Stallone Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 (endret) Hei, jeg har flyttet og deler internett med huseier. Han har internett fra Canal digital. Jeg bor i kjeller etasjen. Vi har blitt enig om å strekke en kabel ned i kjellern, da den tråløse signalet er på det laveste. Men hvordan skal vi sette opp dette? Modemet fra CD er et Thomson TCM 470 med kun 1 LAN ut port. I dag kjører han Modem => (1)Tråløs router(Han tilkoblett) => (2)Tråløs router (Jeg tilkoblett) I følge Canal digital selv og en data kompis av meg. er denne løsningen feil. Gjør at internett blir meget ustabilt. Så hvilket oppsett er best her? Jeg ser for meg slik: -------------------------------(1) Tråløs router 1 etasje Modem=> God Switch=> -------------------------------(2) Tråløs router kjeller Hva er best? gjenom router til router eller gjennom en switch? Håper på svar Endret 20. juni 2013 av Stallone Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Mener at Canal Digital gir flere IP-adresser og da er det beste å koble fra modemet til en switch og derfra til hver deres ruter. Lenke til kommentar
Stallone Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 takk for svar Kan dere anbefale en bra switch til ikke alt for mye penger? 1000 vs 100 mbit? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=GS-108BV2-EU0101F er en billig switch med gode omtaler. Greit å ha gigabit og 8 porter om du skal bruke switchen til noe senere. Alternativt finnes det 100Mbit til hundrelappen om dere ikke skal ha raskt internett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 I dag kjører han Modem => (1)Tråløs router(Han tilkoblett) => (2)Tråløs router (Jeg tilkoblett) I følge Canal digital selv og en data kompis av meg. er denne løsningen feil. Gjør at internett blir meget ustabilt. Oppsettet ditt burde virke fint, forutsatt at "(2) trådløs router" står i AP-mode. Ellers får du dobbelt NAT. Det du kan starte med (etter å ha oppgradert FW på begge routere) er å flytte router (2) til deg, og bruke home-plug mellom router 1 og router 2. Dersom dette ikke fungerer tilfredstillende, kan du ev. kable med CAT5/6 mellom routerne. Lenke til kommentar
Stallone Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2013 Jeg har ikke noe erfaring med home plug. hvordan fungerer dette? Hans router Belkin F7D3302 v1000 Min router D-link dir-655 Ap mode = bridge mode? Linja er 13-14 Mbit med mål fra teknofil.no ønsker den mest stabile og raskeste oppsettet. Takk Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det du kan starte med (etter å ha oppgradert FW på begge routere) er å flytte router (2) til deg, og bruke home-plug mellom router 1 og router 2. Dersom dette ikke fungerer tilfredstillende, kan du ev. kable med CAT5/6 mellom routerne. Hva skal han med home-plug? I første post skriver ts Vi har blitt enig om å strekke en kabel ned i kjellern Lenke til kommentar
Stallone Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2013 Hva er home plug? Hva gjør den? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Det er nettverk over strømnettet istedenfor nettverkskabel. http://en.wikipedia.org/wiki/HomePlug Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Ap mode = bridge mode? Nei, AP mode = access point mode. Da bruker du kun den trådløse delen av routeren, ikke routerfunksjonen, slik at hele nettverket får IP-adresser fra samme DHCP-server, og du NAT'er bare en gang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 Home Plug er et alternativ til å strekke kabel, noe huseier kanskje blir glad for. Ytelsen blir ikke like bra, men jeg oppfatter at det her er snakk om en 12 Mbps linje (eller en 25/5?) fra CD, og da bør det gå greit. Lenke til kommentar
Stallone Skrevet 21. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2013 Nå har huseier alt gått med på å trekke kabel, og skal skal uansett ha elektriker på besøk. Så da spør jeg igjen... Router til router? eller Switch til router? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) Mr D har gitt løsningen lenger oppe. Fra modem til en switch (billig 4-ports på Clas Ohlson holder), fra switch trekkes en kabel til hans ruter og en til ned til deg. Da vil Canal Digital dele ut egen IP til hver av ruterene (opp til 4 er mulig på samme kabel). Du og din huseier vil da ha hver deres separate nett, med egen ekstern IP. Endret 24. juni 2013 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå