Spartapus Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Som påpekt straffes voldtekt langt strengere i Dubai enn i Norge. Hvis man spekulerte i å utføre en voldtekt ville det være tryggere å gjøre det i Norge enn i Dubai. Svakheten ved lovgivningen i Dubai er at den kun fanger opp hva som i norsk rettspraksis betegnes som "grove voldtekter", mens å anmelde noe annet bare fører til at man inkriminerer seg selv. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Med bruk av en sak som du vet like lite som meg om, samt norske medier som i god norsk imperialiststil hopper på saken om "onde utlendinger" og "jomfruelige" norske unge kvinner. Norske mediers imperialisme kan jeg ikke gjøre mye med. De vil nå allikevel være kilder, både du og jeg bruker dem når det passer seg. Jeg har ingen som helst formening om kvinnens jomfruelighet, ei heller synes jeg det spiller noen som helst rolle. Men det faktum at hun ble dømt (skyldig etter lokal lov eller ikke) sier meg at loven og håndhevelsen er anderledes der enn her, og gir belegg for mine enkle påstand om at feminister har mindre makt over dette i Dubai enn i Norge. Er du uenig? Problemet ditt er at det er forbudt å voldta, også i Dubai. Ei heller ingen som ønsker å oppheve slike lover. Hvorfor skulle jeg ha et problem med det? Jeg synes det er fint at det er forbudt jeg, og positivt om det ikke er noen som vil oppheve lovene mot slikt. Jeg har aldri sagt noe annet. Men allikevel er det altså tydelig at det er en forskjell i bevisbyrden etter norsk lov og Dubais ditto. Og i den moralske vurderingen rundt slikt. Det er åpenbart, uavhengig av skyldsspørsmålet i den refererte saken. Geir Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Når beviskravet er fire mannlige vitners bekreftelse, eller tilståelse, så er det vel relativt fritt frem for voldtekt. Tror ikke vi ville hatt en eneste voldtektsdom i Norge heller under slike beviskrav. Ikke en ensete. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Hvorfor skulle jeg ha et problem med det? Jeg synes det er fint at det er forbudt jeg, og positivt om det ikke er noen som vil oppheve lovene mot slikt. Jeg har aldri sagt noe annet. Du har jo åpenbart problem at en person kan bli dømt for falsk anklage. Siden denne saken volder deg og det norske samfunn så store problemer. Men allikevel er det altså tydelig at det er en forskjell i bevisbyrden etter norsk lov og Dubais ditto. Og i den moralske vurderingen rundt slikt. Det er åpenbart, uavhengig av skyldsspørsmålet i den refererte saken. Geir Hvordan er det åpenbart? Kanskje det er åpenbart at hun har anmeldt falskt, det er ikke akkurat god informasjon i norske medier om den muligheten. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Tror ikke vi ville hatt en eneste voldtektsdom i Norge heller under slike beviskrav. Ikke en ensete. Nei her i landet holder det med en anmeldelse. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Du har jo åpenbart problem at en person kan bli dømt for falsk anklage. Siden denne saken volder deg og det norske samfunn så store problemer. Hun er ikke bare dømt for falsk anklage, hun er dømt for "utenomekteskapelig sex" og alkoholkonsum. Og ja, det har jeg et problem med. Hvis vi nå antar at de to siste kriteriene er basis for de første, altså at resonnementet er at en ugift dame som blir med en mann på rommet kan skylde seg selv om hun blir voldtatt, så har jeg et problen med det. (Merk at jeg sier "hvis".) Du må gjerne legge til grunn at hun løy om at sexen var ufrivillig, men det vet vi ikke. Hvordan er det åpenbart? Kanskje det er åpenbart at hun har anmeldt falskt, det er ikke akkurat god informasjon i norske medier om den muligheten. Hvordan skal det være åpenbart at forklaringen er falsk? Det vi vet er at en kvinne og en mann har vært alene på et hotellrom og dermed at det står ord mot ord. Og vi vet at begge ble dømt for å ha den nevnte utenomekteskapelige sexen, mannen fikk riktignok litt lavere straff. Altså har retten lagt til grunn at de faktisk hadde sex. Når hun så blir dømt, samtidig som vi vet at Norge har en paragraf 208 i straffeloven, så synes jeg det mer en godtgjort at bevisbyrden er forskjellig i de to landene. Geir Endret 19. juli 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Hvordan skal det være åpenbart at forklaringen er falsk? Det vi vet er at en kvinne og en mann har vært alene på et hotellrom og dermed at det står ord mot ord. Og vi vet at begge ble dømt for å ha den nevnte utenomekteskapelige sexen, mannen fikk riktignok litt lavere straff. Altså har retten lagt til grunn at de faktisk hadde sex. Mannen fikk logisk nok lavere straff, fordi han ikke har anmeldt falsk. Dette går nå hus forbi. Man automatisk anta den er falsk inntil det motsatte er bevist. Når hun så blir dømt, samtidig som vi vet at Norge har en paragraf 208 i straffeloven, så synes jeg det mer en godtgjort at bevisbyrden er forskjellig i de to landene. Geir Altså bryter Norge menneskerettighetene ved lov. Her har vi altså noe å lære av Dubai. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Alt ansvar ligger hos den som voldtar! Personlig mener jeg at voldtektsforbrytere ikke bare skal tvangskastreres, men få tvangsamputert kjønnsorganet i tillegg til årelange, tøffe soningsforhold! Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Altså bryter Norge menneskerettighetene ved lov. Her har vi altså noe å lære av Dubai. Det må du gjerne mene. Geir Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Det må du gjerne mene. Geir Selvsagt. Forresten. Når skal vi se deg gå i tog for mannen som sitter i fengsel i denne sak? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Det er med skam å melde lenge siden jeg gikk i tog for noe som helst. (Bortsett fra rosetoget etter 22. juli.) Men min uvilje mot denne loven gjelder begge kjønn. Geir Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Det er med skam å melde lenge siden jeg gikk i tog for noe som helst. (Bortsett fra rosetoget etter 22. juli.) Men min uvilje mot denne loven gjelder begge kjønn. Geir Så flott. Da ringer vi Eide, og spør han om han vil også kjempe for mannen som er fengslet. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Er han norsk da, denne kollegen? Du får starte en facebook-gruppe for ham. Geir Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Alt ansvar ligger hos den som voldtar! Personlig mener jeg at voldtektsforbrytere ikke bare skal tvangskastreres, men få tvangsamputert kjønnsorganet i tillegg til årelange, tøffe soningsforhold! Så hva syns du straffen for disse kvinnene skal være da? http://www.youtube.com/watch?v=qa5kQbUl5_o Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Er han norsk da, denne kollegen? Du får starte en facebook-gruppe for ham. Geir Nasjonalisten prater? Trodde menneskerettigheter var universelle...iallefall det jeg hører deg (m/flere) prate om i andre sammenhenger. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Jeg prater om hva det er rimelig å forvente at Barth Eide skal blande seg opp i. Men det vet du selvsagt. Personlig mener jeg at Norge burde være mer aktiv når det gjaldt internasjonale menneskerettigheter, også der det står penger på spill for norske interesser. På den annen side: Boikott av fundamentalister gjør dem sjelden mindre fundamentale, tvert om. Det er et dillemma. Geir Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Nå vrir du deg unna. Skal Eide også kreve mannen løslatt grunnet brudd på menneskerettighetene? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Tja. Hvis han tror på Martes historie så bør han vel kjempe for at han løslates for frivillig sex utenfor ekteskapet, og så dømmes for voldtekt istedet... "Kreve" kan han jo ikke, det har han ingen myndighet til. Det har han heller ikke gjort i Martes tilfelle. Geir Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Nei selvsagt, Eide har bare oppfordret. Ellers gratulerer med det fullkommende hykleri. Diplom på vei. Endret 22. juli 2013 av norskgoy Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Takk. Skal henge det på veggen. I mellomtiden kan du jo more dine trofaste lesere med å begrunne hvorfor det er hykleri... Geir 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå