Gå til innhold

Voldtekt og ansvar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var et svar til noen som så ut til å være bekymret for at man kunne bli voldtektsmann ved et uhell.

 

Den bekymringen er reell og deles av politiet. Mange voldtekter oppdages først dagen etter. Av de involverte. Hva var jeg egentlig med på nå? Var dette noe jeg ville? Jeg var full, og ville åpenbart ikke vært med på dette om jeg var edru.

 

Det burde den like fulle gutten skjønt?

 

Dette er, ifølge politiet, et vanlig scenario i en voldtektssak. Det er derfor de gjentatte ganger har gått ut og advart, både men og kvinner, mot å drikke seg sanseløs.

Lenke til kommentar

Det var et svar til noen som så ut til å være bekymret for at man kunne bli voldtektsmann ved et uhell. Fremstillingen er enkel fordi det er enkelt. Har man rasjonell tankegang, er de punktene jeg skrev selvfølgelige.

 

Nei, det er ikke enkelt. Hvem som helst kan drives til irrasjonell tankegang. Og derav kan hvem som helst bli en voldtektsmann. Omstendighetene for voldtektsmannen er ofte uheldige. Virkeligheten er hard, vanskelig og veldig komplisert.

Lenke til kommentar

For å mestre dette må en jo unngå å bli overstadig beruset.

 

Det er klart det enkleste, ja. Å gjenkjenne når man har fått nok. "Drikker jeg mer nå, har jeg ikke lenger en forsvarlig dømmekraft". Klart, med norsk alkoholkultur er vel dette en utopi.

 

Nei, det er ikke enkelt. Hvem som helst kan drives til irrasjonell tankegang. Og derav kan hvem som helst bli en voldtektsmann. Omstendighetene for voldtektsmannen er ofte uheldige. Virkeligheten er hard, vanskelig og veldig komplisert.

 

Dette er det reneste sludder, med forbehold om at det jeg leser ikke nøyaktig gjenspeiler det du mener.

 

Hvem som helst kan ikke bli en voldtektsmann nei. Forklar meg gjerne under hvilke omstendigheter en person drikke seg så snydens at vedkommende ikke legger merke til at partneren plutselig ble mindre villig halvveis ned i trusa, alternativt gir faen? Alternativt, hvilken frustrasjon som er så stor at det er helt greit å kjøre på selv om partneren har mistet lysten?

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Dette er det reneste sludder, med forbehold om at det jeg leser ikke nøyaktig gjenspeiler det du mener.

 

Hvem som helst kan ikke bli en voldtektsmann nei. Forklar meg gjerne under hvilke omstendigheter en person drikke seg så snydens at vedkommende ikke legger merke til at partneren plutselig ble mindre villig halvveis ned i trusa, alternativt gir faen? Alternativt, hvilken frustrasjon som er så stor at det er helt greit å kjøre på selv om partneren har mistet lysten?

 

Gitt at en person har bygd opp livet sitt, så blir dette falt i grus grunnet tragiske omstendigheter(Død, utroskap osv). Dette kan lede til en ekstrem maktesløshet som igjen kan resultere i meget irrasjonelle tanker og handlinger. Alle mennesker kan bli presset. Det er faktisk slik at veldig mange voldtekter handler om mennesker som har havnet i en situasjon hvor de må gjøre drastiske ting for at deres eget sinn skal kunne få en følelse av selvrettferdighet eller for å demonstrere sin makt som sinnet føler det har mistet.

 

Er du forresten samme henrikwl fra nettby.no?

Lenke til kommentar

Denne ble nettopp postet i Snowdog. Jeg overlater kommentarene til leserne:

 

 

Geir :)

Tja, kan jo begynne å anmelde alle jentene jeg (ikke) spanderer drinker på for tyveri siden jeg angrer? Siden selv om jeg sier det er greit, så er jeg full, og kan dermed angre og de burde betale tilbake. Det er jo helt rett og rimelig. Konsekvener og slikt, right?

Lenke til kommentar

En av mine beste venner er emirat (dvs. innfødt i UAE) og jeg har diskutert lignende saker med ham flere ganger gjennom årene. UAE er beryktet for å dømme kvinner som anmelder voldtekt til fengsel for sex utenfor ekteskap, og da gjerne kombinert med en alkoholdom siden det ofte er en del av bildet.

