Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vannkjøling uhell - mistenker defekt strømforsyning

Anbefalte innlegg

Hei, hadde et lite uhell med vannkjøling for noen dager siden. heldigvis overlevde hoverkortet og skjermkortet også tror jeg.

Strømforsyninga derimot har det nok ikke så veldig godt.

får skrudd på pc'en og får bilde på skjerm vis jeg ikke har skjermkortet koblet til.

pc'en lyser på rødtlys under gpu for og vise at det er der og at hk har funnet det.

mine mistanker bringer meg inn for at strømforsyinga må byttes ut etter uhellet,

når pc'en først har bootet og den er inne på (f.eks:) skrivebord i w8, så går det kanskje 20 minutter får den stopper helt og prøver og reebote mange ganger men ikke klarer og boote.

når man først er inne også så står det at det ikke er nok strøm i en av usb enhetene som trengs for og kjøre tastatur/mus. pc'en slet med og klare viftene på full load. og pumpa.

Skjermkort av type Gigabyte radeon hd 7970

hk: asus z87 - pro wifi

psu: tx 750w M

Bør jeg bare kjøpe ny psu til og begynne med og se om det fungerer da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan jeg spørre hvorfor det ble en lekkasje i vannkjølings loopen?

jeg skal snart starte opp vannloopen i mitt system så fort asus maxius vi formula kommer ut.

trenger litt tips..

Det kan du vet du!, det var faktisk min feil selv om jeg er litt flau for og si det.

kjøpte en 280 radiator. i den skulle det ligge en "lapp" hvor det sto noe om ossen du skulle installere radiatoren. den lappen har vist blitt teleportert vekk fra min boks og derfor brukte jeg feil skruer og de var for lange så skrudde gjennom radiator røret.

Nå fungerer det fint og jeg har det i gang og det går kjempe bra!

Noen tips:

ta ut alt av hk, gpu, og sånt når du skl installere blokker.

jeg vet ikek ossen pumpe du har men jeg har hvertfall brønnmontert og da må man passe på at man setter røra/ tanken /pumpa sånn at det er plass til cd/dvd/fan controller osv.

kjøp deg masse rør, du kommer nok til og klippe feil, uansett fint og ha til tapping/fylling.

prøv og blås inn mens du holder for utgangen sånn at du an høre om det er noen lekasjer.

Jeg brukte komprisjonsnipler og de er jo fabelaktige!

du kan godt sende meg en pm om du lurer på noe

Lenke til kommentar

Du har sølt vann på hovedkortet.

Etter litt tids bruk så slår pc seg av.

Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hva som skjer her.

I pcer har man nle som heter acpi mellom operativ systemet og hovedkort ressurser.

Så slik jeg ser dette er det windows og i kombinasjon med hovedkort som beordrer en power down .

Dette blir sendt til psu , psu slår av spenningene og systemet slår seg av.

Så jeg vil si det er lite trolig at det er PSU som er feil , den gjør bare det den blir bedt om av hovedkortet /acpi/windows.

Umulig å si hvilket event dette er for oss her.

Så å utelukke at hovedkortet ditt er skadet blir litt for naivt.

Det er egentlig størst mulighet for at problemet ligger et sted på dette.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du har sølt vann på hovedkortet.

Etter litt tids bruk så slår pc seg av.

Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne hva som skjer her.

I pcer har man nle som heter acpi mellom operativ systemet og hovedkort ressurser.

Så slik jeg ser dette er det windows og i kombinasjon med hovedkort som beordrer en power down .

Dette blir sendt til psu , psu slår av spenningene og systemet slår seg av.

Så jeg vil si det er lite trolig at det er PSU som er feil , den gjør bare det den blir bedt om av hovedkortet /acpi/windows.

Umulig å si hvilket event dette er for oss her.

Så å utelukke at hovedkortet ditt er skadet blir litt for naivt.

Det er egentlig størst mulighet for at problemet ligger et sted på dette.

Men, når jeg prøvde strømforsyning alene med 1 vifte så slutta vifta og gå rundt etter hvert. hvis jeg slo av og prøvde igjen så funka det kanskje 10 sekunder. helt til den hadde stått litt så funka det littegran igjen

Redigert: Btw, hvis hovedkort beordra sutdown. hvorfor ville den da prøve og strte på nytt flere ganger men stoppe med en gang?

Endret av Asle H
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke er blitt feil på din daværende PSU.

Feilen på den kan ha opstått fordi at hovedkort har sølt vann på seg og har kortslutninger osv.

Mange beskyttelses mekanismer i PSU som kan være tilstede eller de kan være uten , så en PSU kan håndtere slik annerledes enn en annen.

Du "har" sølt vann/væske på hovedkortet , eller ?

Hvis ja, er dette kilden (ground zero) til feilene du har fått erfare.

Det er kjipt når sånt skjer , vi vet det og jeg skjønner.

Men du får ikke folk her med på en lite meningsfull spekulasjons ferd (ikke meg i allefall)

Kan du etter disse hendelsene påstå med 100% sikkerhet at ikke en eneste krets, diode, transistor, komponent, vrm, e.l på ditt hovedkort er feilfri.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke er blitt feil på din daværende PSU.

Feilen på den kan ha opstått fordi at hovedkort har sølt vann på seg og har kortslutninger osv.

Mange beskyttelses mekanismer i PSU som kan være tilstede eller de kan være uten , så en PSU kan håndtere slik annerledes enn en annen.

Du "har" sølt vann/væske på hovedkortet , eller ?

Hvis ja, er dette kilden (ground zero) til feilene du har fått erfare.

Det er kjipt når sånt skjer , vi vet det og jeg skjønner.

Men du får ikke folk her med på en lite meningsfull spekulasjons ferd (ikke meg i allefall)

Kan du etter disse hendelsene påstå med 100% sikkerhet at ikke en eneste krets, diode, transistor, komponent, vrm, e.l på ditt hovedkort er feilfri.

Nei skal ikke påstå noe med hovedkortet annet en at det ser ut til og funke fint. jeg får jo boota og kommer inn og alt av internett, lyd og sånn funker.

fikk kjølevæske på hovedkortet også, men hadde ikek kobla til strømmen, så er nesten mer sannsynelig at det ikke er ødelagt. jeg vet også at den kjølevæska ikke kan fordampe. men isamråd med de fra techbay, så skulle vistnok rødsprit gjøre susen. så jeg har tatt det å hovedkort/skjermkort. og nå ser det jo ut til og funke fint. utenom psu da me jeg sier ingenting.

Corsair Hx 750 M er bestilt og kommer vel i morra eller i over i morra. så vi får se om det funker da. den gamle strømforsyninga må jo nesten være ødelagt.

:p må jo blande inn litt humor også, når jeg skulle sjekke strømforsyninga, hadde jeg tatt av dekselet og prøve med kun en hvifte tilkobla. haha, jeg skulle sjekke om den var varm vettu så satt hånda oppå... det kila for og si det sånn ja! :p Er konge vettu. skal holde tråden oppdatert når jeg får ny psu. så får vi se om jeg må kjøpe nytt hk/gpu

Lenke til kommentar

Jaja , alt håp er ikke ute tydligvis.

Men fuktighet kan også ligge igjen en stund i kriker og kroker , det er det jo mye av på et hovedkort.

Du skulle bakt det litt i stekeovnen før du tok det ibruk .

Krysser fingre og trær - hold oss lesere av tråden oppdater da .

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

lovte og holde tråden oppdatert, har ikek fått ny psu ennå. men prøvde og starte pc'en nå i dag etter at den har stått i 3-4dager. og nå funker den. dette er faktisk første post fra pc'en.

fortsatt ingen mirakler uten noen fails. nå får jeg opp bilde på skjermen hvis jeg kobler til hk. og får bilde selv om kablene er koblet til gpu. men, når jeg prøver og koble skjermen på gpu så funker det ikke. helt svart. får ikke skrudd ene "skruen" på kabelen helt inn, hvis det har noe å si. burde vel ikke det, men nå gir jeg dere info. det er vel deteneste problemet jeg har nå. så det blir vel til at jeg avbestiller/sender tilbake ny psu.

Tror nok ikke jeg sender tilbake psu med det samme, skjermkortet er ikke lett og få liv i og tror det er psu som er feilen fortsatt. mangel av watt elns. så skal prøve den nye psu og sjekke om det funker da. kan jo bruke pc'en fra hk'et så lenge da

Endret av Asle H
Lenke til kommentar

noen som har noen tips til hva jeg bør gjøre med gpu, den funker i 4 sekunder etter jeg har kobla til og sånn før det ikke er noe signal lenger. ser det ut som en psu eller gpu feil? eller hk?

Edit: lite sannsynelig at det er hk da, siden jeg har nå sitter på pc'en via integrated gpu i noen timer.

Endret av Asle H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...