Tesshin Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2013 Det virker ikke som du heller vet hva du snakker om. Du snakker om bevis, mens Forbrukerrådet snakker om sannsynliggjøring. Det er to forskjellige ting. Forbrukerrådet skriver: "Hvis selger kan sannsynliggjøre at feilen skyldes noe du har gjort, må du betale reparasjonen selv." Produksjonen av hovedkort, pakkingen av disse og beskyttelsen av socketen tilsier at bøyde pinner ikke er noe som skal skje i produksjonen. En annen i denne tråden har montert et firesifret antall (altså flere tusen) hovedkort uten å komme over bøyde pinner. Med andre ord, er det en bøyd pinne på hovedkortet, så er det sannsynliggjort at det er kundens feil. Med andre ord, må han betale reparasjonen selv. Hvis det nå er en bøyd pinne da. Han har ikke gitt lyd fra seg etter halv ti i går kveld selv om han skulle sjekke hovedkortet når han kom hjem, så jeg antar at alt var i orden. Med andre ord startet han i utgangspunktet en totalt unødvendig tråd. Nå kan det jo hende at han som startet tråden faktisk har andre ting å gjøre en å skru på en pc når han kommer hjem fra jobb klokken 2330 om kvelden og skal på jobb klokken 0630 dagen etter. Men jeg vet at jeg ikke har bøyd noen pinner, fordi jeg har ikke vært i kontakt med de på noe som helst måte. Noe som faktisk er en nødvendighet for at man skal bøye noe så krever dette en fysisk berøring. Når det ikke har vært noen fysisken berøring fra min side unntagen når prosessoren ble plassert på riktig måte nedi i socketen. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Nå kan det jo hende at han som startet tråden faktisk har andre ting å gjøre en å skru på en pc når han kommer hjem fra jobb klokken 2330 om kvelden og skal på jobb klokken 0630 dagen etter. Men jeg vet at jeg ikke har bøyd noen pinner, fordi jeg har ikke vært i kontakt med de på noe som helst måte. Noe som faktisk er en nødvendighet for at man skal bøye noe så krever dette en fysisk berøring. Når det ikke har vært noen fysisken berøring fra min side unntagen når prosessoren ble plassert på riktig måte nedi i socketen. Hvis du er sikker på at du ikke har bøyd noen pinner, satt CPU feil på plass eller noe annet, så har du ingen ting å være redd for, for da har du ikke noen bøyde pinner heller. Det du bekymrer deg for er et teoretisk tilfelle som Komplett skisserer på at du kan ha gjort noe feil, som for eksempel å ha bøyd pinnene på hovedkortet. De sier ikke at du har gjort noe feil, men at bøyde pinner på hovedkortet sannsynligvis er kundens feil. Derfor vil de at du sjekker dette før du sender det inn og mest sannsynlig ender med regningen for forundersøkelsen som slår fast at reklamasjon og garanti ikke gjelder på grunn av brukerfeil. Etter hva jeg forstår, så drev PC'en din og slo seg av og på, og det er vel sannsynlig at det ikke er på grunn av bøyd pinne. Høres mer ut som et strøm/kortslutningsproblem. Vær VELDIG forsiktig når du tar av CPU'en. Noen kjølepastaer limer kjøleribba så godt fast til CPU'en at den drar med seg CPU når du prøver å løsne den (og ofte må du løsne den for å komme til låsen til CPU). Om mulig, la PC'en varme seg opp en stund og vær forsiktig hvis du føler motstand når du skal ta den av. Jeg klarte å bøye en pinne på en CPU en gang på grunn av billig kjølepasta som fungerte som lim selv i oppvarmet tilstand. Heldigvis fikk jeg dyttet pinnen i riktig posisjon, men ble litt svett da, ettersom det var en dyr CPU. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Jeg har skjult en del innlegg som var off- topic. Det har også gått med noen innlegg som inneholdt sitering av innlegg som jeg har fjernet. Om noen ønsker å komme med reaksjoner på dette kan dere sende en pm. Kommentarer på moderering blir ansett som off- topic i tråder. MVH KVTL Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Saken bør være enkel: Har du bøyde pins, har du ingen garanti eller rett på reklamasjon. Det vil alltid regnes som kundens feil. Ingen produsenter eller butikker vil gå med på en garantisak på et kort med bøyde pins. Og bøyde pins er den vanligste feilen på "defekte" hovedkort. Da holder det ikke å si at "jeg vet jeg ikke har bøyd dem" uten å faktisk sjekke. Du har satt inn CPU-en på pinnene, og har du satt den inn skjevt eller feil, så kan du ha bøyd pins. Du kan godt påstå at du ikke har bøyd noen pins, men sender du inn kortet, vil det garantert være den første tingen Komplett sjekker. Hvis de da sier at du har bøyde pins, så har du ingen annen mulighet enn å kjøpe nytt kort. Kanskje de er greie og gir deg avslag på nytt kort, men det er det beste håpet. Hvis det nå er slik at det er andre feil på hovedkortet enn bøyde pins (som ikke er selvforskyldt), så vil dette gå som en helt normal garantisak og du vil få nytt kort. Men mest sannsynlig har du bare glemt å koble til en kabel, som strøm til CPU eller liknende... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå