Gå til innhold

[Løst] Trenger jeg antivirus (til WIndows), og hva er å anbefale (gratis)?

Anbefalte innlegg

Tittelen sier mye her.

Jeg har kjørt OS X i flere år, og har ikke fulgt med på Windows. OS X trenger ikke antivirus, men da jeg forlot Windows-verdenen var dette et must.

Hvordan er det nå? Trengs dette?

Hva er å anbefale av gratis program? Er det ikke noe som heter Microsoft Security Essentials?

Skal ha det til en sekundær maskin forøvrig. Den skal stå på kontinuerlig med kun ett program kjørende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Takk for svar dere. Da tar jeg Microsoft Security Essentials i første omgang. Kommer jo ikke til å gå inn noe særlig på nettsider engang så det er sikkert bra nok.

Et godt valg. Men som sagt, vil anbefale å ha et tilleggsprogram for drittvare.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Ikke F-Secure i alle fall (hvis du bruker BankID).

https://www.facebook.com/notes/sparebanken-hedmark/f-secure-hvordan-sl%C3%A5-av-nettbankbeskyttelse/518762091505015

Nettbankbeskyttelsen er forholdsvis enkel å slå av, men kunder av bl.a Canal Digital har en annen F-secure-variant der det ikke er noen nettbankbeskyttelse, men som gir deg feilmelding BID 10FO når du prøver å logge inn.

Løsning: avinstallere.

Lenke til kommentar

Hvordan funker disse programmene, er det beskyttelse mot å få virus eller er det en måte å fjerne dem på? Husker for en del år tilbake at jeg hadde Windows, samt et virusprogram (husker ikke hvilket). Jeg fikk beskjed om at det var et virus der engang, men programmet kunne ikke gjøre noe for å fjerne det - selv om det stod at det prøvde!

Faen for noe ræl tenkte jeg da.

Trenger forøvrig ikke virusprogram på OS X, sjansene for å få noe er mikroskopiske. Eneste det gjør er å trege til systemet! :green:

Lenke til kommentar

Sophos på Macen min er ikke tregt i det hele tatt. Jeg merker ikke at det kjører, bortsett fra et bittelite Sophos-ikon oppe til høyre.

Den eneste ulempen jeg opplever er når jeg surfer på tregt, mobilt internett, og Sophos bestemmer seg for å oppdatere. Det er ikke mye den laster ned, men det blokkerer linja i noen få minutter, når jeg er på steder med treg mobildekning.

Men dette er ikke noe stort problem.

Sophos fant også Windows-virus på en ekstern harddisk som jeg koblet til. Jeg trodde ikke den disken inneholdt virus, men det gjorde den.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Om det ikke er en maskin som skal gjøre noe spesielt, fungerer Microsoft Security Essentials. Det er ialefall hva jeg ville kjørt. Det får jobben gjort uten å være ekstremt ressurskrevende. Malwarebytes skader ikke å ha i bakhånd spør du meg.

Om du derimot bestemmer deg for å gjøre noe annet med maskinen, blir det kanskje aktuelt med noe bedre. Personlig har jeg aldri stolt på Avira, AVG eller Avast. Jeg har hatt virus liggende som Malwarebytes har plukket opp, men som ingen av de tre har lagt merke til (og ja, jeg har prøvd dem alle sammen). Det gav et rimelig dårlig inntrykk hos meg.

Uansett, de er OK om du ikke har andre alternativer, og de plukker opp det aller verste.

Norton er alltid et ganske kontroversielt antivirus-program. Det plukker opp omtrent alt du kaster mot det, men til en ganske heftig pris i form av systemressurser.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Med en høy markedsandel sier det seg selv at Windows er utsatt når det gjelder virus , det har kommet flere gode tips her i tråden så det eneste jeg ønsker å bidra med er min personlige Combo :

*Windows Defender (win 8)

*Malwarebytes anti Malware.

*Hitman Pro.

Windows 8 er det interne antiviruset som kjører hele tiden, Malwarebytes kjøres en gang i uka for å sjekke litt grundigere og Hitman Pro er satt til å kjøre regelmessig når det er behov for det (oppstart feks eller fastsatte intervaler).

Dette oppsettet krever da ikke noe spesielt med ressurser og kan fint settes til å fungere når det passer for deg.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Har brukt Microsoft Security Essentials til nå, men tror jeg kjører inn Malwarebytes og jeg, for å være sikker.

Men bare fordi jeg lurer; er disse betalingsprogrammene som Norton, F-Secure etc. noe bedre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hoi. Det står "prøveversjon - 13 dager igjen". Fant ikke helt ut av det på nettsidene deres, men vil den trial version'en gå over til free version etter de dagene?

Nei, det er en gratis versjon. Du installerer programmet, og etter installasjonen blir du spurt om du vil prøve en 14 dager land trail, der haker du vekk.

http://www.malwareby...warebytes_free/

Edit: Og jeg vet at nettsiden deres er veldig lite brukervennlig. Har selv vert i problemer av å ikke forstå meg på deres nettsider, da den er utrolig villedende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg laster ned, men det kommer ingen spørsmål om prøveversjon - selv om det er prøveversjonen som blir installert...

Det er IKKE prøveinstallasjonen du skal laste ned. Det står FREE på websiden deres hvor en laster ned programvare som jeg lenket til. Da trykker du under der, og så laster du det ned.

Helt ved slutten av denne installasjonen vil du få spørsmål om du vil aktivere en 14 dager prøvetid på "pro".

Lenke til kommentar

Det er IKKE prøveinstallasjonen du skal laste ned. Det står FREE på websiden deres hvor en laster ned programvare som jeg lenket til. Da trykker du under der, og så laster du det ned.

Helt ved slutten av denne installasjonen vil du få spørsmål om du vil aktivere en 14 dager prøvetid på "pro".

Har du forsøkt å laste ned i det siste, eller snakker du om noe du gjorde tidligere? Jeg laster ned "FREE", altså filen "mbam-setup-1.75.0.1300" - noe som jeg ser er en prøveversjon når jeg åpner programmet.

Jeg tror egentlig ikke det er noen prøveversjon, siden jeg ikke trenger å registrere meg for å kjøre det - men jeg er usikker på hva som skjer når de 14 dagene går ut.

Lenke til kommentar

Har brukt Microsoft Security Essentials til nå, men tror jeg kjører inn Malwarebytes og jeg, for å være sikker.

Men bare fordi jeg lurer; er disse betalingsprogrammene som Norton, F-Secure etc. noe bedre?

Norton er bare alt for mye ressurskrevende, de samme gjelder F-Secure.

For ditt bruk holder det lenge med MSE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...