Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utstående ører/narkose

jo4ch1m

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på ventelisten til å bli operert for utstående ører og skal mest sannsynlig bli operert over sommeren. Har fått vite fra en lege at det brukes narkose mens jeg opereres og jeg lurer på om noen her har noen erfaringer i forhold til hvordan det er og hvordan man blir lagt i narkose. Har hørt at man tar en sprøyte som svir noe helt jævlig. Hvordan blir man lagt i narkose og hvilke har noen av dere hatt noen bivirkninger? Har også hørt at man får et kateter opp gjennom urinåpningen, er dette sant?

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må nesten spørre dei som skal utføre inngrepet om. Narkose kan settast på forskjellige måter. Sprøyter kan brukast, men også gass som Alekpowah nemner. Av og til bruker ein av kombinasjon.

I riktig gammle dager så gav dei narkose med eit klubbeslag i bakhodet. :wee:

Bivirkningane vil varierer alt etter kva stoff du får i deg, og dine fysiske forutsettnigner. Det er ikkje så uvanlig å føle seg uvell når ein våkner opp.

Kateter er vanlig rutine, i alle fall dersom du skal ligge i narkose ei stund (dette for å unngå søl).

Og ikkje for å gjere deg meir uroleg, men all type narkose innebærer ein liten risiko, alt i frå død i eine enden til at narkosen ikkje virker i den andre. Dette er riktignok svært skjeldan det skjer, men dette er ein av grunnane til at ein oppfordrer folk til å tenke seg nøye om før ein legger seg under kniven for ikkje livsnødvendige operasjoner. Men dette rekner eg med at legen din har snakka med deg om?

Lenke til kommentar

Dette må nesten spørre dei som skal utføre inngrepet om. Narkose kan settast på forskjellige måter. Sprøyter kan brukast, men også gass som Alekpowah nemner. Av og til bruker ein av kombinasjon.

I riktig gammle dager så gav dei narkose med eit klubbeslag i bakhodet. :wee:

Bivirkningane vil varierer alt etter kva stoff du får i deg, og dine fysiske forutsettnigner. Det er ikkje så uvanlig å føle seg uvell når ein våkner opp.

Kateter er vanlig rutine, i alle fall dersom du skal ligge i narkose ei stund (dette for å unngå søl).

Og ikkje for å gjere deg meir uroleg, men all type narkose innebærer ein liten risiko, alt i frå død i eine enden til at narkosen ikkje virker i den andre. Dette er riktignok svært skjeldan det skjer, men dette er ein av grunnane til at ein oppfordrer folk til å tenke seg nøye om før ein legger seg under kniven for ikkje livsnødvendige operasjoner. Men dette rekner eg med at legen din har snakka med deg om?

Jepp, legen min har advart meg om det. Operasjonen tar 2-3 timer så regner vell med at kateter ikke er nødvendig? Når du sier at narkosen ikke virker, kan jeg vel si ifra om at jeg føler smerte regner jeg med?

Lenke til kommentar

Jepp, legen min har advart meg om det. Operasjonen tar 2-3 timer så regner vell med at kateter ikke er nødvendig? Når du sier at narkosen ikke virker, kan jeg vel si ifra om at jeg føler smerte regner jeg med?

Anestesilegen som setter narkose på deg har 5 års spesialisering utover det normale legestudiet. Du kan anta du blir rimelig godt ivaretatt. Narkosen sørger for at du faller i en dyp søvn og blir helt bevisstløs.

Lenke til kommentar

På ein kortare operasjon så rekner eg med at du berre får instruksjon om å tømme blæra på forhånd ja.

Angåande narkose som ikkje virker så er det mulig at kroppen blir utslått medan hjerna og nervesystemet fortsatt er våken, men her snakker vi skjeldenheiter altså. For at dette skal skje så må du både få feil dosering, og den ansvarlige anestesilegen må la være å gjere jobben sin ved å ikkje tilpasse doseringa underveis.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Jeg har fått full narkose 6 ganger (minst), og hver eneste gang har jeg fått en maske med luktløs gass over ansiktet. Legen sier så "tell til ti" eller noe lignende. Rekorden min er vell 3, trur jeg. :p

Narkose er så smertefritt som du får det. Flere av operasjonene mine har ikke vært så alvorlig, så full narkose har ikke vært nødvendig. Alikevell har jeg insistert på akuratt det. Jeg foretrekker å ikke være vitne til hva som skjer der inne. Å bare sove gjennom det er luksus.

Lenke til kommentar

Høres bra ut. Er jo kun snakk om en liten operasjon, men har lest at folk har følt seg helt jævlig etter en operasjon osv, men dette er vel inviduelt. Har tatt narkose når jeg var 2-3 år som gikk helt fint, så har da sikkert mindre sjanse for at det skjer noe galt siden det gikk fint forrige gang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...