Tesshin Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 (endret) Jeg har hatt en diskusjon med support på komplett.no Jeg har et defekt hovedkort, mest sannsynlig. Siden under massiv feilsøking fra min side så vil ikke hovedkortet starte opp bios engang, maskinen skrur seg på og av. Det eneste jeg ikke har sett etter, som jeg skal se etter når jeg kommer hjem er om en av pinnene i socketen er bøyd. Dersom dette er tilfelle informerte komplett.no meg om at dette dekkes ikke av garantien. Jeg VET med meg selv, men kan ikke bevise noen ting at jeg ikke har bøyd noen pinner. Når jeg tar av lokket så er jeg helt i transe for å ikke at noe uønsket skal komme nær socket før jeg får på plass prosessoren. Jeg plasserer prosessoren så ømfientlig og så full av kjærlighet som det er mulig, dette fordi jeg vet at det er noe herk om man klarer å bøye en pinne i socketen. Alikevel så vil ikke komplett.no at jeg skal få dette dekket på garantien. Jeg må da trolig punge ut med nye 1500 kroner rett etter jeg har nettopp brukt samme sum for et defekt hovedkort. Her prøver å komplett.no å skape et inntrykk av at dette er bare slik verden fungerer, og at man noen ganger må kjøpe 2 hovedkort for å få en pc til å fungere er noe man rett og slett må leve med. Urimelig? Andre erfaringer? Endret 19. juni 2013 av Tesshin Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Om du fikk maskinen i deler og satt det sammen selv og det faktisk var du som bøyde noe eller gjorde noe feil slik at du rett og slett dret deg ut så ser eg ikke noe feil fra Komplett sin side. Du fikk delene dine og du "ødelagte" ene komponenten. 1 Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Det hjelper ikke og syte til oss før du har sjekket om det er bøyde pins i hovedkortet. Dersom det er tilfelle får du nok ikke erstatning, og må nok punge ut for enda et hovedkort. Det er faktisk slik verden fungerer ja, komplett kan ikke gi erstatning til alle som greier og hærpe hovedkortet sitt. 1 Lenke til kommentar
sureup Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Sjekk når du kommer hjem, om det ikke er noen synlige skader så ville jeg tatt bilder av alt (inkludert pins, i tilfelle de prøver å fucke deg senere) og levert den inn på reklamasjon. Forøvrig det er helt urimlig å avslå en reklamasjon uten å ha sett på produktet engang... Personlig erfaring: For 2 år siden så fikk jeg pengene tilbake fra Amentio på et ca 4.5 år gammelt hovedkort som plutselig tok kvelden. 1 Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Det hjelper ikke og syte til oss før du har sjekket om det er bøyde pins i hovedkortet. Dersom det er tilfelle får du nok ikke erstatning, og må nok punge ut for enda et hovedkort. Det er faktisk slik verden fungerer ja, komplett kan ikke gi erstatning til alle som greier og hærpe hovedkortet sitt. Jeg skrev i innlegget at jeg vet at jeg ikke har bøyd noen pinner i hovedkortet. I tilfelle det er bøyde pins i hovedkortet så var de bøyd når jeg tok hovedkortet ut av esken. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Om du fikk maskinen i deler og satt det sammen selv og det faktisk var du som bøyde noe eller gjorde noe feil slik at du rett og slett dret deg ut så ser eg ikke noe feil fra Komplett sin side. Du fikk delene dine og du "ødelagte" ene komponenten. Som jeg svarte til han under deg og som jeg skrev i hovedinnlegget så er allerede premisset lagt for at det ikke er jeg som har ødelagt noe, eller bøyd noen pins, men at det allerede var slik da hovedkortet kom ut av esken. Det blir som å bestille en pizza. Du tar esken fra pizzabudet, og legger den på bordet og åpner esken og det ligger en mark på pizzaen. Da er det jo ikke du som har ødelagt pizzaen. Sjekk når du kommer hjem, om det ikke er noen synlige skader så ville jeg tatt bilder av alt (inkludert pins, i tilfelle de prøver å fucke deg senere) og levert den inn på reklamasjon. Forøvrig det er helt urimlig å avslå en reklamasjon uten å ha sett på produktet engang... Personlig erfaring: For 2 år siden så fikk jeg pengene tilbake fra Amentio på et ca 4.5 år gammelt hovedkort som plutselig tok kvelden. Takk for konstruktivt svar. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Jeg skrev i innlegget at jeg vet at jeg ikke har bøyd noen pinner i hovedkortet. I tilfelle det er bøyde pins i hovedkortet så var de bøyd når jeg tok hovedkortet ut av esken. Ikkje om du ikkje kan bevise det Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Ikkje om du ikkje kan bevise det Fra nå av skal jeg filme montering av cpuer fremover. Fra jeg tar prosessoren ut av esken til cpuen er på plass. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Du fikk like konstruktive svar fra oss andre også, bare forde om du ikke likte svarene du fikk så var de uansett spot on. Om du ikke kan bevise noe så har du ingen sak. 1 Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Du fikk like konstruktive svar fra oss andre også, bare forde om du ikke likte svarene du fikk så var de uansett spot on. Om du ikke kan bevise noe så har du ingen sak. Det har ikke noe med å like svarene eller ikke. Du svarte som om jeg faktisk hadde vært uforsiktig eller at det var på noen som helst måte slik at jeg var enten helt eller delvis skyldig i at en pin var bøyd i socketen. Jeg forsøker å fremstille det for deg at det scenariet jeg prater om så er muligheten for at jeg kan være på noe som helst måte skyld i defetken, ikke-eksisterende. Igjen, svaret du kom med gjaldt ikke engang situasjonen jeg beskrev i åpeningsinnlegget. Derfor er det ikke konstruktivt. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Hei. Min erfaring med Komplett har stort sett alltid vært over pari. Din forsiktighet ved montering av CPU betviles ikke. Men over til ditt dilemma her. Noen tips om hva du kan se etter: *Bøyde pins på CPU socket - Godt lys, helst lupe/forstørrelsesglass og vri og vend på kortet for å oppdage eventuelle avvik i det som skal være helt rette rader og roder. Dersom du finner avvik, og mener at det er svært lite bøyd så kan du forsøke med en synål eller noe annet tynt og stivt. Nål er dog best, men jeg har selv brukt binders, pinsetter og liknende. *Søl av termisk kjølepasta i socket, eller på undersiden av CPU. Er det på undersiden av CPU så tørk det forsiktig av med et løsemiddel. Noen typer kjølepasta har evne til å lede strøm og kan derfor kortslutte gull-pad'ene på CPU. Er det søl i socket er det uhyre sjeldent man kan gjøre noe annet enn å kassere/reparere hos produsent - det avhenger selvsagt av mengde og lokasjon på socket. *Se også etter om noen av de tynne gull-pad'ene på undersiden av CPU er tydelig oppskrapet slik at man kan anta at pin fra socket ikke får kontakt med sin pad på CPU. *Se etter søl av kjølepasta og annet i DIMM-slots (RAM), PCI(e/x) *Se etter oppskrapede baner på PCB (hovedkortplaten), samt om du finner brennmerker eller lignende etter eventuell kortslutning. Bruk nesen. Kan du lukte brent elektronikk? *Se på undersiden også. Er det pinner på undersiden som kortslutter f.eks DIMM? *Finner du brikker eller lignende som er revet av? Dersom du ikke finner noe av det som er nevnt over er det bare å sende inn til komplett med god samvittighet. Med så varsom CPU installasjon som du beskriver så går jeg ut i fra at du også sjekket socket og pins før du monterte på plass. Selv har jeg aldri opplevd bøyde pins fra forseglet hovedkort, men det er sikkert mulig at det kan forekomme (har montert et firesifret antall hovedkort). Til sist: Jeg kan ikke svare for andre, men får jeg en forespørsel fra en kunde om å rette ut en pinne eller to som ikke har gått helt i "@" - ja så gjør jeg det, også når jeg satt på retur hos Komplett skjedde dette, og det gikk bra. Har du bøyd pinner i socket som du ikke selv klarer å rette ut, så har du nok små sjanser for å få nytt uten vederlag. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Hei. Min erfaring med Komplett har stort sett alltid vært over pari. Din forsiktighet ved montering av CPU betviles ikke. Men over til ditt dilemma her. Noen tips om hva du kan se etter: *Bøyde pins på CPU socket - Godt lys, helst lupe/forstørrelsesglass og vri og vend på kortet for å oppdage eventuelle avvik i det som skal være helt rette rader og roder. Dersom du finner avvik, og mener at det er svært lite bøyd så kan du forsøke med en synål eller noe annet tynt og stivt. Nål er dog best, men jeg har selv brukt binders, pinsetter og liknende. *Søl av termisk kjølepasta i socket, eller på undersiden av CPU. Er det på undersiden av CPU så tørk det forsiktig av med et løsemiddel. Noen typer kjølepasta har evne til å lede strøm og kan derfor kortslutte gull-pad'ene på CPU. Er det søl i socket er det uhyre sjeldent man kan gjøre noe annet enn å kassere/reparere hos produsent - det avhenger selvsagt av mengde og lokasjon på socket. *Se også etter om noen av de tynne gull-pad'ene på undersiden av CPU er tydelig oppskrapet slik at man kan anta at pin fra socket ikke får kontakt med sin pad på CPU. *Se etter søl av kjølepasta og annet i DIMM-slots (RAM), PCI(e/x) *Se etter oppskrapede baner på PCB (hovedkortplaten), samt om du finner brennmerker eller lignende etter eventuell kortslutning. Bruk nesen. Kan du lukte brent elektronikk? *Se på undersiden også. Er det pinner på undersiden som kortslutter f.eks DIMM? *Finner du brikker eller lignende som er revet av? Dersom du ikke finner noe av det som er nevnt over er det bare å sende inn til komplett med god samvittighet. Med så varsom CPU installasjon som du beskriver så går jeg ut i fra at du også sjekket socket og pins før du monterte på plass. Selv har jeg aldri opplevd bøyde pins fra forseglet hovedkort, men det er sikkert mulig at det kan forekomme (har montert et firesifret antall hovedkort). Til sist: Jeg kan ikke svare for andre, men får jeg en forespørsel fra en kunde om å rette ut en pinne eller to som ikke har gått helt i "@" - ja så gjør jeg det, også når jeg satt på retur hos Komplett skjedde dette, og det gikk bra. Har du bøyd pinner i socket som du ikke selv klarer å rette ut, så har du nok små sjanser for å få nytt uten vederlag. Takk skal du ha. Setter veldig stor pris på svaret ditt. Når du sier du aldri har opplevd bøyde pins fra forseglede hovedkort så tror jeg på deg selvfølgelig og jeg er spent på hva jeg finner når jeg kommer hjem. Når du sier det så husker jeg at jeg reagerte halvveis når jeg så ned i socketen når jeg tok av beskyttelseslokket. Det var et bittelite område som skilte seg ut. Jeg reagerte ikke allverden på dette der og da fordi veldig ofte i kontakter, pins, og andre ting hvor man skal enten putte inn hvor det er masse pins, eller lignende så er det ofte et et avvik for det man putter inn bare skal passe inn én bestemt vei. Jeg kan se om jeg kan laste opp et bilde når jeg kommer hjem. Jeg kommer til å følge rådene dine slavisk, og det leder nok mot sannheten tilslutt. Takk igjen. PS: Tror du at bøyde pins kan gi den feilen som jeg opplever. Jeg har tatt ut hovedkortet og lagt det på bordet, kun ikoblet psu og en power knapp (cpu og vifte med selvklart), men uten ram, disker og andre enheter. Og når jeg skrur på starter viftene, så roer de seg ned, og maskinen skrur seg av, så går det 3 sekunder og den går på av seg selv, så skjer det samme igjen, og slik holder den på til jeg skrur av strømmen på PSU. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Hvorfor ikke sjekke om pinnene er bøyd før du starter å diskutere urimelighet? Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Hvorfor ikke sjekke om pinnene er bøyd før du starter å diskutere urimelighet? Det kommer frem i innlegget mitt at hele tråden baserer seg på et scenarie som er for tiden fiktivt. Det er riktig. Jeg vil ha mest mulig bakgrunnsinformasjon når jeg sjekker socketen senere i dag Takk for svar. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 (endret) Takk skal du ha. Setter veldig stor pris på svaret ditt. Når du sier du aldri har opplevd bøyde pins fra forseglede hovedkort så tror jeg på deg selvfølgelig og jeg er spent på hva jeg finner når jeg kommer hjem. Når du sier det så husker jeg at jeg reagerte halvveis når jeg så ned i socketen når jeg tok av beskyttelseslokket. Det var et bittelite område som skilte seg ut. Jeg reagerte ikke allverden på dette der og da fordi veldig ofte i kontakter, pins, og andre ting hvor man skal enten putte inn hvor det er masse pins, eller lignende så er det ofte et et avvik for det man putter inn bare skal passe inn én bestemt vei. Jeg kan se om jeg kan laste opp et bilde når jeg kommer hjem. Jeg kommer til å følge rådene dine slavisk, og det leder nok mot sannheten tilslutt. Takk igjen. PS: Tror du at bøyde pins kan gi den feilen som jeg opplever. Jeg har tatt ut hovedkortet og lagt det på bordet, kun ikoblet psu og en power knapp (cpu og vifte med selvklart), men uten ram, disker og andre enheter. Og når jeg skrur på starter viftene, så roer de seg ned, og maskinen skrur seg av, så går det 3 sekunder og den går på av seg selv, så skjer det samme igjen, og slik holder den på til jeg skrur av strømmen på PSU. Bilde er fine greier. Særlig hvis det er godt lys og høy oppløsning. Jeg er bare en skarve entusiast, så det jeg skrev er generelle tips ut i fra hvordan jeg kjenner bransjen og de som sitter og tester/bedømmer produkter, ikke de ti bud på steintavler. Når du har hovedkortet på bordet (eller "cabriolet" som noen kaller det), anbefaler jeg at du bruker papp eller annet materiale som ikke leder strøm så lett til å ha kortet oppå. Begynn med å ta ut ledningen til PSU, eller ATX-connector fra hovedkortet. Så tar du ut BIOS batteriet og holder det på høykant nedi batterisocketen (10 sekunder) slik at kanten på batteriet kortslutter både polen nede og den på siden. Dette gjør at kretser og kondensatorer tappes for strøm og CMOS-brikken (der BIOS ligger) vil bli satt tilbake til default. Så setter du i batteriet igjen, kobler til og forsøker å starte. Om problemet vedvarer kan du, om du har tilgang, forsøke en annen PSU. Siden du tester uten RAM, og tydeligvis ikke får error-beeps, så er det sannsynlig at det har med CPU å gjøre. Dersom du hadde fått error beeps, så er CPU som regel OK. Forøvrig er en slik måte å teste hovedkort på helt etter boka. Så lite komponenter som mulig, og helst uten chassis, men også helst med noe under kortet. Da er det lettere å feilsøke. Lykke til Endret 19. juni 2013 av aspirant Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Fikk et HK fra komplett med en defekt Ram slot. Der var det "åpenbart" vår feil, noe det absofettemeg ikke var, men neida, den er defekt enda og har en ekstra ram brikke til spott og spe. Lenke til kommentar