 

Jeg synes allikevel denne saken med Marte trenger en nyansering. Det kommer ikke frem i noen av avisartiklene at voldtekt i UAE faktisk er straffbart med døden; dermed sier det seg selv at kravet om bevisførsel er tilsvarende strengt og falske anmelder ses svært alvorlig på. Man burde derfor ha en god sak før man går til anmeldelse; om ikke vitner så burde det gå tydelig frem av kroppens tilstand og sakens omstendigheter at man er blitt fysisk tvunget til sex og ikke bare presset/overtalt. Var det kollegaen til Marte gjorde så alvorlig at hun vil ta livet av ham? Hvis ja, er det merkelig at hun kom fra det uten skader som kunne inkriminere fyren.

 

Det er slett ikke umulig å få noen dømt for voldtekt i Dubai. Voldtektsmenn henrettes hele tiden:

 

http://deathpenaltynews.blogspot.no/2012/07/uae-dubai-court-awards-death-penalty-to.html

 

Her var det ingen vitner, men kroppen hennes bar tydelige tegn på at hun hadde hatt sex ufrivillig og det kombinert med at fyren ikke hadde et rent rulleblad fra før fikk ham dømt, sannsynligvis med rette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på at jeg skjønner hvor du vil hen. Noen (mange) mennesker lyver, både kvinner og menn, og vi kan vanskelig hindre noen i å rope "voldtekt" uten at det er sant. Falske beskyldninger vil alltid forekomme, uansett system. Men det er altså en forskjell på hvordan slik beskyldninger behandles i ulike land.

 

Og så er jo ikke dette et spørsmål som kan besvares ja eller nei fra et objektivt ståsted. Her vil det være tolkningsrom, og det er fullt mulig at mannen og kvinnen oppfatter det som skjedde forskjellig. Det er derfor vi lager oss lover som skal regulere dette.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vet du selv hvor du vil hen med #109? Siden du plutselig nå i #116 påpeker at jammen kan en sak ha mange fasetter. For det virker ikke slik at du gir mennesker i andre land kapasiteten til å se fasetter, men at de må til dette land for å lære seg slikt.

 

Lager lover som regulerer dette, javisst. Det man i dette landet gjør er å lage lover, som kun er til for kvinners bruk, samt at de har en §208 som beskytter dem når man fremmer falske anklager.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Gitt at en person har bygd opp livet sitt, så blir dette falt i grus grunnet tragiske omstendigheter(Død, utroskap osv). Dette kan lede til en ekstrem maktesløshet som igjen kan resultere i meget irrasjonelle tanker og handlinger. Alle mennesker kan bli presset. Det er faktisk slik at veldig mange voldtekter handler om mennesker som har havnet i en situasjon hvor de må gjøre drastiske ting for at deres eget sinn skal kunne få en følelse av selvrettferdighet eller for å demonstrere sin makt som sinnet føler det har mistet.

 

Er du forresten samme henrikwl fra nettby.no?

 

Jeg skjønner ikke hvor du vil hen. Desperate mennesker kan gjøre dumme ting, men vi forventer allikevel at de innretter seg etter de lover og regler vi har her i landet samme hvor desperate de er. Alternativet er å sperre dem inne preventivt, siden de tydeligvis kan finne på hva som helst, men vi er vel alle enige i at det er en dårlig løsning.

 

For du argumenterer vel ikke for at det er greit å være voldtektsforbryter så lenge det er tilstrekkelig synd på en selv?

 

Jeg hadde også en profil ved navn henrikwl på nettby.no da det eksisterte ja, hvordan det?

Lenke til kommentar

Vet du selv hvor du vil hen med #109? Siden du plutselig nå i #116 påpeker at jammen kan en sak ha mange fasetter. For det virker ikke slik at du gir mennesker i andre land kapasiteten til å se fasetter, men at de må til dette land for å lære seg slikt.

Vil hen? Jeg påpekte bare at det er land der feministene har mindre makt. Det synes å være nyttig å se en sak fra flere vinkler. Om det er positivt eller negativt med den norske kontra den arabiske tilnærmingen sa jeg ingenting om. Det er ditt bord:

 

Lager lover som regulerer dette, javisst. Det man i dette landet gjør er å lage lover, som kun er til for kvinners bruk, samt at de har en §208 som beskytter dem når man fremmer falske anklager.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vil hen? Jeg påpekte bare at det er land der feministene har mindre makt. Det synes å være nyttig å se en sak fra flere vinkler.

 

Med bruk av en sak som du vet like lite som meg om, samt norske medier som i god norsk imperialiststil hopper på saken om "onde utlendinger" og "jomfruelige" norske unge kvinner.

 

Så en sak har flere vinkler var ikke akkurat til stede i #109

 

Problemet ditt er at det er forbudt å voldta, også i Dubai. Ei heller ingen som ønsker å oppheve slike lover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...