Gå til innhold

Nokia «bekrefter» nytt kameramonster

Anbefalte innlegg

Dette er ikke riktig!

Hovedårsaken til att 808 har 41MPX brikke er først og fremst pureview teknologien, dvs att den bruker 7 piksler for å lage en "superpiksel", noe som gir bilder så godt som uten støy.

Det er riktig att man også har lossless-zoom men brukes den fullt ut så mister man pureview effekten, altså mer støy men dog bra bilder uansett.

Uansett så er dette "gammelt nytt" for oss som allerede har 808 og har hatt denne i over 1 år.

Om Nokia skal få noe oppmerksomhet med en ny modell idag må den isåfall ha mere enn kun dette, det nytter ikke bare å kopiere det 808 har hatt i lang tid, da beholder heller folk sine 808....

Forskjellen er vel at det er et annet OS.

Og jeg tar det nærmest for gitt at skjerm, er både større og bedre. Maskinvare og andre ting er bedre enn på 808.

Ellers (kan) dette bli en flopp.

Ellers virker det som mange ikke vet hva Pureview...41mp...og denne teknologien er.

De ser seg bare blind på tallet 41 mp....

Endret av cirka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje kameraet er "gammelt nytt" ja, men mobilen blir jo helt ny, ærlig talt, det er ett helt nytt OS.

Jeg har selv Nokia 808 og det skal rett og slett bli helt topp med det kameraet som er i Nokia 808 i ett annet OS, symbian er ett utdatert OS, spesielt synes jeg internett er absolutt det dårligste med symbian, og ja jeg har prøvd de fleste nettleserene som finnes til den, inkludert Opera.

Har brukt Nokia 808 kun som kamera det siste året, veldig bra kamera men desverre så er det den langt dårligere på de fleste andre områder enn toppmodellene som har android.

Har ikke prøvd windows phone så mye, men det lille jeg har prøvd så er det ihvertfall mye bedre enn symbian etter min smak.

Jeg kommer garantert til å skifte ut Nokia 808 når Nokia EOS kommer!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje kameraet er "gammelt nytt" ja, men mobilen blir jo helt ny, ærlig talt, det er ett helt nytt OS.

Jeg har selv Nokia 808 og det skal rett og slett bli helt topp med det kameraet som er i Nokia 808 i ett annet OS, symbian er ett utdatert OS, spesielt synes jeg internett er absolutt det dårligste med symbian, og ja jeg har prøvd de fleste nettleserene som finnes til den, inkludert Opera.

Har brukt Nokia 808 kun som kamera det siste året, veldig bra kamera men desverre så er det den langt dårligere på de fleste andre områder enn toppmodellene som har android.

Har ikke prøvd windows phone så mye, men det lille jeg har prøvd så er det ihvertfall mye bedre enn symbian etter min smak.

Du summerer vel opp det jeg også mener.

Nokia 808 er absolutt det beste kameraet i en telefon i dag.

Men, svikter på (de fleste) andre områder.

Igjen...

Jeg vil jo først se hva dette er for noe. jada. Og det virker ikke som det kommer en konkurrent med android på kort/mellomlang sikt.

Velger å tro at Nokia nå kommer med noe veldig godt og da er jeg vel kjøper ja.

Lenke til kommentar

Uansett så er dette "gammelt nytt" for oss som allerede har 808 og har hatt denne i over 1 år.

Om Nokia skal få noe oppmerksomhet med en ny modell idag må den isåfall ha mere enn kun dette, det nytter ikke bare å kopiere det 808 har hatt i lang tid, da beholder heller folk sine 808....

Veeeeel, da tror jeg ikke du har tenkt deg så godt om, fordi selv om 808 har et suverent kamera så er den UDUGELIG på alle andre områder, noe alle testene verden rundt som slakter den vitner om. Så jo, bare det at den IKKE SKAL HA SYMBIAN er noe som gjør at veldig mange kommer til å gå for den.

Lenke til kommentar

Og eos kommer antagelig også med ois... :)

Lenke til kommentar

Veeeeel, da tror jeg ikke du har tenkt deg så godt om, fordi selv om 808 har et suverent kamera så er den UDUGELIG på alle andre områder, noe alle testene verden rundt som slakter den vitner om. Så jo, bare det at den IKKE SKAL HA SYMBIAN er noe som gjør at veldig mange kommer til å gå for den.

Nå er det jo uansett slik att en mobil med 41MPX er for personer som er spesiellt intressert i kamera, det vil aldri bli noen storselger blant mobiler.

Grunnen til att 808 kom med Belle OS var jo nettopp pga det var det eneste OSet som kunne håndtere ett så sykt kamera og prosesseringen av det.

Å si att ett OS er bedre enn det andre blir meningsløst da enhver bruker har sine preferanser, selv er jeg veldig fornøyd med Belle iallfall. Har inntrykk av att veldig mange andre også ønsker Belle istedenfor WP, se bare i forumtråden i linken under, det er hentet fra en uavhengig nettside som har brukere både fra WP og Belle (pureview.com)

http://pureviewclub.com/2013/14723

Lenke til kommentar

Det hadde garantert blitt en storselger hadde det kameraet kommet på en Android mobil, kanskje vil det også få opp salget på Windows mobiler, jeg er ihvertfall absolutt villig til å prøve.

Den forumtråden der sier ingenting om salg osv på 808, jeg bor for tiden i Oslo, jeg har ikke en eneste gang sett en annen med den mobilen, ingen av mine venner, famile eller jobb kamerater har den.

Når en nå snart kan få den på en annen plattform enn den døende symbian plattformen med nyere apper og en nettleser opplevelse som knuser det en får på 808 så er jeg ikke i tvil om at den vil selge langt flere enn Nokia Pureview 808.

Det er kun på ett punkt jeg synes 808 er bedre på enn windows phone, det er det visuelle i OS, det synes jeg er meget pent. Desverre er det stor mangel på apper som jeg bruker i det daglige, dårlig nettleser i forhold til android og windows og fremdeles litt treg til tider.

Lenke til kommentar

41 megapiksler på en microsensor, høres ut som en kjempegod idé. Gjør klar for ISOstøy og fargefeil så det holder. Høyoppløst dritt er fortsatt dritt. Dette megapikselhysteriet til den vanlige amatør i gaten gjør bare vondt verre. Jaja, folk må kaste bort pengene sine på hva de vil.

Sjekk nå greia med pureview 41mp før du gulper opp.

Bildene tas i 41mpx for så å komprimeres ned til 12mpx.

Dette, sammen med fin kombinasjon av optikk, mekanikk og teknologi gjør bildene skarpe, og med LITE støy i selv mørke omgivelser. I tilegg har den ekte xenonblitz som fungerer langt bedre enn LED lommelyktene.

Studer bildene den gamle Nokia 808 leverte.

Lenke til kommentar

Nesten så jeg vurderer å gå bort fra Android.Forresten, hvorfor satser ikke Nokia på Android? Det kan da umulig være mer lønnsomt å bruke WP.

konkurranse, og WP8 systemet får en klar fordel etterhvert når dette blir godt integrert mot win8PC.. Apple har vært flinke til å integrere slik at synkronisering etc går smertefritt mot brett og pc.

Lenke til kommentar

Dette, sammen med fin kombinasjon av optikk, mekanikk og teknologi gjør bildene skarpe, og med LITE støy i selv mørke omgivelser. I tilegg har den ekte xenonblitz som fungerer langt bedre enn LED lommelyktene.

Joda ingen tvil om att 808 leverer gode bilder. Men det er jo 1år siden den kom ut, sånn sett er dette på en måte "gammelt nytt"....

Om folk vil bytte ut sin 808 med denne bare fordi den kommer med ett annet OS er jeg derimot ikke så sikker på.

Uansett har kameramobiler av dette kaliber en begrenset kjøpergruppe nettopp pga de fleste syns det holder med en gjennomsnittlig mobilkamera, sånn er det bare....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er så mye rar informasjon der ute om 808, som f.eks. dette at den komprimerer bildene, som forøvrig er feil. Den downsampler, ved å bruke gjennomsnittet av pikslene, og på den måten "mister" man mye av støyen, til fordel for et godt gjennomsnitt. Problemet er når støyen er over 50% av bildet, vil man likevel sitte igjen med et dårlig resultat. Du har likevel rett i at det ferdige produkt ikke er 41mp. Eneste fordelen med å gjøre det på denne måten, er at man kan benytte digital zoom, uten at man oversampler bildet. Det vil ellers være en helt klar fordel å ha færre piksler fordelt på samme areal. Det andre er hvor mye man sitter igjen med, noen sier 5mp, andre 8mp og du sier 12mp.

Og bildene blir for all del ikke så ille på 808. Ved første øyekast ser det ganske så greit ut, men om man viser de i 1:1, er det lite bra. Ikke det at alternativene er så mye bedre, så kan sånn sett ikke klage på produktet. I dette formatet er det ingenting som oppnår minstemål hos meg, men det er vel gjerne for mye å forvente, når sensorene, optikken og prosesseringskraft er så smått.

De har jo videreført denne bildebrikken i den nye Lumia 1020, så de har nok vært fornøyd med "teknologien". Jeg vil likevel heller ha en mobilbildebrikke med store piksler, som gir 4-5mp bilder uten særlig støy, i kombinasjon med god mobiloptikk og programvare.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...