Tesshin Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Bare en sånn liten ting, du vet han siktet til deg ikke sant? Det kan han har gjort, men jeg korrigerte ham ganske enkelt i tilfelle. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Egentligen skall man inte behöva leta efter fel på komponenterna när man bygger. Det är bara ett påhitt av butikerna för att slippa kostnaderna av RMA. Ser du att HK har en spricka eller med normalt syn ser defekt ut skall man självklart inte använda det, men att se efter fel i cpu socket bland 1150 pinnar med förstoringsglas och lampa tillhör inte det man skall göra. Denna jobb du nu är på väg att göra är det Komplett som skall göra och hittar de fel, skall de bevisa att du har gjort detta. När de nu sätter sig på bakbenen redan innan du faktist gör de en tjänst hade jag på ren jävelskap sänt de till de med ett starkt och sakligt brev. De skall och bör visa tacksamhet för att du faktist sparar de för 500kr per timme de har i kost med detta. Är det fel på kortet får de ett ersättningskort tillbaka från tillverkaren (tippar komplett konsernet är importör) men de tappar kostnaden de har med testing. Minne har de slutat att testa har jag märkt, de sänder dig ett nytt set utan att du ens behöver sända det gamla tilbaka. Hittar de inga fel eller om HK fungerar får du en räkning på utfört jobb och du måste leta vidare vad som kan vara problemet. That's it and that's that. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Bountyhunter(BF:V)' timestamp='1371663254' post='20673455']Ser dere liker å tro dere vet hva dere snakker om men egentlig ikke har peiling. De som derimot har peiling er forbrukerrådet som jobber med dette hverdag og faktisk kan reglene! De skriver på sine nettsider og jeg siterer: "Dokumentere årsak til feil Hvis du oppdager en feil de seks første månedene etter kjøpet, er den i utgangspunktet selgers ansvar. Da antas det at varen hadde mangelen da du kjøpte den. Hvis selger kan sannsynliggjøre at feilen skyldes noe du har gjort, må du betale reparasjonen selv. (...) Altså, innen seks måneder er det komplett sitt ansvar å bevise at det her er trådstarter som har ødelagt hovedkortet. Hvordan de gjør det blir en annen sak. Det virker ikke som du heller vet hva du snakker om. Du snakker om bevis, mens Forbrukerrådet snakker om sannsynliggjøring. Det er to forskjellige ting. Forbrukerrådet skriver: "Hvis selger kan sannsynliggjøre at feilen skyldes noe du har gjort, må du betale reparasjonen selv." Produksjonen av hovedkort, pakkingen av disse og beskyttelsen av socketen tilsier at bøyde pinner ikke er noe som skal skje i produksjonen. En annen i denne tråden har montert et firesifret antall (altså flere tusen) hovedkort uten å komme over bøyde pinner. Med andre ord, er det en bøyd pinne på hovedkortet, så er det sannsynliggjort at det er kundens feil. Med andre ord, må han betale reparasjonen selv. Hvis det nå er en bøyd pinne da. Han har ikke gitt lyd fra seg etter halv ti i går kveld selv om han skulle sjekke hovedkortet når han kom hjem, så jeg antar at alt var i orden. Med andre ord startet han i utgangspunktet en totalt unødvendig tråd. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 men att se efter fel i cpu socket bland 1150 pinnar med förstoringsglas och lampa tillhör inte det man skall göra. Det er bare å se pinnene fra siden, så ser man fort om en av de er bøyd (man ser hele rekker samtidig), selv uten forstørrelsesglass. Godt lys er imidlertid en fordel, men det har de fleste på skrivebordet/taket/veggen uansett. Har man god nok peiling til å montere en datamaskin, og er "tøff nok" til å begi seg ut på det, så får man også ta de forholdsregler som kreves for en riktig montering og sjekke at ingen pinner står litt skjevt før man presser en CPU ned på den og bøyer den helt ned. Men som sagt, skjeve/bøyde pinner er ikke noe som skjer fra produksjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå