Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vedrørende den nye piratloven og identitet bak ip-adresser

*F*

Anbefalte innlegg

ref artikkel: http://www.hardware.no/artikler/na-skal-en-ny-piratjeger-allianse-ta-norske-nettpirater/134595

I artikkelen leser jeg følgende:

Med den nye loven i sin hånd, kan Rettighetsalliansen samle IP-adresser til de som er med på å dele en fil via BitTorrent-teknologien.

Av dette tolker jeg at rettighetshavere, eller andre på vegne av rettighetshaverne har lov til å notere ned ip-adresser som enten laster ned, eller opp innhold beskyttet av opphavsrett og som ikke er tilatt kopiert.

Er dette korrekt?

I såfall lurer jeg også på følgende:

1. kan man også loggføre ip-adresser som ikke er involvert i fildeling?

2. kan man loggføre ip-adressene dersom man ikke er, eller gjør dette på vegne av rettighetshaver?

3. Kan jeg som privatperson loggføre ip-adresser? og har jeg ev kun lov til dette om det er på vegne av egen opphavsrett?

4. gjelder dette kun via bittorrent teknologien som spesifisert i artikkel, eller også samtlige teknologier for fildeling?

Leser så videre:

alliansen kan kreve å få utlevert identiteten til eieren av en IP-adresse.

5. Betyr dette at dem kan gå direkte til ISP uten å gå via retsvesnet for så å få utlevert hvilken kunde som er bak denne? er isp pliktig å utlevere dette?

6. Eventuelt, hvilke kriterier stilles for å få dette utlevert, og må det ligge noe kriminelt bak IP-adressen for å få dette utlevert?

7. kan privatpersoner få utlevert denne informasjonen?

8. Om jeg finner en ip-adresse til f.eks en person jeg spiller med online, eller snakker med ip IRC, kan jeg bare gå til isp og kreve å vite hvem dette er uten grunn? eller krever dette at vedkommende har brutt min opphavsrett?

Håper å få litt klarhet i dette :=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei. 2) Nei. 3) Din rent private logging av IP-adresser rammes ikke av personopplysningsloven uansett. 4) Bestemmelsen er teknologinøytral. 5) Nei, domstolene har en rolle i utleveringen. 6) Se lovens pgf 56b. Det må ikke ligge noe kriminelt bak. 7) Vilkåret er at man er rettighetshaver. Dette kan man være som privatperson. 8) Nei. Se link.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Tak for svar, dette virker veldig klart, men et lite spm vedrørende § 56b:

Rettighetshaveren skal gi abonnenten melding om utleveringen når det har gått én måned siden opplysningene ble utlevert. Kopi av meldingen sendes samtidig til retten. Dersom særlige grunner tilsier det, kan retten i den enkelte sak fastsette en annen frist for når abonnenten skal gis melding om utleveringen. Allmennheten skal ikke gjøres kjent med saken før tidligst én måned etter at opplysningene er utlevert og abonnenten er underrettet om utleveringen, eller mer enn seks måneder er gått siden saken ble avsluttet.

Betyr dette at ISP ikke har snavar for å infomrere kunde om dette?, men at rettighetshaveren ha plikt til å informere vedkommende om dette, men dette trengs ikke gjøres før etter en måned etter utlevering?

Kunde kan altså i så tilfelle sitte en måned uten å vite at identiteten hans er utlevert?

Kan isp dersom dem selv ønsker, utlevere denne informasjonen til kunde etter utlevering? og eventuelt hvor tidlig?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

ISP skal ikke gi abonnenten beskjed, det er rettighetshaverens ansvar (ISPene ønsket ikke ansvaret fordi det ville koste en del å bygge ut slike systemer). Plikten følges opp ved at retten følger opp saken, så en rettighetshaver som snor seg unna vil bli merket.

Det ligger en forutsetning i pgf 56b om at ISP ikke skal utlevere opplysninger til abonnent om at identiteten er utlevert i denne måneden, av hensyn til bevissikring. Hvordan rettspraksis vil innrette seg etter dette, særlig i lys av bl.a. EMK artikkel 8, er ennå ukjent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...