sidene de hadde med always-on-greia. Ja, jeg kan jo selvfølgelig kjøpe digitale kopier av spill på Xbox Live, men det blir ikke det samme, og spillene der er som regel dyrere (basert på nåværende generasjon).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske spot on den der, ja.

Nå sitter vi med Xbox 360 2.0, og ikke noe veldig "next gen".

Vi mistet en haug av kule funksjoner for å tilfredsstille et hylekor av hyttegamere. Trist.

Støtter denne, er enig i at MS prøvde noe nytt og det ville vært spennende hvor det havnet. Nå gjenstår det å se om hylekoret har reddet dem fra fiasko, eller satt dem inn i en kamp mellom to veldig like maskiner og tilbud igjen som med PS3/360.

For meg var det ikke noe problem å ha maskinen online 24/7 eller ha sperre på spillene (litt synd med tanke på å byttelåne spill da, men det ble vel fiksa gjennom en "venneliste"), jeg likte også tanken på å installere spillene og slippe tenke på å finne frem coveret og cd'en igjen for å spille.

Det som satte meg mest ut var at MS ikke greide å få til den kraftigste maskinen og samtidig ta en høyere prislapp, selv om den er noe akseptert ved at man får et Kinect kamera med i pakken. Prisingen og gaming fokuset, samt en mikrofon i pakken var et unikt valg når 360'en kom og MS virkelig fikk fotfeste i gaming miljøet takket være det. Nå har Sony lært av sine "sats på multimedia" feil og kjørt en nesten lik strategi for sin PS4 som MS gjorde for sin 360 i 2005; gaming er i høysetet.

Blir spennende å følge med videre!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den beste funksjonen vi mister er muligheten til å dele spill med venner over Xbox Live.

Vi kan heller ikke switche mellom spill uten å bytte plate, bytte mellom spill og film uten å skifte plate, eller spille et sp-spill mens du venter på en match i et mp-spill ++

Litt uklart hva som skjer, men jeg regner med de fjerner de fleste positive sidene de hadde med always-on-greia. Ja, jeg kan jo selvfølgelig kjøpe digitale kopier av spill på Xbox Live, men det blir ikke det samme, og spillene der er som regel dyrere (basert på nåværende generasjon).

Er dette bekreftet fra MS? Jeg tror ikke jeg finner noen kilder på dette i de nyeste artiklene om Xbones endringer.

Hvis denne "Family"-funksjonen hadde fortsatt eksistert, hadde det ikke tatt veldig lang tid for å laste ned et helt spill fra vennebiblioteket? Jeg synes også det er litt upraktisk å spille SP mens man venter på en MP-match, og spesielt hvis du spiller et populært MP-spill da det ofter tar i underkant av et minutt før man finner en match eller fyller opp lagene. Hos upopulære MP-spill hadde dette vært nyttig.

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke har satt meg godt nok inn i hvordan denne konsollen fungerer, men nøyaktig hvorfor må de fjerne de funksjonene du nevner for å slippe unna alltid online og DRM?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Bruktsalg er enten for folk som i utgangspunktet ikke ville hatt råd til spillet når det kom ut som nytt og/eller de som ikke er så interessert i spillet at de gidder å kjøpe det nytt.

Eller folk som ikke har tid til å spille/kjøpe/få med seg alle spillene som kommer ut til enhver tid. Plukker stadig opp PS2 spill som jeg ikke hadde fått prøvd / kjent til om bruktspill ikke fantes.

Dette er trolig folk som ikke ville kjøpt og spilt spillet på andre måter om det ikke hadde vært for at de hadde eksistert.

Jo, hadde jeg kunne kjøpt overnevnte spill / generellt gamle spill jeg gikk glipp av, som ikke spillbutikker selger lengere direkte fra utgiver/utvikler på disk for "bruktspillpris" hadde jeg fint kunne gjort det.

Lenke til kommentar

Er dette bekreftet fra MS? Jeg tror ikke jeg finner noen kilder på dette i de nyeste artiklene om Xbones endringer.

"These changes will impact some of the scenarios we previously announced for Xbox One. The sharing of games will work as it does today, you will simply share the disc. Downloaded titles cannot be shared or resold. Also, similar to today, playing disc based games will require that the disc be in the tray."

Hvis denne "Family"-funksjonen hadde fortsatt eksistert, hadde det ikke tatt veldig lang tid for å laste ned et helt spill fra vennebiblioteket?

Det kommer vel an på størrelsen på det du laster ned, hastigheten på nettet ditt osv.

Hadde vel tatt like lang tid som det gjør å laste ned andre spill fra Xbox Live.

Mulig jeg ikke har satt meg godt nok inn i hvordan denne konsollen fungerer, men nøyaktig hvorfor må de fjerne de funksjonene du nevner for å slippe unna alltid online og DRM?

Les over. Det er litt uklart, men jeg tolker det som at vi får det systemet vi har i dag. Funksjonene de kompenserte always-on-greia med drar de nok tilbake, dessverre.

Lenke til kommentar

Hvor mange steam spillere vil gå tilbake til CD sjekk hver gang de skifter spill?

Jeg tipper 0.1%.

Og vi kunne også selge spillene tilbake gamestop f.eks, noe PC spillere ikke kan.

Det var KUN fordeler ved MS sitt system.

Nå er alt bare dritt og tilbake til slik som det er i dag.

Men, men, men det var jo skummelt å logge på live når man skulle spille vet du...!

NOE JEG HAR GJORT DE SISTE 8 ÅRA UANSETT AUTOMATISK. OJ SÅ SKUMMELT DET ER.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Eller folk som ikke har tid til å spille/kjøpe/få med seg alle spillene som kommer ut til enhver tid. Plukker stadig opp PS2 spill som jeg ikke hadde fått prøvd / kjent til om bruktspill ikke fantes.

Jo, hadde jeg kunne kjøpt overnevnte spill / generellt gamle spill jeg gikk glipp av, som ikke spillbutikker selger lengere direkte fra utgiver/utvikler på disk for "bruktspillpris" hadde jeg fint kunne gjort det.

Prisen på disse spillene ville nok bare ført til at bruktspillprisen hadde blitt enda lavere igjen. Hvorvidt du hadde kjøpt et nytt spill, fremfor brukt til lavere pris, som var utgått for 2 år siden kan jeg ikke svare på, men flertallet av verdens befolkning ville nok heller kjøpt brukt for en billigere penge enn samme spill nytt.

"These changes will impact some of the scenarios we previously announced for Xbox One. The sharing of games will work as it does today, you will simply share the disc. Downloaded titles cannot be shared or resold. Also, similar to today, playing disc based games will require that the disc be in the tray."

Det kommer vel an på størrelsen på det du laster ned, hastigheten på nettet ditt osv.

Hadde vel tatt like lang tid som det gjør å laste ned andre spill fra Xbox Live.

Les over. Det er litt uklart, men jeg tolker det som at vi får det systemet vi har i dag. Funksjonene de kompenserte always-on-greia med drar de nok tilbake, dessverre.

Det kan være, men jeg greier ikke å fatte hvorfor alltid online må være et krav for å kunne dele spillet digitalt. Eneste er vel at du må online for at Live kan bekrefte at du eier spillet og at du ønsker å dele dette med familiegruppen du er i eller til de vennene du har valgt ut. Ergo en spiller som kun spille offline kan ikke ta del i denne ordinga.

Jeg ser i grunn ikke noe annet enn at dette er ren og skjær latskap fra MS sin side å ikke lansere sammen med en konsoll som fint fungerer for de som kanskje ikke bryr seg nevneverdig om online-delen.

En skulle da tro at MS ville vunnet kunder ved å gi kundene i pose og sekk innenfor disse temaene her.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Det kan være, men jeg greier ikke å fatte hvorfor alltid online må være et krav for å kunne dele spillet digitalt.

Det vel strengt talt ikke være et krav. Det var nok mer en funksjon de kompenserte med mot at man måtte være tilkoblet nett én gang i døgnet.

En skulle da tro at MS ville vunnet kunder ved å gi kundene i pose og sekk innenfor disse temaene her.

De kan jo det, men slik det står nå så ser det ut som vi må forholde oss til det samme systemet som vi har i dag.

Lenke til kommentar

Det vel strengt talt ikke være et krav. Det var nok mer en funksjon de kompenserte med mot at man måtte være tilkoblet nett én gang i døgnet.

Jo, det må faktisk det, familiedeling systemet var ikke gratis for Microsoft. Det var en ren utgift for de, men de regnet med at det ville føre til økte inntekter fra spillsalg. Men når inntekten blir kuttet må de kutte utgiften også, det er slik verden er.

Hvis sum i bunn av regnskapet ikke er grønn kan de bare gi opp.

Lenke til kommentar

Hvor mange steam spillere vil gå tilbake til CD sjekk hver gang de skifter spill?

Jeg tipper 0.1%.

Og vi kunne også selge spillene tilbake gamestop f.eks, noe PC spillere ikke kan.

Det var KUN fordeler ved MS sitt system.

Nå er alt bare dritt og tilbake til slik som det er i dag.

Men, men, men det var jo skummelt å logge på live når man skulle spille vet du...!

NOE JEG HAR GJORT DE SISTE 8 ÅRA UANSETT AUTOMATISK. OJ SÅ SKUMMELT DET ER.

Du er ikke hindret fra å handle digitalt, er du vel?

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.pressfire...il-skyte-i-vret

Til alle dere som tror at det var Twitterkampanjer, kommentarfeltklager og andre sprell på sosiale medier som har gjort at «Microsoft har lyttet og ombestemt seg», har Bleszinski følgende på hjertet:

- Det var Sony, og ikke sutringen på nettet, som tvang fram dette.

edit: Damnit. Tre tråder å velge mellom og jeg tar feil, brb.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...